کد خبر: 26200
تاریخ انتشار: سه شنبه, 16 آذر 1395 - 09:35

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

به همت کتابخانه عمومی آیت الله خامنه‌ای قم

نشست کتاب‌خوان ویژه بانوان نویسنده و معرفی کتاب «هندوی شیدا» برای روشن‌دلان

منبع : لیزنا
به همت کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه‌ای، نشست کتاب‌خوان ویژه کارکنان و نویسندگان زن قمی و نشست معرفی و بررسی کتاب «هندوی شیدا» نوشته سعید تشکری برای روشن‌دلان برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان ویژه بانوان نویسنده و  معرفی کتاب «هندوی شیدا» برای روشن‌دلان

 

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، در کتابخانه آیت الله خامنه‌ای نشست کتاب‌خوان ویژه کارکنان و بانوان نویسنده قم را همراه با نشست نقد کتاب «هندوی شیدا» نوشته سعید تشکری با حضور روشندلان برگزار کرد.

در نشست کتاب خوان 10 نفر از کتاب‌دوستان و فرهیختگان به معرفی کتاب‌ پرداختند.

در این جلسه کتاب «نشانه شناسی در پوشاک» نوشته معصومه محمدی سیف، کتاب «فرمان یازدهم» نوشته‌ زهره میرعارفین و کتاب «یوما» نوشته مریم راهی توسط نویسندگان کتاب و همچنین کتاب «کارگاه داستان» نوشته محمدرضا یوسفی توسط مرضیه نفری نویسنده و مسئول کتابخانه امام صادق؛ کتاب «صداهایی از چرنوبیل» نوشته سوتلانا آلکسویچ توسط سمیه عالمی، نویسنده؛ کتاب «درد» نوشته صادق کرمیار توسط محبوبه حاج مرتضایی نویسنده؛ کتاب «ده روز با داعش: از درون دولت اسلامی» نوشته یورگن تودنهفر، توسط مریم افشاری، کارشناس روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌ها؛ کتاب «رحمت واسعه» نوشته محمدتقی بهجت، توسط مسعوده سادات قوانینی مسئول کتابخانه آیت ا..خامنه‌ای؛ کتاب «کمی دیرتر» نوشته‌ مهدی شجاعی توسط مریم سلیمانی کتابدار؛ و کتاب «ولادت» نوشته‌ سعید تشکری توسط ذکری سادات قوانینی عضو کتابخانه به اشتراک گذاشته شد.

مسعوده سادات قوانینی، مسئول کتابخانه آیت ا..خامنه‌ای، هدف از این نشست را، آشنایی نویسندگان زن قم با کتابخانه‌های عمومی و خدمات و فعالیت‌های آن عنوان کرد و گفت: این نشست فرصت مغتنمی برای دیدار و گفتگوی صمیمانه بین کتابداران و نویسندگان شد.

 

نشست معرفی و بررسی کتاب «هندوی شیدا» نیز در بخش نابینایان برگزار شد.

در این نشست محبوبه حاج‌مرتضایی، مربی کانون ادبی «صبح اشراق» اظهار داشت: این رمان به بیان فضای جامعه امروزی و مشکلات پیرامون آن پرداخته و در قالب عشق و عقل به ائمه اطهار (ع) توسل پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: تم کتاب به لحاظ روحی و جسمی بر اساس تم عرفانی ساخته شده که در آن یک شخصیت دچار مشکلات زمینی می‌شود و یک رهبری او را هدایت می‌کند.

حاجی مرتضایی سپس به تفاوت نگارش نویسنده زن و مرد در بیان توصیفات اشاره کرد و افزود: مردان حادثه‌پرداز و زنان توصیف‌گر هستند و از این رو ساختار نوشتاری رمان برای تفهیم واگویه‌های درونی و بیرونی شخصیت، برای خواننده هدایتگر است.

او سپس به شخصیت‌های سیاه و سفید رمان‌های شرقی و ایرانی پرداخت و گفت: هنر نویسنده کتاب «هندوی شیدا» بکارگیری فراوانی روای در داستان است؛ ولی بهتر بود برای هر راوی در داستانش لحن خاصی را  بیان می‌کرد تا مخاطب آن را بهتر بشناسد.

در ادامه نیز روشندلان عضو کانون «صبح اشراق»، ضمن اشاره به نثر زیبای کتاب، عدم باورپذیری و اتمام ناقص داستان را ضعف آن بیان کردند و رمان را نقدی بر جامعه پسر سالار دانستند.

روشن‌دلان همچنین شخصیت پردازی زنان در کتاب را بسیار منفعلانه توصیف کردند و  از عدم بیان خوب واقعیت های جامعه و نکات آموزشی و اخلاقی در کتاب انتقاد کردند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: