کد خبر: 27597
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 اسفند 1395 - 13:26

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نقد و بررسی کتاب «در میدان انقلاب »در کتابخانه علامه دهخدا ری

منبع : لیزنا
نشست نقد و بررسی کتاب «در میدان انقلاب» با حضور نویسنده کتاب در کتابخانه علامه دهخدا ری برگزار شد.
نقد و بررسی کتاب «در میدان انقلاب »در کتابخانه علامه دهخدا ری

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، این نشست با حضور 50 نفر از اعضای کتابخانه علامه دهخدا برگزار شد

مهدی فاطمی نویسنده کتاب به نحوه نگارش و اهداف و ویژگی‌های کتاب پرداخت. وی در مورد کتاب «در میدان انقلاب» گفت: این کتاب روایتی مختصر از سه انقلاب بزرگ دنیا یعنی انقلاب‌های فرانسه، روسیه و ایران است. در سه فصل اول کتاب، با استناد به منابع معتبر تاریخی و علوم سیلسی با نثر داستان گونه مختصری از این سه انقلاب بیان شده است و در فصل آخر هم درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های این سه انقلاب سخن گفته شده است.این سه انقلاب حاصل شرایط جغرافیایی، تاریخی و انسانی متفاوتی هستند که از گذشته آن سرزمین شروع شده و از شرایطی که مردم را آرام آرام به این نتیجه می رساند که تنها راه تغییر، انقلاب است سخن رانده شده است. خواننده‌ای که خوانده و دیده که این سه انقلاب سه انقلاب بزرگ بوده‌اند که تأثیر فراوانی هم بر دیگر کشورهای دنیا گذاشته‌اند در فصل آخر با گفتمان حاکم بر هر انقلاب آشنا می‌شود تا ببیند که شباهت‌ها و تفاوت‌هایی که خودش در فصل‌های قبلی خوانده چه نسبتی با نظریه گفتمان‌ حاکم بر هر انقلاب دارد.

در ادامه منتقد این کتاب در مورد کتاب در میدان انقلاب، گفت: انتخاب و مقایسه که بین دو انقلاب کبیر روسیه و فرانسه با انقلاب اسلامی صورت گرفته مقایسه خوبی بوده است. از مزایای این کتاب تاریخی، زبان ساده و همه فهم و بیان منصفانه تحولات تاریخی به صورت موجز است. ابتکار مهمی در این کتاب وجود دارد این است که یک موضوع در حوزه جامعه شناسی سیاسی با روایت داستانی تدوین کرده است‌که از یک سو برای مخاطبان عام بسیار جذاب و برای مخاطبان خاص تاریخ معاصر انقلاب و ایران تحسین برانگیز است .دراین کتاب با تنظیم اینفوگرافی در آخر کتاب، اطلاعات فشرده ای را در باره سیر وقوع و استمرار انقلاب به خوانندگان کتاب ارائه شده است.

در پایان، از نویسنده و منتقد با اهدای لوح و هدیه ای تقدیر شد. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: