کد خبر: 25828
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 19 آبان 1395 - 09:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در خراسان جنوبی

مطالبات کتابخانه ها از شهرداری ها به ارزش 260میلیون تومان

منبع : لیزنا
شهرداری‌ها در استان خراسان جنوبی 260 میلیون تومان به کتابخانه‌های عمومی این استان بدهکارند.
 مطالبات کتابخانه ها از شهرداری ها به ارزش 260میلیون تومان

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، شهرداری‌های استان 260 میلیون تومان به کتابخانه های عمومی استان بدهکارند که از این میزان،80 میلیون تومان مربوط به امسال است و حدود 180 میلیون تومان از دو سال قبل باقی مانده است. شهرداری های اسدیه، خوسف، نهبندان و دیهوک بیشترین بدهی را دارند؛ اما در طبس، بشرویه و قهستان پرداخت ها به روز است.

این مطلب را مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در نشست مطبوعاتی اعلام کرد و افزود: خراسان جنوبی در 3 شاخص کتابخوانی، رتبه های خوبی دارد. استان با وجود همه مشکلات و به ویژه نارسایی ها در حوزه کتابخانه ها، رتبه دوم کشور در سرانه اعضا، چهارم به لحاظ سرانه کتاب و ششم در سرانه زیربنا را دارد.

محمدرضا رضایی، گفت: خراسان جنوبی 54 هزار و 763 نفر عضو، 755 هزار و 652 جلد کتاب و 22 هزار و 288 متر زیربنای کتابخانه ای در 69 کتابخانه دارد که در چند روز آینده با بهره برداری از کتابخانه های روستایی این شاخص های افزایش می یابد.

شاداب سازی و با نشاط سازی کتابخانه ها

وی با اشاره به شاداب سازی کتابخانه های استان در دو سال گذشته گفت: در 10 سال گذشته، اقدامی در این زمینه انجام نشده بود و کتابخانه های بیرجند، طبس، نهبندان و خوسف، بدترین وضعیت را داشتند. بنابراین با بهسازی و مرمت کتابخانه های عمومی الغدیر و حضرت خدیجه کبری(س) در بیرجند 210 میلیون تومان برای این دو فضا و همچنین 230 میلیون تومان برای شاداب سازی کتابخانه های شهرستان ها هزینه شد.

وی به مشارکت و همیاری شورا و دهیاری روستاهای استان برای واگذاری فضاهای بدون استفاده اشاره کرد و افزود: 5 کتابخانه سال گذشته به صورت انتفاعی به نهاد کتابخانه ها تحویل و بهره برداری شد. 6 کتابخانه هم در روستاهای کرغند، محمد آباد علم و حاجی آباد در حال تعمیر است و تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

کتابخانه مرکزی استان خراسان جنوبی

رضایی در بخش دیگری از سخنانش به پروژه ناتمام کتابخانه مرکزی استان اشاره کرد و در مورد آن توضیح داد: با وجود کلنگ زنی این پروژه در سال 89 و اختصاص حدود 5 میلیارد تومان به آن، به دلیل مشکل در واگذاری زمین، پیشرفت نداشت؛ اما با پیگیری های انجام شده در سال های گذشته، 250 میلیون تومان برای 10 هزار متر زمین، در اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دیده شده و پس از پرداخت هزینه و تحویل زمین، سال آینده در بلوار شهید ناصری کلنگ زنی می شود.

کتابخانه مرکزی قاین

به گفته وی کتابخانه مرکزی قاین هم سال 88 شروع شده؛ اما به دلیل مشکلات سازه ای و افزایش غیر قانونی زیربنا از سال 91 تا 94، پروژه تعطیل شد.

وی ادامه داد: سال قبل مشکلات قانونی این پروژه برطرف شد و پارسال یک میلیارد و 320 میلیون تومان به آن اختصاص و 345 میلیون تومان تخصیص یافت. امسال هم، 500 میلیون تومان رقم مصوب دارد که میزان تخصیص آن مشخص نیست.

رضایی در ادامه بهره برداری کتابخانه های روستایی در چاهشند و دهک نهبندان، کلنگ زنی کتابخانه مرکزی فردوس را از بر نامه های هفته کتاب و کتابخوانی عنوان کرد و این که کتابخانه های عمومی الغدیر و حضرت خدیجه کبری(س) هم امسال شادب سازی و مرمت شده و به صورت رسمی به بهره برداری می رسد.

بزرگترین کتابخانه عمومی روستایی کشور در خوانشرف

وی از وجود بزرگترین کتابخانه عمومی روستایی کشور به لحاظ منابع در روستای خوانشرف از توابع نهبندان خبر داد که توسط یک خیر راه اندازی شده و 28 هزار جلد کتاب دارد و 20 هزار جلد کتاب دیگر هم درحال ثبت است.

رضایی، هدایت خیران به امور کتابخانه های عمومی را ضروری دانست و تأکید کرد: نهاد کتابخانه های عمومی با اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.

در دو سال گذشته، سه تفاهم نامه به ارزش یک میلیارد و 65 میلیون تومان با جامعه یاوری و بنیادهای  قلم چی و برکت بسته شده تا کتابخانه مرکزی فردوس، کتابخانه هایی در دوست آباد، سه قلعه و تیغاب قاین احداث شود.

وی 24 آبان را روز عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی استان اعلام کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: