کد خبر: 27743
تاریخ انتشار: شنبه, 14 اسفند 1395 - 07:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

حمیدرضا برقعه‌ای

امیدواریم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب، افتتاحیه تشکیل دبیرخانه دائمی این کنگره باشد

منبع : لیزنا
دبیر نخستین کنگره شعر کتاب در مراسم اختتامیه  این کنگره گزارشی از روند انتخاب و داوری اشعار ارائه کرد.
امیدواریم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب، افتتاحیه تشکیل دبیرخانه دائمی این کنگره باشد

 به گزارش لیزنا، حمیدرضا برقعه‌ای در سخنرانی خود گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در سعادت و تعالی جامعه از یک سو و تاثیرگذاری زبان شعر در فرهنگسازی و جلب توجه مردم به این امر ضروری از سوی دیگر «کنگره ملی شعر کتاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز به کار کرد.

به گفته او شورای برنامه ریزی این کنگره پس از برپایی جلسات متعدد کتاب، سه عنوان کتاب، مطالعه و دانایی را به عنوان موضوعات کنگره به تصویب رساند.  پس از اعلام فراخوان دربازه زمانی دوماهه از اول آذرماه تا پایان دی‌ماه ۹۵، مصاحبه‌هایی با بزرگان و صاحب نظران عرصه ادبیات هم‌چون محمدعلی مجاهدی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و .. انجام شد.

برقه‌ای افزود: پس از به پایان رسیدن مهلت دوماهه ارسال اثر، کار جمع‌آوری و کدگذاری اشعار آغاز شد که در پنج بخش شعر کلاسیک، سپید و نیمایی، ترانه، طنز و بخش ویژه کودک و نوجوان بیش از ۱۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که در مقایسه با کنگره‌های دیگر در این سطح آمار قابل توجهی است.

او ادامه داد: داوری این آثار در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی صورت گرفت. در مرحله داوری نیمه نهایی در بخش کلاسیک ۳۸ اثر، بخش سپید و نیمایی ۲۳ اثر، بخش طنز ۳۰ اثر، بخش ترانه ۶ اثر و در بخش کودک و نوجوان ۳۴ اثر برای داوری در مرحله نهایی انتخاب شدند.

طبق گفته برقه‌ای در حاشیه برگزاری این کنگره، سه کتاب با نام‌های «انیس کنج تنهایی»، «فروغ صبح دانایی» و «بال‌های کاغذی» منتشر شد که در این مراسم از آنها رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: