کد خبر: 26794
تاریخ انتشار: یکشنبه, 26 دی 1395 - 14:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری نشست کتاب‌خوان در کتابخانه مستوره کردستانی بوکان دراستان آذربایجان غربی

منبع : لیزنا
روز شنبه 25 دی‌ماه با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران، مترجمان، فرهنگیان و اعضای کتابخانه، دهمین نشست کتاب‌خوان کتابخانه مستوره کردستانی در سال 95 برگزار شد.
برگزاری نشست کتاب‌خوان در کتابخانه مستوره کردستانی بوکان دراستان آذربایجان غربی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی در ابتدای این جلسه به منظور آشنایی حاضران، نحوه اجرا و اهداف نشست کتاب‌خوان تشریح شد. در ادامه هفت نفر از حاضران کتاب‌هایی را که خوانده بودند با حاضران به اشتراک گذاشتند. در این نشست نه کتاب معرفی شد:

کاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» نوشته اوریانا فالاچی توسط مترجم اثر خانم فوزیه قریشی معرفی شد. قریشی ضمن بیان خلاصه‌ای از رویدادهای کتاب «نامه به کودکی که هرگز زاده نشد» به تیراژ بالای کتاب اشاره کرد و افزود این اثر با اجازه نویسنده ترجمه و برای بار دوم مورد ویرایش قرار گرفته است. اوریانا در جنگ ویتنام زخمی شد و به خاطر سفری که نباید می رفت جنینش را از دست داد. در این کتاب کم حجم او نامه‌ای به فرزنده از دست رفته‌اش می نویسد که بسیار قابل تامل است.

«عمویم جمشید خان» نوشته بختیار علی و «آیه‌های عاشقانه» سروده لطیف هلمت توسط مترجم اثر رضا کریم مجاور معرفی شد. او ضمن معرفی بختیار علی و لطیف هلمت از سبک نگارش و سروده‌های آنان سخن گفت. بختیار علی با رئالیسم جادویی داستان‌های فولکور کردی را به دنیای مدرن پیوند می‌دهد و از مردی می‌گوید که آنقدر سبک است که باد او را با خود می‌برد. او برای این انر دلایلی می‌آورد، از جمله می‌گوید آنقدر در زندان شکنجه شده که وزنش را از دست داده است.

«مرگ کسب و کار من است» نوشته روبر مرول توسط خانم فوزیه سلطان بیگی معرفی شد. سلطان بیگی از فضای حاکم بر کتاب گفت و از مردی که آنقدر تحقیر شده که مسیر واقعی زندگانی دنیایی را گم کرده و پیشه‌اش گرفتن زندگی هاست! ایشان با خواندن بخش‌هایی از محاکمه هیتلر در دادگاه از تفکرات او و رژیم نازیسم آلمان صحبت کرد.

«جادوی فکر بزرگ» اثر شوارتس توسط یحیی مولودی ارائه شد. مولودی دلیل انتخاب کتاب را تاثیری دانستند که این کتاب در تغییر مسیر زندگی او داشته است. وی به دلایل ناتوانی انسان از پیشرفت و تغییر اشاره کرد و افزود: ترس یکی از عواملی است که ما را از قدم گذاشتن به پله‌های بالاتر منع می‌کند. تنها راه غلبه بر این امر دل به دریا زدن و شروع کارهایی است که از آن می‌ترسیم.

 «لطفا گوسفند نباشید» از محمود نامنی بوسیله آمنه حسام دوست معرفی شد. حسام دوست با اشاره به داستان‌های عبرت آموز کتاب، فصل‌های مختلف لطفا گوسفند نباشید را مرور کرد و آن را به مخاطبان توصیه نمود.

«اختلالات دیکته‌نویسی» از مصطفی تبریزی توسط نیما ابراهیمی به اشتراک گذاشته شد. ابراهیمی با بیان سوابق کاری و پژوهشی مصطفی تبریزی، از ابتکارات ایشان در حل مشکلات دانش‌آموزان ابتدایی از جمله مشکلات یادگیری درس ریاضی، غلط‌های املایی و غلط‌های خواندن کودکان سخن گفت و نمونه‌هایی از آن را برای حاضران بیان کرد. وی به والدین توصیه کرد تا با تهیه کتاب‌های این مجموعه مشکلات کودکان خود را به آسانی و با تمرین‌هایی ساده برطرف کنند.

در این جلسه همچنین کتاب «سینوهه» نوشته میکا والتاری، «به ره به یانی خومار (بامداد خمار)» نوشته فتانه حاج سیدجوادی نیز معرفی شد.

 روخوانی کتاب «هه نگاوی یازده هه م» نوشته سوسن تاقدیس با ترجمه یونس رضایی توسط تیام شامحمدی دانش‌آموز کلاس سوم ابتدایی، اطلاع‌رسانی اولین کنگره شعر ملی کتاب و سومین دوسالانه کارتون کتاب، معرفی کتاب تازه با عنوان ت«اریخ ادبیات کردی» نوشته جمال احمدی از انتشارات دانشگاه آزاد سنندج و اعلام تغییر نام کتابخانه مرکزی بوکان به کتابخانه مستوره کردستانی از دیگر برنامه‌های این جلسه دو ساعته بود. این نشست با اعلام آمادگی چند تن از حاضران برای معرفی کتاب و پیشنهادهایی به منظور ارتقای کیفیت نشست‌های کتاب خوان به پایان رسید.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: