کد خبر: 26895
تاریخ انتشار: شنبه, 02 بهمن 1395 - 15:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بررسی کتاب راز فال ورق همراه با معرفی 3 کتاب گویا برای روشن‌دلان در قم

منبع : لیزنا
در کانون صبح اشراق روشندلان کتابخانه آیت الله خامنه‌ای نشست نقد و بررسی کتاب راز فال ورق همراه با معرفی 3 کتاب گویا انجام پذیرفت.
بررسی کتاب راز فال ورق همراه با معرفی 3 کتاب گویا برای روشن‌دلان در قم

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ کتاب «راز فال ورق» نوشته یوستین گردر با ترجمه عباس مخبر و به مربیگری محبوبه حاجی مرتضایی با حضور شماری از روشندلان نقد و بررسی شد.

در آغاز محبوبه حاجی مرتضایی با اشاره کلی به کتاب «راز فال ورق» اظهار داشت: این رمان فلسفی برای مخاطب نوجوان نگاشته شده و در باره موضوعاتی چون تاریخ، جغرافیا، فلسفه آفرینش و مفاهیمی چون عشق و مرگ و زندگی مطالب کاربردی را بیان کرده که ما در ایران نمونه چنین آثاری را مشاهده نمی‌کنیم.

وی سپس به داستان حضرت آدم و حوا و بیرون راندن آنان از بهشت پرداخت و گفت: در کارتون‌ها و فیلم‌های غربی علت بیرون راندن آدم را خوردن سیب که نماد دانایی است بیان می‌کنند در حالیکه قرآن علت آن را خوردن گندم می‌داند و در واقع غربی‌ها با طرح این موضوع سعی دارند که پیامبر خود را نادان جلوه دهند.

در ادامه نیز اعضاء به نقاط ضعف کتاب همچون نبود ترجمه خوب، عدم برقراری ارتباط با داستان اشاره کردند و نقاط قوت آن را نکته‌های آموزشی و ارتباط خوب پدر و پسر با یکدیگر به همراه چالشی بودن آن بیان کردند. در بخش دیگر نیز به فلسفه و جهان بینی غرب و تضاد آن  با دنیای مسلمانان و همچنین ماجرای آدم و حوا پرداخته شد.

گفتنی است کتاب «راز فال ورق» با شیوه‌ای خارق‌العاده جریان کلی حاکم بر فلسفه غرب را در ماجرای سفری کوتاه بیان کرده و آن را در قالب داستانی دلنشین و خیال انگیز به تصویر کشیده است.

مسائلی که در این رمان مطرح شده و در جریان داستان به دقت پیگیری می‌شود، جزء مسائل اساسی فلسفه است که محورهای اصلی داستان را زندگی، عشق، مرگ، سرنوشت و مهم تر از همه راز شگرف آفرینش قرار می‌دهد به گونه ای که نام کتاب «رازفال ورق» اشاره به راز آفرینش دارد.

در این کتاب می‌توان نشانه‌های آشکاری از اندیشه فیلسوفانی چون سقراط، افلاطون، بارکلی و فردریش نیچه را یافت. یاد آور می‌شود با توجه به بیان برخی اندیشه‌های فلسفی، جملات راز آمیز و همچنین چند لایه بودن ماجرای داستان، هر خواننده‌ای از مطالعه آن لذت می‌برد.

 در پایان هم فاطمه موحدی کتاب «ملت عشق» از الیف شافاک و هادی ضیایی کتاب «تسلی بخشی‌های فلسفی» از آلن دوباتن و کتاب «ختم عاشقانه هستی» از مسیحا برزگر را برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد داد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: