حمیدرضا برقعه‌ای
امیدواریم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب، افتتاحیه تشکیل دبیرخانه دائمی این کنگره باشد

 به گزارش لیزنا، حمیدرضا برقعه‌ای در سخنرانی خود گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در سعادت و تعالی جامعه از یک سو و تاثیرگذاری زبان شعر در فرهنگسازی و جلب توجه مردم به این امر ضروری از سوی دیگر «کنگره ملی شعر کتاب» با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز به کار کرد.

به گفته او شورای برنامه ریزی این کنگره پس از برپایی جلسات متعدد کتاب، سه عنوان کتاب، مطالعه و دانایی را به عنوان موضوعات کنگره به تصویب رساند.  پس از اعلام فراخوان دربازه زمانی دوماهه از اول آذرماه تا پایان دی‌ماه ۹۵، مصاحبه‌هایی با بزرگان و صاحب نظران عرصه ادبیات هم‌چون محمدعلی مجاهدی، علیرضا قزوه، مرتضی امیری اسفندقه و .. انجام شد.

برقه‌ای افزود: پس از به پایان رسیدن مهلت دوماهه ارسال اثر، کار جمع‌آوری و کدگذاری اشعار آغاز شد که در پنج بخش شعر کلاسیک، سپید و نیمایی، ترانه، طنز و بخش ویژه کودک و نوجوان بیش از ۱۷۰۰ اثر به دبیرخانه رسید که در مقایسه با کنگره‌های دیگر در این سطح آمار قابل توجهی است.

او ادامه داد: داوری این آثار در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی صورت گرفت. در مرحله داوری نیمه نهایی در بخش کلاسیک ۳۸ اثر، بخش سپید و نیمایی ۲۳ اثر، بخش طنز ۳۰ اثر، بخش ترانه ۶ اثر و در بخش کودک و نوجوان ۳۴ اثر برای داوری در مرحله نهایی انتخاب شدند.

طبق گفته برقه‌ای در حاشیه برگزاری این کنگره، سه کتاب با نام‌های «انیس کنج تنهایی»، «فروغ صبح دانایی» و «بال‌های کاغذی» منتشر شد که در این مراسم از آنها رونمایی شد.