مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد خبر داد
رفع مشکل نرم افزار مدیریت کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد ربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر بیش از ۹۵۰ باب کتابخانه مشارکتی و مستقل در سطح کشور از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مجاز به فعالیت هستند. بر اساس شیوه‌نامه تأسیس کتابخانه‌های عمومی، نظارت بر ارائه خدمات کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل و همچنین تأمین نرم‌افزار این کتابخانه‌ها از تعهدات نهاد است؛ ازآنجایی‌که کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل تاکنون به سامانه مدیریت کتابخانه‌ها (سامان) متصل نبوده‌اند، با هماهنگی انجام‌شده با معاونت‌های برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات و اداری و مالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نرم‌افزار مدیریت کتابخانه در صورت درخواست مؤسسین کتابخانه‌های موردنظر در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ازجمله محسنات وجود این نرم‌افزار در کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل می‌توان به ایجاد امکان مکانیزه شدن فعالیت کتابخانه‌های مذکور، یکدست شدن اطلاعات و تسهیل در جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عضویت و امانت کتاب در این کتابخانه‌ها اشاره کرد.

احمدخانی تصریح کرد: فرم تحویل قفل نرم‌افزار مدیریت به کتابخانه‌های یادشده تنظیم و به ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها ابلاغ می‌شود. پس از صدور مجوز فعالیت کتابخانه، ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها در صورت درخواست مؤسسان این کتابخانه‌ها به نرم‌افزار مدیریت کتابخانه و وجود قفل موردنظر در استان‌ها، نرم‌افزار یادشده را در اختیار آن‌ها قرار خواهند داد.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها در خاتمه اظهار داشت: اداره کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها برنامه‌ریزی اتصال کتابخانه‌های مشارکتی و مستقل حائز شرایط را به‌منظور اتصال به سامانه یکپارچه مدیریت کتابخانه‌های عمومی در دستور کار قرار داده است تا این کتابخانه‌ها از خدمات این سامانه بهره‌مند شوند.