کد خبر: 26818
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 دی 1395 - 12:27

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

سی میلیارد ریال کمک خیرین به کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاری

منبع : لیزنا
سومین نشست هم‌اندیشی هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس در سال جاری با حضور اعضای جدید و پیشین هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، خیرین نیک‌اندیش و جمعی از مدعوین ویژه برگزار شد.
سی میلیارد ریال کمک خیرین به کتابخانه‌های  عمومی استان فارس در سال جاری

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، این نشست به منظور تصمیم‌گیری درخصوص پروژه‌های نیمه تمام اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و کتابخانه‌هایی که به تعمیر و به‌سازی نیاز دارند و کتابخانه مرکزی شیراز برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ابتدای این نشست با اشاره به نقش سازنده خیرین در حمایت از کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: در وضعیت فعلی تنها راه اتمام و به‌سازی کتابخانه‌های عمومی کمک‌های خیرین است.

سعیده ابراهیمی با اشاره به کتابخانه شهید دستغیب شیراز افزود: این کتابخانه هویت کتابخوانی شیراز است و نیاز به تعمیر اساسی دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه های عمومی فارس، با تصریح اینکه ارتقای زیرساخت‌ها به بهتر شدن سرانه مطالعه کمک می‌کند، عنوان کرد: اداره کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز فارس در تلاش هستند تا با کمک خیران نیک‌اندیش زیرساخت‌ها را افزایش دهند.

وی همچنین ساخت کتابخانه مرکزی شیراز را مهم‌ترین اولویت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان دانست و گفت: خوشبختانه استاندار محترم فارس با عزم راسخ در زمینه ساخت کتابخانه مرکزی پیشگام شده‌است که نمود آن تشکیل کارگروه پیگیری ساخت کتابخانه مرکزی به ریاست استاندار فارس و طرح این موضوع در جلسه شورای اداری استان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این درحالی است که هیئت مدیره انجمن کتابخانه‌ساز استان فارس نیز ضمن تقدیر از این نگاه فرهنگی استاندار، حمایت خود را از این کارگروه اعلام کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه با اشاره به تعامل مطلوب خیرین با کتابخانه‌های عمومی ابراز داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه ساز فارس در سال جاری موفقت چشمگیری به دست آورده است که آن جذب درحدود سی میلیارد ریال کمک خیرین در قالب کمک‌های نقدی، اهدای کتاب، اهدای تجهیزات و احداث و  واگذاری ساختمان کتابخانه به این اداره کل بوده است.

ابراهیمی یادآور شد: درحال حاضر نیز عبدالحمید هنری خیر نیک‌اندیش شهر اوز و و آقای رحیمی خیر مرودشتی در حال آغاز کتابخانه‌هایی در شهر و روستای خود هستند و تمام مخارج ساخت آن را تقبل کرده‌اند. همچنین کلیه امور تأسیسات کتابخانه شهید دستغیب نیز با همت و همکاری مهندس عبدالحمید هنری انجام خواهد شد.

رییس هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس نیز ابراز کرد: امروزه کتاب اصلی‌ترین وسیله‌ایست که جوانان را از بیراهه نجات می‌دهد؛ بسیاری از جوانان تمایل دارند اوقات خود را در کتابخانه‌ها سپری کنند به همین دلیل فضای کتابخانه‌ای در استان باید بیشتر شود.

نویدگویی اضافه کرد: کتابخانه مرکزی باید چشم و چراغ این شهر باشد و ساخت این کتابخانه باید هرچه زودتر انجام شود. وی همچنین با تأکید بر ضرورت رسیدگی به کتابخانه دستغیب گفت: کارگروهی متشکل از مهندسان، و خیران با محوریت مهندس محمودرضا طالبان و مهندس مهرداد خائف برای بازسازی کتابخانه دستغیب تشکیل خواهد شد و محل تشکیل این شورا در کتابخانه شهید دستغیب خواهد بود.

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز و عضو هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز نیز در ادامه ابراز داشت: خوشبختانه در چند ماه اخیر مشکلات چندین ساله بین کتابخانه‌های عمومی و شهرداری شیراز با تلاش دو طرف حل شده است که این نوید آینده‌ای روشن برای کتابخانه‌های عمومی این شهر است.

محمود رضا طالبان با اشاره به پتانسیل و ارزش کتابخانه دستغیب شیراز، همچنین افزود: نظر مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس درخصوص تبدیل کتابخانه دستغیب به موزه -کتابخانه نگاهی مثبت است؛ به‌طوریکه باید در فعالیت این کتابخانه بازتعریفی صورت گیرد و کتابخانه دستغیب از کتابخانه صرف به موزه -کتابخانه تبدیل شود.

محمدحسین گلریز خاتمی عضو هیئت مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز فارس، نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه امسال برای همه اقشار و خیرین سال سختی بود، عنوان کرد: خوشبختانه اداره کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن خیرین کتابخانه ساز استان فارس تاکنون در این وادی موفق عمل کرده‌اند که نمونه آن جذب درحدود سی میلیارد ریال کمک خیرین در سال جاری بوده است.

وی با اشاره به اینکه باید نیازهای کتابخانه‌های شیراز بیش از پیش بیان شود، گفت: همواره تفکر بر این است که کتابخانه‌های شیراز کتابخانه‌هایی برخوردارند و به همین دلیل است که خیرین در شیراز نسبت به شهرستان های دیگر کمتر پیشقدم بوده‌اند؛ اما لازم است نیازهای کتابخانه‌های شیراز بیشتر  اطلاع‌رسانی شود.

مهرداد خائف دیگر عضو هیئت مدیره مجمع خیرین شهرساز و فرهنگ‌ساز فارس نیز در این نشست با اشاره به اینکه ما هنوز در برخی کارها به دنبال روش‌هاس سنتی و قدیمی هستیم، اظهار کرد: برخی افراد هستند که تمایل دارند در ساخت کتابخانه‌ها مشارکت کنند تا علاوه بر نفع اقتصادی خود، مکان‌هایی را ایجاد کنند که اشتیاق و جذابیت بیشتری برای نسل جوان دارد. با استفاده از اینگونه افراد، می‌توان کتابخانه‌هایی جذاب و پویا را به‌صورت خودگردان ایجاد کرد.

خائف درخصوص کتابخانه دستغیب نیز گفت: کتابخانه شهید دستغیب از نظر سازه‌ای قابلیت مقاوم سازی، به‌سازی و توسعه را دارد و برای این کار مهم باید هرچه زودتر اقدام شود.

شایان ذکر است در دومین جلسه انجمن خیرین جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز و مهندس طالبان به عضویت جدید هیئت مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان فارس درآمده بودند، همچنین بر اساس مصوبات این جلسه محمد حسین گلریز خاتمی و مهرداد خائف نیز اعضای جدید دیگر هیئت مدیره این انجمن خواهند بود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: