کد خبر: 25891
تاریخ انتشار: یکشنبه, 23 آبان 1395 - 09:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در آستانه روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» صورت گرفت:

افتتاح دو کتابخانه در شهرستان مهر، استان فارس

منبع : لیزنا
همزمان با ایام گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»؛ روز شنبه 22 آبان ماه در آیینی با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، دو کتابخانه عمومی «آیت الله سید علی اکبر فال اسیری» در شهر «فال» و کتابخانه عمومی «حضرت زینب (س)» در شهر «اسیر» شهرستان مهر، استان فارس افتتاح شد.
افتتاح دو کتابخانه در شهرستان مهر، استان فارس

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، سعیده ابراهیمی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در این آیین، روند ساخت کتابخانه در استان فارس را در سال جاری چشمگیر دانست و اظهار داشت: در فاصله زمانی کمتر از سه ماه از هفته دولت تا ایام گرامیداشت روز کتاب، 12 کتابخانه در استان فارس افتتاح شده است که این مهم نوید آینده‌ای بهتر در حوزه فرهنگی این استان است.

 وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید افق‌های فرهنگی بسیاری گشوده شده است، افزود: جای بسی خوشحالی است که در اولین روز از ایام گرامیداشت کتاب و کتابخوانی در شهرستان مهر حضور داریم تا شاهد افتتاح دو کتابخانه عمومی در این شهرستان باشیم همچنین تا پایان هفته جاری، پنج کتابخانه دیگر به کتابخانه‌های عمومی استان فارس افزوده خواهد شد.

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، این کتابخانه‌ها را بستر مناسبی برای توسعه و بالندگی این شهرستان دانست و افزود: ساخت کتابخانه فال در سال 1391 و کتابخانه عمومی در سال 1392 کلید خورده است و امروز پس از طی 4سال شاهد بازگشایی این کتابخانه‌ها هستیم.

ابراهیمی در ادامه افزود: این دو کتابخانه با مساحت 1300مترمربع و زیربنای در حدود 700 متر و با اعتباری بالغ بر یک میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. وی درخصوص روند ساخت این دو پروژه نیز یادآور شد: روند ساخت این دو کتابخانه با بیش از 80درصد پیشرفت فیزیکی به دلیل کمبود بودجه متوقف شده بود؛ اما با همکاری و جذب 150میلیون تومان بودجه از بنیاد علمی آموزشی قلم‌چی به مرحله بهره‌برداری رسید.

 

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، همچنین شهرستان مهر را به لحاظ شاخص‌های کتابخانه‌‌ای و فرهنگی استان، جزء شهرستان‌هایی با رتبه‌های میانگین دانست و بیان کرد: خوشبختانه با افتتاح این دو کتابخانه شاخص‌های فرهنگی این شهرستان رشد خواهد کرد و شاهد رشد زیربنا و تعداد کتابخانه‌ها در این شهرستان خواهیم بود.

ابراهیمی، با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه نوید دهنده ایجاد اشتغال در منطقه است، اضافه کرد: هر کتابخانه نیاز به کتابدار و نیروی انسانی دارد و جذب نیرو پس از افتتاح کتابخانه موجب بهبود اشتغال در منطقه می‌شود. به گفته وی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در آینده نزدیک برای جذب نیرو انسانی این دو کتابخانه اقدام خواهد کرد.

فرماندار مهر، نیز در آیین افتتاح کتابخانه فال با بیان اینکه شهرستان مهر از نظر منابع مادی و معادن و نیروی انسانی ظرفیت‌های بسیاری دارد، اظهار داشت: خوشبختانه در چند سال گذشته این شهرستان از نظر پروژه های عمرانی رشد چشمگیری داشته است؛ اما لازم بود که شاخص‌های فرهنگی نیز پابه‌پای شاخص‌های عمرانی رشد کند.

 

محمد موسوی، افتتاح این کتابخانه‌ها را گامی بلند و مؤثر در رشد فرهنگی این شهرستان دانست و گفت: کتابخانه‌ها می‌توانند این شهرستان را از منظر فرهنگی ارتقا داده و این فاصله را پر کنند. وی به شرایط خاص دینی مذهبی و فرهنگی این شهرستان اشاره کرد و عنوان داشت: افتتاح کتابخانه در آستانه روز کتاب و کتابخوانی در این شهرستان اقدام بزرگی بوده است و وضعیت فرهنگی این شهرستان را روز به روز ارتقا خواهد داد.

در ادامه این آیین، رستمی فرد بخشدار گله‌دار، نیز با اشاره به اینکه شهر فال همواره با نام بزرگان و عالمان این شهر شناخته می‌شده است، ساخت کتابخانه در شهر فال را ضرورتی اساسی برای این شهر دانست و بیان کرد: با افتتاح این کتابخانه اهمیت بیشتری به مقوله فرهنگ و کتاب‌خوانی در این شهر انجام می‌شود.

 

نیایش، رییس شورای شهر فال، نیز در ادامه این جلسه با تأکید بر تکمیل و تجهیز این کتابخانه خواستار ایجاد فضای مناسب پیرامون کتابخانه شد و بیان کرد: درخواست ما از مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس تجهیز این کتابخانه و ایجاد پارک علمی و سلامت برای دانشجویان در اطراف این کتابخانه است.

در ادامه هاشمی زاده، نماینده انجمن گفت‌و‌گوی قلم فال نیز با تأکید بر اینکه این کتابخانه بنایی از جنس آهن و سنگ نیست، بلکه خشت‌هایی از جنس دانایی، بیان داشت: به یقین تأثیر این پروژه از سایر پروژه های عمرانی مهر بیشتر است به همین دلیل باید در زمینه تجهیز و مدیریت بهینه کتابخانه هرچه بیشتر تلاش شود.

بخشدار شهرستان اسیر،  نیز در آیین افتتاح کتابخانه حضرت زینب (س) به ضرورت افتتاح مکان فرهنگی در این شهر تأکید کرد و اظهار داشت: در چند سال گذشته درراستای حوزه‌های فرهنگی این شهر غفلت شده بود؛ اما امروزه با افتتاح این کتابخانه بخش بزرگی از نیازهای فرهنگی این جامعه رفع خواهد شد.

 

سید عبدالرسول موسوی، بخشدارشهرستان اسیر ضمن درخواست برای ارسال منابع و تجهیز کتابخانه‌ها از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس گفت: این شهر با توجه به سابقه فرهنگی غنی نیاز به کتابداری زبده و حرفه‌ای دارد تا بتواند کتابخانه این شهر را پویا و کارآمد کند.

 

در حاشیه مراسم افتتاح کتابخلانه عمومی فال از کتاب «درآمدی بر فرهنگ بهره برداری آب در محیط جغرافیایی جنوب فارس» نوشته مهدی نوری، شهردار گله دار با حضور مدیر کل کتابخانه‌های عمومی فارس و فرماندار مهر رونمایی شد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: