کد خبر: 26965
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 بهمن 1395 - 10:46

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نمایشگاه نفایس قرآنی، آثار خطی و اسناد تاریخی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

منبع : لیزنا
به مناسبت «آیین رسمی افتتاحیه رویداد مشهد2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام»، نمایشگاه نفایس قرآنی و آثار بی نظیر خطی و  اسناد تاریخی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی دایر شد.
نمایشگاه نفایس قرآنی، آثار خطی و  اسناد تاریخی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، گنجینه منحصر به فردی از نفایس قرآنی و آثار بی نظیر خطی و  اسناد تاریخی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، در حاشیه برگزاری «آیین رسمی افتتاحیه رویداد مشهد2017 پایتخت فرهنگی جهان اسلام» در قالب نمایشگاهی جذاب و دیدنی در معرض نمایش قرار گرفته است.

رئیس روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با اعلام این خبر اظهار داشت: «در این نمایشگاه علاوه بر مصاحف شریف منسوب به دست خط ائمه معصومین(ع)، کتاب‌های خطی بی‌نظیری از علما، دانشمدان، ادیبان، هنرمندان و کاتبان بزرگ جهان اسلام به نمایش گذاشته شده است.

محمد جواد قوی گفت: جلوه‌های معنوی و هنری مصاحف شریف به دستخط مبارک حضرت علی(ع)، امام حسن(ع)، امام حسین (ع)، امام سجاد(ع)، امام جعفر‌صادق(ع)، امام موسی‌کاظم (ع) و امام رضا(ع) در این نمایشگاه در معرض دید قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه آثار خطی نفیسی از علما و دانشمندان بزرگی مانند  بقراط، ابن سینا، شیخ بهایی و غیزه به نمایش گذاشته شده است افزود: آثار ادبی بی‌نظیری مانند شاهنامه فردوسی، گلستان و بوستان سعدی، دیوان حافظ، دیوان خیالی، دیوان سلمان ساوجی و غیره که در دوره‌های مختلف تاریخی توسط خوشنویسان، کاتبان و مذهبان صاحب‌نام کتابت و کتاب‌آرایی شده‌اند، در معرض نمایش گذاشته شده است.

رئیس روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از آثار کم‌نظیر با موضوع امام رضا(ع) مانند رساله ذهبیه، اسماء‌الحسنی، تحفه‌الزائرین و خطبه توحیدیه نام برد و اظهارداشت: در بخش‌های دیگری از این نمایشگاه کتابهای نفیس خطی در موضوعات مختلف مانند فقه و اصول، حدیث، تاریخ، پزشکی، نجوم، فرهنگ و هنر در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی تصریخ کرد:  مجموعه بی‌نظیری از اسناد ارزشمند تاریخی نیز بخش دیگری از این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند.

گفتنی است كتابخانه مركزی آستان قدس رضوی با 95 هزار نسخه کتاب خطی منحصر به فرد، تعداد 55 هزار کتاب چاپ سنگی، بیش از2 میلیون جلد کتاب چاپی و ساختمان با شکوه و دیدنی با زیربنایی افزون بر28 هزار و 800 متر مربع فضای فرهنگی و مطالعاتی به عنوان يكی از مهم ترین پایگاه‌های علمی جهان اسلام، در دنیا شهرت فراوان دارد و بر این اساس مورد توجه بسیاری از محققان، دانش‌پژوهان، نسخه‌شناسان و علاقمندان به آثار علمی و  فرهنگی قرار دارد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: