کد خبر: 25889
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 آبان 1395 - 08:45

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری جلسه نقد کتاب «لایکم کن» در کتابخانه امیرکبیر کرمانشاه

منبع : لیزنا
جلسه نقد و بررسی کتاب «لایکم کن» با حضور مهناز فتاحی نویسنده این اثر در کتابخانه عمومی امیرکبیر کرمانشاه برگزار شد.
برگزاری  جلسه نقد کتاب «لایکم کن» در کتابخانه  امیرکبیر کرمانشاه

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، جلسه نقد و بررسی کتاب «لایکم کن» با حضور مهناز فتاحی نویسنده این اثر، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه های عمومی، مسعود حمیدی معاون اداری و مالی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کارشناسان و کتابداران کتابخانه های عمومی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، منتقدین و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در محل سالن اجتماعات کتابخانه عمومی امیرکبیر برگزار شد.

 

در ابتدای این نشست معصومه حسنی خونسار، مدیرکل کتابخانه های عمومی با اشاره به دو مقوله اساسی نوجوانان و فضای مجازی در نگارش کتاب «لایکم کن»، ظهور هر پدیده در دنیای واقعی را با چالش ها و فرصت ها همراه دانست و خاطرنشان کرد: فضای مجازی به عنوان یک وسیله ارتباطی نوین مانند یک چاقوی دو لبه عمل می کند و می تواند آسیب هایی را خصوصا برای جوانان به همراه داشته باشد.

وی افزود: کنترل و نظارت والدین می تواند این آسیب ها را کاهش دهد و این کتاب یک راهنمای خوب برای نوجوانان و خصوصا والدین است.

 

رضا کریمی، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه های عمومی، به عنوان نخستین منتقد با اشاره به اینکه رمان «لایکم کن» به معضلات شبکه های اجتماعی و دوستی های نافرجام اینترنتی اشاره دارد، اظهار داشت: استعاره عنکبوت در اتاق دختر نشانه ای از این دام مجازی است که با خوش عاقبتی دختر به پاک کردن تارعنکبوت می انجامد.

وی یکی از مهمترین نکات درباره یک کتاب را توجه به یگانگی فرم و محتوای آن دانست و خاطرنشان کرد: مهمترین مسئله ای که در این اثر برای رعایت فرم و محتوا استفاده شده، اصل غافلگیری است.

کریمی غافلگیری را روشی برای روایت کردن داستان دانست و آن را در جذب مخاطب مهم شمرد و گفت: به جز این مسئله در شبکه های مجازی نیز غافلگیری زیاد اتفاق می افتد. غافلگیری در فهمیدن واقعیت شخصیت ها محمل خوبی برای درک ویژگی مجازی شبکه های اجتماعی است که فرم و محتوای داستان را به هم نزدیک می کند و این اثر به خوبی موقعیت های غافلگیر کننده را بوجود آورده است.

 

رحمت غلامی، دیگر منتقد این نشست، استفاده نویسنده از متن پشت جلد کتاب که معمولا در میانه داستان جای می گیرد را در ابتدای داستان، نشان از قوت اثر و جلب توجه مخاطب دانست و گفت: شروع هیجانی داستان با نقطه اوج، این دید را در مخاطب ایجاد می کند که نویسنده ای که داستان را اینگونه آغاز می کند داستان مهیجی دارد، پس به دنبال نقطه اوج با داستان همراه می شود.

وی استفاده نویسنده از توصیف شخصیت ها را در اثر خیلی خوب ارزیابی کرد و گفت: توصیف به عنوان یکی از مهمترین اِلمان های قصه و رمان است که خلأ دیالوگ را پر می کند.

غلامی یکی از نکات با اهمیت داستان را زمان واقعی در مقایسه با زمان داستانی مطرح و بیان کرد: زمان واقعی رمان 4 یا 5 سال طول می کشد و فشرده کردن این زمان در قالب 2 ساعت خیلی خوب انجام شده است.

 

در ادامه وحید خواجوی، شناخت دقیق نویسنده از سن بحران نوجوانی، زبان دلچسب، روان و یکدست روایت، صمیمیت نوشته که محاوره ای نبود و رسمی بود، انتخاب زاویه دید اول شخص که به پیشبرد داستان کمک کرد و موجب ارتباط راحت مخاطب با داستان شد را از نکات بارز این اثر برشمرد.

مهناز فتاحی، نویسنده کتاب «لایکم کن» ضمن تقدیر از بانیان این نشست، دلیل نگارش این کتاب را توجه به حوزه کودک خواند و ابراز کرد: من قبل از اینکه نویسنده دفاع مقدس باشم، نویسنده کودک و نوجوان کشور بودم.

وی شروع نگارش این کتاب را حدود 5 سال پیش عنوان کرد و افزود: برای این کار خودم با نام کاربری دختری 13 ساله وارد فضای مجازی شدم و بسیاری از اتفاقات این کتاب برای خودم اتفاق افتاد.

این کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از کمک اعضای کودک و نوجوان کانون در دستیابی به نتایج و دستاوردهای کتاب خود گفت و اظهار داشت: این کتاب را نه تنها برای نوجوانان، بلکه برای والدین و اولیاء تربیتی نوشته ام.

 

کتاب «لایکم کن» تازه ترین اثر از مهناز فتاحی، با موضوع نوجوان و فضای مجازی است.  فتاحی نویسنده کرمانشاهی و صاحب کتاب «فرنگیس» است که سال گذشته در کشور منتشر شد و در اولین نشست کتاب خوان استان کرمانشاه در شهریور سال 94 با حضور دبیرکل کتابخانه های عمومی کشور از او تقدیر شد.

 

در ادامه این مراسم تعدادی از حاضرین دیدگاه و نقد های خود را درباره کتاب مطرح کردند و در پایان با اهدای جوایز از منتقدین در دو بخش «منتقدین برتر» و «منتقدین شایسته تقدیر»، تجلیل شد.

اسامی منتقدین برتر:

رحمت غلامی (سخنرانی)، وحید خواجوی (سخنرانی)، ونوس قادری، کبری عزیزی، احسان دهبانی، مریم بازبین

اسامی منتقدین شایسته تقدیر

 ونوس بیات، یگانه عبدالمالکی، لیلا ویسی، بهاره محمدی، اکرم کرانی، فریبا بیژنی، آرمین دزفولی زاده، کتایون باقلی، الهام زنگنه (نویسنده ادامه داستان)

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: