کد خبر: 25866
تاریخ انتشار: شنبه, 22 آبان 1395 - 09:33

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

توزیع 70هزار کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان فارس

منبع : لیزنا
در شش ماه نخست سال بیش از ۷۰هزار جلد کتاب در موضوع‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی استان فارس توزیع شده است.
توزیع 70هزار کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان فارس

به گزارش لیزنا، سعیده ابراهیمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در نشست خبری اداره کل درخصوص تبیین برنامه‌های گرامیداشت روز کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار با تشریح عملکرد این اداره در شش ماهه نخست سال، درخصوص توزیع منابع در این استان گفت: در شش ماه نخست سال بیش از ۷۰هزار جلد کتاب در موضوع‌های مختلف در کتابخانه‌های عمومی توزیع شده است؛ همچنین ۳۰ هزار جلد کتاب نیز مردم به کتابخانه‌ها اهدا کرده‌اند.

سعیده ابراهیمی، با اشاره به اینکه تاکنون برای بهسازی و تعمیرات اساسی تمامی کتابخانه‌های شیراز چندین مناقصه برگزار شده است، بیان کرد: درخصوص تغییر زمین کتابخانه مرکزی شیراز به لحاظ متراژ و موقعیت نیز پیگیری‌های لازم با استانداری و شهرداری صورت گرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت پنج کتابخانه در استان فارس افتتاح شد، از بهبود تجهیزات سرمایشی 78کتابخانه و تجیز و بهسازی 60کتابخانه در استان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی‌ها به این سمت است که بتوانیم تا پایان سال با افتتاح بیست کتابخانه، کتابخانه‌های عمومی فارس را 227 کتابخانه ارتقا دهیم.

ابراهیمی، از برگزاری ۷۴۲ نشست کتاب‌خوان از ابتدای سال در کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: دو نشست کتابخوان ویژه شاهچراغ (ع) و شعر پارسی و دو نشست کتاب‌خوان تخصصی هنر و زبان و ادبیات فارسی از جمله این نشست‌هاست. وی با اشاره به تشکیل کارگروه ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با هدف آسیب‌شناسی سرانه مطالعه در اداره کل کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: از ابتدای سال بیش از بیست کتابدار به جمع کتابداران استان فارس افزوده شده‌اند.

 

ابراهیمی همچنین به اهدای پنج کتابخانه توسط خیرین استان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تمام کتابخانه‌های مشارکتی استان فارس در سال جاری تمدید شده است. به علاوه این اداره با سازمان‌های دیگر همچون نهضت سوادآموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی و ... نیز در راستای ترویج فرهنگ مطالعه تفاهم‌نامه‌هایی را منعقد کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس همچنین ضمن قدردانی از نگاه فرهنگی مسئولان شیراز و حمایت‌های آن‌ها از کتابخانه‌های عمومی استان، اظهار داشت: خوشبختانه در چند ما اخیر با حمایت شهرداری، استانداری، فرمانداری و شورای اسلامی شهر شیراز به همکاری‌های خوبی در راستای توسعه کتابخانه‌ها و پرداخت سهم نیم‌درصد کتابخانه‌ها دست یافته‌ایم.

به گفته وی شهرداری‌های قیر، فسا،‌ آباده، سعادت‌شهر، نورآباد، خنج، پاسارگاد، استهبان، داراب و گراش نیز در پرداخت نیم‌درصد مشارکت جدی داشته‌اند.

رشد 14درصدی تعداد اعضا در پنج‌سال گذشته

 مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 207کتابخانه در استان وجود دارد، ‌عنوان کرد: از این میان 166کتابخانه نهادی و40کتابخانه مشارکتی است و یک کتابخانه به صورت مستقل اداره می‌شود.

ابراهیمی افزود: درحال حاضر یک کتابخانه استان فارس در زمینه نابینایان فعال است و ۱۲۲ کتابخانه نیزدر بخش کودک مستقل است. علاوه بر آن بخش کودک ۴۹ کتابخانه دیگر نیز در کنار ساختمان کتابخانه، به کودکان ارائه خدمات می‌دهد یک کتابخانه نیز به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کند. همچنین یک کتابخانه استان فارس نیز دارای نسخ خطی و کتاب‌های چاپ سنگی است.

ابراهیمی، با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی فارس از سال ۱۳۹۰ تا 1395، در زمینه تعداد اعضا ۱۴درصد رشد داشته است، گفت: رشد شاخص عضو در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7/11 درصد بوده است.

وی از پایان رشد 5/3درصدی زیربنا در شش ماهه اول امسال خبر داد و بیان کرد: میزان رشد کتاب کودک و اعضای کودک نیز به ترتیب 3/28 و 2/18 بوده است.

کتابدارشیرازی
|
Iran
|
1395/09/04 - 08:01
0
5
کتابخانه ها نیومده شاید اشتباهی شده . یه دقت بفرمایید.
کتابدار
|
Iran
|
1395/08/24 - 15:41
0
6
ما که نه افزایشی میبینیم و نه کتابی . این امار رو از کجا آوردین؟
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: