کد خبر: 26901
تاریخ انتشار: یکشنبه, 03 بهمن 1395 - 09:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری طرح انشاء با محوریت کتابخانه و نشست‌های کتابخوان در آذربایجان‌شرقی

منبع : لیزنا
طرح انشاء با محوریت کتابخانه با همکاری بین مدرسه شهید محمودیان  و کتابخانه عمومی علامه جعفری (ره) تبریز در حال اجراء است .
برگزاری طرح انشاء با محوریت کتابخانه و نشست‌های کتابخوان در آذربایجان‌شرقی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی، در راستای نهادینه سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی، در این طرح طرح انشاء با محوریت کتابخانه هر هفته دانش آموزان یک کلاس در زنگ انشاء  با همراهی معلم مربوطه خود در کتابخانه حاضر می شوند و بعد از دریافت کتاب از بخش امانت آنرا می‌خوانند و در نهایت خلاصه‌ای از کتاب را در برگه مخصوص خلاصه‌نویسی با نام هر (هفته یک کتاب) می‌نویسند.

در طول اجرای این طرح تمامی دانش آموزان عضو کتابخانه می‌شوند و می توانند از امکانات آن استفاده نمایند.

 از مزایای این طرح می‌توان به این موارد نهادینه‌سازی فرهنگ کتاب و کتابخوانی از سنین پایه، ارتقاء سرانه مطالعه، آشنایی دانش‌آموزان با منابع کتابخانه‌ای  و نحوه بهره گیری آز آن‌ها، آشنایی با محیط کتابخانه و نحوه استفاده از امکانات آن، اهمیت کتاب و کتابخوانی، آشنایی با شیوه خلاصه‌نویسی و تمرین نویسندگی اشاره کرد.

همچنین نشست «کتاب‌خوان» در تبریز و  خداآفرین برگزار شد.

نشست «کتاب‌خوان» در تبریز در کتابخانه عمومی تربیت تبریز با حضور جمعی از دانش آموزان و معلمان در مدرسه آیت الله کاشانی برگزار شد.

در این نشست،کتاب‌های «خدا دوستت دارد» نوشته غلامرضا حیدری ابهری، «چراهای شگفت انگیز استان آذربایجان شرقی» نوشته مهدی چوبینه، «دفتر خاطرات بچه لاغر مردنی» نوشته جف کینی، «درباه جانوران» نوشته کلر لولین، «قصه‌های کودک از زندگی چهارده معصوم»نوشته وهاب محمودپور، «مهارت‌های یادگیری علوم» نوشته جان گراهام و پیتر ملت، معرفی و تجربه خواندن آن‌ها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

کتابخانه عمومی شهید نیازی بخش گرمادوز خداآفرین نیز با برگزاری اولین نشست کتاب‌خوان مدرسه، پذیرای جمعی از دانش‌آموزان و علاقمندان کتاب و کتابخوانی شد.

این نشست با حضور جمعی از اعضای این کتابخانه و دانش‌آموزان مدرسه شهید مصطفی خمینی گون گورمز برگزار شد.

در این نشست، کتاب‌های «قصه های من وبابام » نوشته اریش ازر، «معصومین علیهم السلام وکودکان» نوشته ابوالفضل هادیمنش، «ماجرای شیری که غمگین بود » نوشته نورا حق پرست، «کره زمین» نوشته وحید سیفی، «از باله‌های پنگوئن تا قایق باله‌دار» نوشته تونی آلمن، «گرگ یوسف » نوشته مهری ماهوتی، معرفی و تجربه خواندن آنها با حاضرین به اشتراک گذاشته شد.

 

گفتنی است نشست‌های کتاب‌خوان کتابخانه‌ای در راستای سیاست های سال خواندن هر ماه درکتابخانه عمومی شهید نیازی و با حضور علاقمندان درتمام قشرها برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در نشست‌های کتابخوان به معرفی کتاب‌های خوانده شده می پردازند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: