کد خبر: 26416
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 آذر 1395 - 14:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

با حضور مهردخت وزیر پور

نقد و بررسی کتاب «ترانه های نوازش» در کتابخانه عمومی پیامبر (ص)

منبع : لیزنا
«ترانه های نوازش» با حضور مصطفی رحماندوست نویسنده اثر، در کتابخانه عمومی پیامبر (ص) شهر تهران نقد و بررسی شد.
نقد و بررسی کتاب «ترانه های نوازش» در کتابخانه عمومی پیامبر (ص)

به گزارش لیزنا، طبق اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «ترانه‌های نوازش» با حضور مهردخت وزیر‌پور، مشاور دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ؛ اکرم نادری، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ مصطفی رحماندوست نویسنده کتاب؛ انسیه موسویان،منتقدکتاب و جمع کثیری از دانش آموزان و علاقمندان به حوزه کتاب‌های کودک انجام گرفت.

در ابتدای مراسم انسیه موسویان به بیان نکات مثبت کتاب پرداخت و گفت: در درون‌مایه شعر‌های ترانه‌های نوازش نوعی ریتم، آهنگ و معنا وجود دارد.

موسویان گفت: برای اینکه از شعرهای کتاب لذت ببریم باید آهنگ و شعر را دوست داشته باشیم. معمولا شعرهای آهنگین برای اینکه زیباتر و ماندگارتر در ذهن کودکان باشند از « قافیه » استفاده می‌کنند و قافیه باعث می‌شود که کلمات دارای یک نوع آهنگ و ریتم شود. اگر به کلمات کتاب «ترانه های نوازش» توجه کنیم شاهد کلمه‌هایی هستیم که چون حروف آخر آنان شبیه به هم هستند به آنان قافیه می‌گویند.

سپس این منتقد ادبی از کودکان خواست با جستجو در شعرهای کتاب کلمات هم قافیه را پیدا کرده و برای دوستان خود بخوانند و خود چندین کلمه «هم قافیه» بیان کنند.

در این جلسه، مصطفی رحماندوست و انسیه موسویان سعی کردند با زبان کودک و بهره‌گیری از شعر و آواز و مشارکت دانش‌آموزان حاضر در جلسه برخی از مفاهیم ادبی همچون قافیه را با استناد به کتاب «ترانه های نوازش» برای بچه‌ها یاد‌آوری کنند.
همچنین مصطفی رحماندوست چند شعر از سروده‌های خود را خواند.
مهردخت وزیرپور، مشاور دبیرکل و عضو هیات امناء طی سخنانی گفت: ما هر کاری در کتابخانه‌های عمومی می‌کنیم برای این است که شما بهتر پرورش پیدا کنید. من با اینکه نزدیک چهل سال است در دانشگاه تدریس می‌کنم اما هنوز بچه‌ها را فراموش نکرده‌ام. برای ما در درجه اول بچه ها در اولویت هستند.
وی با بیان اینکه معتقم آموزش و پرورش در زمینه کتاب و کتابخوانی کم کاری کرده است افزود: مربیان مدارس باید برای کتاب و کتابخوانی تلاش بیشتری بکنند و من خوشحالم که هنوز انسان‌هایی مثل مصطفی رحماندوست و موسویان را داریم که در زمینه کتاب و کتابخوانی بچه‌ها تلاش می‌کنند.

 

او به کودکان توصیه کرد: کتابخانه جای شما و خانه شما است همیشه سعی کنید سری به کتابخانه‌ها بزنید چرا که ما برنامه‌های خوبی در کتابخانه‌ها داریم. امید ما به شما نونهالان است؛ بنابراین درست درس بخوانید و به جز کتاب‌های درسی سعی کنید کتاب‌های دیگر را هم بخوانید و پژوهش کنید تا ما شاهد ایران سربلند و افتخار آمیز در آینده باشیم.
در خاتمه به کودکانی که در مسابقه قافیه‌سازی برنده شده بودند، هدایایی اهدا شد. همچنین کتاب « ترانه‌های نوازش» با مصطفی رحماندوست به کودکان حاضر در جلسه تقدیم شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: