کد خبر: 27399
تاریخ انتشار: شنبه, 23 بهمن 1395 - 12:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی ایلام

منبع : لیزنا
کتابخانه‌های عمومی امام رضا(ع) مهران، امام جعفرصادق(ع) ایلام، امام حسن زرنه (ع) شهر ایوان، شهید چمران آسمان آباد و شهدای مهر شهر ملکشاهی برنامه‌های مختلف فرهنگی اجرا کردند.
برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی ایلام

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانههای عمومی استان ایلام، آمنه پورجمال، مسئول کتابخانه عمومی امام رضا(ع) مهران از برگزاری مسابقه کتابخوانی طنین انقلاب از کتاب «لحظه‌های انقلاب» اثر محمود گلابدره‌ای به مناسبت دهه مبارک فجر خبر داد.

او گفت: مسابقه کتاب‌خوانی طنین انقلاب از کتاب «لحظه‌های انقلاب» به مناسبت دهه مبارکه فجر از تاریخ 12 لغایت 19 بهمن ماه با همکاری دبیرستان دخترانه ام البنین برگزار شد.

پورجمال هدف از برگزاری این مسابقه را ترویج باورها و ارزش های انقلاب اسلامی در بین دانش‌آموزان عنوان کرد و گفت: در پایان این مسابقه به قید قرعه به 5 نفر از شرکت‌کنندگان جوایزی به رسم یادبود اهداء شد.

همچنین جلسه نقد و بررسی کتاب «اسماعیل» در کتابخانه عمومی امام رضا (ع) مهران برگزار شد.

آمنه پورجمال، مسئول کتابخانه عمومی امام رضا(ع) با اعلام این خبر گفت: جلسه نقد و بررسی کتاب «اسماعیل» نوشته امیر حسین فردی با حضور کتابداران،اهالی علم و ادب و علاقه مندان به کتاب و کتاب‌خوانی، در محل کتابخانه عمومی امام رضا (ع) شهرستان مهران برگزار شد.

در این جلسه کلثوم وحیدی کتابدار این کتابخانه راجع به رمان «اسماعیل» نوشته امیر حسین فردی از انتشارات سوره مهر گفت: این رمان با محوریت ادبیات انقلاب اسلامی، حجیم‌ترین، جدیدترین و قوی‌ترین اثری است که امیرحسین فردی برای بزرگسالان نوشته است. معمولا داستان‌هایی که به اسم یکی از شخصیت‌های داستان است داستان شخصیت هستند. البته در ارتباط با «اسماعیل» می‌شود نتیجه گرفت که نویسنده در این‌باره اشتباه کرده است. ما معمولا درباره داستان‌هایی که عنصر غالب را شخصیت می‌گیرند اول یک توصیف کامل از خصوصیات باطنی، ظاهری و اخلاقی از آن شخصیت ارائه می‌دهیم و اعمال و انگیزه‌های وی در داستان را تشریح می‌کنیم تا ببینیم چه مقدار منطق داستانی دارد و با شخصیت‌های داستان همخوان است.

وی ادامه داد: زاویه دید کتاب برخی مواقع از محدود به شخصیت اصلی خارج می‌شود. زاویه دید کتاب دانای کل محدود به اسماعیل انتخاب شده است ولی در برخی جاها به غلط از این زاویه دید خارج می‌شود و از محدود بودن درمی‌آید. مثلا در برخی جاها وارد ذهن مادر اسماعیل می‌شود.

 

در ادامه یکی از دانشجویان عضو کتابخانه به بیان نقطه نظرات خود به این صورت پرداخت و گفت: از نقاط ضعف این کتاب می‌توان به نبود روال منطقی در ساختار داستان اشاره کرد. و راجع به پیرنگ بخش‌هایی از کار ساختار روایی دارد و در جاهایی یک روال منطقی در ساختار و پرداخت این داستان مشاهده نمی‌شود.

او افزود: اواخر داستان معلوم است که نویسنده خسته شده و حوصله‌اش سر رفته است. نویسندگانی که رمان‌های بزرگ می‌نویسند اوایل کار را با طول و تفصیل زیاد شروع می‌کنند اما اواخر داستان خسته می‌شوند و حوصله‌شان سر می رود و می‌خواهند زودتر سر و ته قضیه را هم بیاورند.  بعضی از فصل‌های کتاب بی ‌در و پیکر هستند مثلا موضوعی را نویسنده شروع می‌کند و مخاطب انتظار دارد از همان جا وارد داستان شود اما این اتفاق نمی‌افتد و رشته کلام در برخی موارد از دست نویسنده خارج می‌شود. در بعضی از بخش‌های داستان شخصیت‌هایی به صورت پررنگ مطرح می‌شوند اما در ادامه داستان هیچ اثری از آن‌ها مشاهده نمی‌شود و فقدان تعلیق نیز در داستان یکی از مشکلات اساسی این اثر است.

مسئول کتابخانه عمومی امام جعفرصادق(ع) از بازدید دانش‌آموزان مهدکودک باغچه گل از این کتابخانه خبر داد.

صدیقه مرشدی مسئول کتابخانه عمومی امام جعفرصادق(ع) شهر ایلام گفت: به منظور آشنایی و انس کودکان با کتابخانه و کتاب‌خوانی، دانش‌آموزان مهد کودک باغچه گل از کتابخانه عمومی امام جعفرصادق(ع) بازدید کردند.

در ادامه مسئول کتابخانه عمومی امام جعفرصادق(ع) افزود: مهمترین مسئولیت کتابداران جذب مخاطب بخصوص کودکان به عنوان پایه های فکری جامعه است.

مرشدی افزود: در این بازدید مسابقه نقاشی و کلاس قصه‌گویی با موضوع انقلاب برگزار شد و در نهایت با اهداء کتاب داستان از دانش‌آموزان تجلیل  شد.

کتابخانه عمومی امام رضا(ع) شهر مهران اقدام به برگزاری کلاس شعرخوانی در مهد کودک و پیش دبستانی کلبه شادی کرد.

مسئول کتابخانه عمومی امام رضا (ع) مهـــران گفت: در این مراسم کتاب شعـــرهایی درباره نماز از مریم اسلامی انتشارات قدیانی شعرخوانی شد. این کتاب با لحنی کودکانه و تصاویر بکر، جـــذاب و دیدنی از جمله کتاب‌های خواندنی و پر مخــاطب این این کتابخانه است.

پورجمال افزود: در این کلاس شعرهــای انقلابی توسط کودکان مهد کودک کلبه شادی خوانده شد.

وی در پایان هدف از برگزاری این کلاس را آشنایی کودکان با انقلاب اسلامی و دستـاوردهای آن و همینطور ایجاد انگیزه و انس بیشتر کودکان با کتاب و کتاب‌خوانی بیان کرد.

کیوان حسنی مسئول کتابخانه عمومی امام حسن زرنه شهر ایوان از برگزاری فعالیت‌های متنوع فرهنگی در دهه مبارک فجر در این کتابخانه خبر داد.

مسئول کتابخانه عمومی امام حسن گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر و همزمان با آغاز سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های فرهنگی متنوعی از جمله نواختن زنگ انقلاب، غبارروبی شهداء، نقاشی همگانی، نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی، قصه‌گوئی، و بازدید دانش‌آموزان در این کتابخانه برگزار شد.

حسنی افزود: با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان و آشنائی و انس این قشر با فضای کتابخانه، با انجام این فعالیت‌ها، دانش‌آموزان با دهه مبارک فجر و پیروزی انقلاب اسلامی و اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی نیز آشنا شدند.

مرادحاصلی مسئول کتابخانه عمومی شهید چمران آسمان‌آباد نیز از بازدید دانش‌آموزان پیش دبستانی و دبستان سمیه این شهر از کتابخانه خبر داد.

مرادحاصلی گفت: به منظور آشنایی و انس نوجوانان با کتابخانه و کتاب‌خوانی، دانش‌آموزان پیش دبستانی و ابتدائی سمیه از کتابخانه عمومی شهید چمران بازدید کرده و با بخش‌های مختلف کتابخانه ازجمله مرجع، اطلاع‌رسانی، کودک، مخزن و سالن مطالعه آشناشدند و مسابقه نقاشی برای آنان برگزار شد.

او افزود:مهمترین مسئولیت کتابداران جذب مخاطب بخصوص کودکان ونوجوانان به عنوان پایه های فکری جامعه است.

گفتنی است آشنایی با بخش های مختلف کتابخانه، چگونگی عضویت در کتابخانه‌ها و خدماتی که در کتابخانه ارئه می شود برای دانش‌آموزان تشریح شد.

دانش آموزان مدرسه ابتدائی حضرت زینب از کتابخانه شهدای مهر ملکشاهی بازدید کردند.

طیبه تولیده مسئول کتابخانه عمومی شهدای مهر شهر ملکشاهی از بازدید دانش‌آموزان مدرسه ابتدائی حضرت زینب از این کتابخانه خبر داد.

مسئول کتابخانه عمومی شهدای مهر گفت: به منظور آشنایی و انس نوجوانان با کتابخانه و کتاب‌خوانی، دانش آموزان مدرسه ابتدائی حضرت زینب  از کتابخانه عمومی شهدای مهربازدید کرده و با بخش‌های مختلف کتابخانه ازجمله مرجع، اطلاع‌رسانی، کودک، مخزن و سالن مطالعه آشناشدند.

تولیده افزود:مهمترین مسئولیت کتابداران جذب مخاطب بخصوص کودکان ونوجوانان به عنوان پایه‌های فکری جامعه است.

گفتنی است در این بازدید ضمن آشنایـی با بخش‌های مختلف کتابخانه، چگونگی عضـویت در کتابخانه‌ها و خدماتی که در کتابخانه ارائه می‌شود برای دانش‌آموزان تشریح شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: