کد خبر: 27609
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 اسفند 1395 - 11:14

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی با رویکرد مالکیت فکری مطرح شد

کشور در معرض خطر بزرگ مفت‌خواری علمی

منبع : لیزنا
عضو حقوقدان شورای نگهبان با اشاره به لزوم تغییر نگاه‌ها به مقوله مالکیت‌های فکری گفت: مفت‌خواری علمی خطر بزرگی است که کشور ما را تهدید می‌کند.
کشور در معرض خطر بزرگ مفت‌خواری علمی

به گزارش خبرنگار لیزنا، محسن اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و نماینده استان تهران در مجلس خبرگان رهبری در دومین کنفرانس ملی کتابخانه دیجیتالی با رویکرد مالکیت فکری گفت: در مسئله مالکیت‌های فکری و موضوع‌های خاصی مثل کتابخانه‌های دیجیتالی وقتی نگاه می‌کنیم متاسفانه همچنان به همان مشکلاتی که از قبل بارها مطرح شده دچار هستیم و نارسایی‌های فعلی از آن‌ها نشأت می گیرند.

وی افزود: هرچند که تمامی حقوقدان‌ها به قانون برای ایجاد نظم اجتماعی معتقد هستند، اما هیچوقت ادعا نکردند که قانون بعنوان تنها ابزار و موثرترین وسیله برای رسیدن به هدف کافی است.

به گفته اسماعیلی درواقع قانون به تنهایی برای رسیدن به هدف نهایی کافی نیست.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه برای مدیریت پدیده‌های اجتماعی از جمله فضای دیجیتال مهمترین گام شناخت مسئله است، اظهار داشت: البته شناخت و درک پدیده‌ها هم در وضع موجود کافی نیست و باید نظم حقوقی مطلوبی را مستقر کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه هنوز در فهم دقیق مسئله دنیای مجازی و دیجیتال دچار نارسایی هستیم لذا به یک آینده پژوهی در تمام زمینه‌ها احتیاج داریم.

اسماعیلی با اشاره به ایستادگی در مقابل دنیای دیجیتال گفت: این روزها سرقت ادبی هم در دنیای مجازی و هم در دنیای حقیقی دیده می‌شود اما متاسفانه برخلاف دنیای حقیقی قبح سرقت ادبی را در دنیای مجازی باور و فرهنگسازی نکرده‌ایم.

اسماعیلی افزود: اگر بتوانیم فرهنگی را به وجود آوریم که روابط ما در دنیای دیجیتال مانند دنیای حقیقی باشد مشکلات ما تاحدودی حل خواهد شد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه اگر تحولات مدیریت نشوند بر ما تحمیل می شوند، افزود: از آنجاکه تحولات سریع و بسیار اثر گذار هستند نمی توانیم در مقابل آن‌ها بایستیم؛ لذا باید از گذشته برای روزهایی که در پیش داریم، درس تحول بگیریم.

وی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف آینده پژوهی ضعف داریم، افزود: تغییر نگرش جمعی خصوصا در مسئولان، بازنگری در مجموعه قوانین (یکسان و به روزسازی)، تقویت نظارت صنفی و تقویت اخلاق حرفه‌ای از جمله مهمترین گام‌ها و راهکارهای این مسیر است.

او گفت: تا زمانی که تغییر نگرش رخ ندهد تغییر روشی نخواهیم داشت و مدیران فرهنگی و سیاستگذاران باید باورکنند که اگر امروز صحبت از حقوق می‌شود بحث منافع فردی موضوعیت ندارد اگرچه منافع مادی مولفان برای ما مهم است.

به گفته وی باید باور کنیم صیانت از حقوق مولفان و محققان تضمین منافع ملی کشور است.

اسماعیلی بیان کرد: اگر می‌خواهیم کشورمان به دانش و فناوری بعنوان قدرت دسترسی پیدا کند چاره ای نداریم جز آنکه نگاهمان را به مقوله مالکیت‌های فکری تغییر دهیم.

وی همچنین درخصوص تقویت اخلاق حرفه‌ای گفت: باید کاری کرد که سرقت ادبی واقعا سرقت محسوب شود و اگر کسی خلاف راه اصلی را در این حوزه پیش گرفت در جامعه علمی مانند یک سارق با او رفتار شود.

او ادامه داد: متاسفانه ما از نهادهای مدنی تقریبا بهره ای را نمی‌بریم لذا باید برای حقوق مالکیت‌های فکری NGO ها تشکیل و گروه‌های مردمی در این زمینه تقویت شوند.

اسماعیل با اشاره به مفت خواری علمی یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد می‌خواهند کاملا مفت و رایگان مراتب علمی را طی و به همین روال مدرک هم دریافت کنند.

به گفته وی مفت‌خواری علمی خطر بزرگی برای کشور است که باید هرچه بیشتر به آن توجه کرد.

 دارایی های فکری در معرض تاراج

در ادامه مراسم احمد برجعلی رییس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: متاسفانه دارایی های فکری ما در فضای مجازی و غیره در معرض تاراج هستند.

وی افزود: درواقع این دارایی در اندیشمندان، سازمان‌ها و سایر مراکز ما در معرض فروپاشی قرار گرفتند و متاسفانه بدون نظارت هربار مشکل و کار از جای دیگری ظهور می‌کنند.

او ادامه داد: در جامعه امروز رساله‌های دانشجویانی که دفاع می شوند هفته های آتی در خیابان‌های شهر به فروش می رسند و اگر این کار به همین روال ادامه پیدا کند بی‌انگیزگی رشد می کند.

برجعلی بیان کرد: اتفاق ناگوار اسن است که دانشگاهها و مراکز خلق ایده اگر بستر حمایت حقوقی نباشند دچار آسیب جدی شده و بی‌انگیزگی رونق می گیرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: