کد خبر: 26456
تاریخ انتشار: شنبه, 04 دی 1395 - 10:39

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه آموزشی «نگاهی بر فناوری رایانش ابری در کتابخانه‌ها» در قم برگزار شد

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی «نگاهی بر فناوری رایانش ابری در کتابخانه‌ها» با تدریس مهدی علیپور حافظی، مدرس دانشگاه علامه طباطبائی تهران، در شهر قم برگزار شد.
کارگاه آموزشی «نگاهی بر فناوری رایانش ابری در کتابخانه‌ها» در قم برگزار شد

این کارگاه یک روزه به همت و همکاری شرکت نرم افزار کتابخانه‌ای پارس آذرخش و کتابخانه آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، روز پنجشنبه دوم دی ماه در محل کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه (س)،  با تدریس مهدی علیپور حافظی (مدرس دانشگاه علامه طباطبائی تهران) برگزار گردید.

در ابتدا این نشست، مدرس کارگاه با بررسی وضعیت موجود فناوری در کتابخانه‌ها به  شناسایی چالش‌های موجود در کتابخانه‌ها پرداخت و  گفت: کتابخانه­های امروزی صاحب نرم افزارهای کتابخانه‌ای هستند که فقط از 10 درصد ظرفیت آن‌ها بهره‌برداری می شود.

به گفته مهدی علیپور حافظی با توجه به هزینه‌بر و دشوار بودن یکپارچه‌سازی سامانه‌ها، هر کتابخانه به سازماندهی داده‌های خود می پردازد که در نتیجه این امر شاهد ذخیره‌‌سازی هزاران باره داده‌های کتابخانه‌ای مشابه هستیم.

به نظر  علیپور در واقع استفاده از سامانه‌های مستقل باعث دشواری و گرانی همکاری بین کتابخانه‌ای شده است.

او ادامه داد: جستجوگران اطلاعات در محیط واحد وبی به دنبال اطلاعات هستند، و سامانه‌های پراکنده مانع از قرار گرفتن کتابخانه‌ها در این فرآیند شدند. کتابخانه‌ها  عملکرد جزیره‌ای داشته و به سان جزیره‌های جدا از هم فقط به کاربران کتابخانه خود ارائه خدمات می‌دهند. در نتیجه جایگاه کتابخانه‌ها در فرایند پژوهش‌های امروزی کم رنگ شده است.

وی بهره‌گیری از خدمات موبایلی و رایانش ابری را به عنوان تازه‌ترین راهکارها  برای بهبود وضعیت موجود کتابخانه‌ها معرفی کرد و به تشریح تئوری رایانش ابری و  اهمیت آن در کتابخانه‌ها پرداخت.

علیپور با اشاره بر این که لازمه آمادگی کتابخانه‌های امروزی برای استفاده از رایانش ابری با توجه به تحولات فناوری، با فراهم نمودن امکانات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری، نیروی انسانی، ایجاد قوانین و تبیین ساختارهای سازمانی است.

 وی فهرستگان‌ها در کتابخانه‌ها به عنوان نرم‌افزارهای ابری نام برد.

معرفی انواع سرویس‌های رایانش ابری، انواع الگوهای ذخیره‌سازی ابری، مزایای رایانش ابری، جامعه هدف رایانش ابری، کاربرد رایانش ابری در کتابخانه‌های امروزی از اهم سرفصل­های این دوره آموزشی بود و در پایان نمونه‌های عملیاتی این فناوری به صورت عملی مورد آموزش قرار گرفت.

در پایان کارگاه آموزشی حجت الاسلام سید محمد صادقی آرمان از رونمایی ارائه خدمات وای فای جستجو در کتابخانه دیجیتالی آستان مقدسه حضرت معصومه خبر داد و طی مراسمی با اهدای لوح تقدیر از زحمات مجید جراح و کارمندان نمایندگی قم شرکت پارس آذرخش تقدیر و تشکر نمود.

گفتنی است کارگاه آموزشی «نگاهی بر فناوری رایانش ابری در کتابخانه‌ها» پنجمین کارگاه‌ از مجموعه کارگاه‌های آذر و دی ماه  امسال بود و  ششمین کارگاه «استراتژی‌های جستجو و مهارتهای  اطلاع‌یابی در اینترنت» با تدریس یعقوب نوروزی، دانشیار دانشگاه قم برگزار خواهد شد.

 

این کارگاه روز دوشنبه، 6 دی‌ماه، از ساعت 8 الی 12 در محل سالن جلسات برادران کتابخانه آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) واقع درخیابان ارم، روبروی حرم مطهر برگزار می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: