کد خبر: 26098
تاریخ انتشار: شنبه, 06 آذر 1395 - 10:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در نشست مدیران کتابخانه‌های عمومی با نمایندگان مجلس

مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی تهران بررسی شد

منبع : لیزنا
نشست مشترک مدیران و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کمیته فرهنگی و اجتماعی مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با هدف بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان تهران، برگزار شد.
مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی تهران بررسی شد

 به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نشست مشترک مدیران و معاونین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با کمیته فرهنگی و اجتماعی مجمع نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با هدف بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان تهران، روز سه‌شنبه 25 آبان برگزار شد.

 این نشست با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد؛ محمد اله‌یاری فومنی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد؛ اسماعیل شفاعی، معاون اداری و مالی نهاد؛ مرتضی محمدزاده، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران و همچنین نمایندگان مردم تهران در مجلس، محمدرضا بادامچی، ابوالفضل سروش، محمدجواد فتحی، علیرضا رحیمی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی، فریده اولادقباد، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی و سیده فاطمه ذوالقدر برگزار شد.

بررسی نواقص قانون تأسیس نهاد، مشکلات حوزه تولید و نشر کتاب، مراحل تهیه و تولید کتاب، وضعیت نیم‌درصد شهرداری‌ها، عدم همکاری کلان‌شهرها در پرداخت نیم‌درصد کتابخانه‌ها، ارتباط و تعامل نهاد با سایر دستگاه‌های فرهنگی، نقش نهاد کتابخانه‌ها در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی، تشکیل مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور(مکتب)، همکاری مجلس شورای اسلامی در تهیه و تصویب قانون ماده 64 و الزام برای پرداخت مطالبات نهاد از شهرداری‌ها و میزان بدهی شهرداری تهران و سایر استان‌ها به نهاد، عدم وجود قرائت‌خانه در تهران و استفاده اعضاء از سالن‌های کتابخانه‌ها برای قرائت و آمادگی برای امتحان کنکور، نیاز به همراهی شهرداری در ایجاد قرائت‌خانه و آمادگی نهاد برای همکاری و تعامل با دستگاه‌های فرهنگی از جمله محورهای صحبت‌های دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست بود.

مختارپور همچنین از همراهی و همکاری مجلس شورای اسلامی  تقدیر کرد.

معاون اداری و مالی نهاد نیز با اشاره به فعالیت‌های این معاونت، گزارشی از وضعیت بدهی و واریزی شهرداری‌ها را ارائه کرد.

در ادامه این نشست علی نیکنام ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی تهران، نکاتی را در مورد مشکلات مالی کتابخانه‌ها و عدم همکاری شهرداری شهرهای تابعه در واریز سهم نیم‌درصد، مشکلات فضای موجود کتابخانه‌ها و کمبود فضا و همچنین اقدامات عمرانی در خصوص تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها مطرح کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مازنی پس از صحبت‌های مسئولین نهاد، ضمن تبریک ایام گرامیداشت «کتاب، کتابخوانی،‌ کتابدار» و تقدیر از تلاش‌های مسئولین نهاد و کتابداران در خصوص ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی اظهار داشت: در فصل بودجه باید نمایندگان توجه بیشتری به حوزه کتابخانه‌ها داشته باشند.

 
وی افزود: متأسفانه بودجه فعلی نهاد قابل قبول و جوابگوی نیازهای این نهاد فرهنگی نیست.

علیرضا رحیمی نیز ضمن درخواست تهیه گزارشی از شهرستان‌ها از میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی تهران و مسائل و مشکلات آنها خاطرنشان کرد: باید حلقه واسطی بین کتابخانه‌های عمومی، خصوصی و کتابخانه‌های وزارتخانه‌ها ایجاد شود؛ ضمن آنکه نیاز است گزارشی از تعامل دوره گذشته مجلس شورای اسلامی با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تهیه شود.

فریده اولادقباد با اشاره بر لزوم توجه نهاد در جذب کتابداران فارغ‌التحصیل رشته کتابداری در کتابخانه‌های عمومی کشور، نسبت به همکاری مجلس با نهاد در زمان ارائه لایجه بودجه قول مساعد داد.

گفتنی است در پایان این نشست مقرر شد گزارشی مفصل از وضعیت کتابخانه‌های عمومی تهران به همراه مسائل و مشکلات موجود تهیه و به منظور طرح در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تحویل دبیر مجمع نمایندگان استان تهران شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: