علیرضا نوروزی
راهکار اصلی حل مشکلات کنونی دانشگاه ها سمت و سو گرفتن آنها به سمت دانشگاه‌های کارآفرین است

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی کرمانشاه، انجمن علم اطلاعات و دانش شناسی استان کرمانشاه، با همکاری اداره کل کتابخانه های عمومی و انجمن دانشجویی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی، نشست هم اندیشی کارآفرینی ویژه کارشناسان و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی با حضور علیرضا نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در محل دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی برگزار کرد.

علیرضا نوروزی، در همایش کارآفرینی برای کارشناسان و متخصصان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، اشباع بازار کار را یکی از چالشهای پیش‌روی دانشگاه‌ها دانست و گفت: لازم است دانشگاه‌ها در این زمینه چاره‌اندیشی کرده و برای حل مشکلات خود برنامه ریزی کنند.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه عدم هماهنگی رشته‌های دانشگاهی با نیاز جامعه، موجب شده است که دانشگاه‌ها در فکر تغییر و تحول باشند، افزود: مشکل اصلی فارغ التحصیلان دانشگاهی اشتغال است و با نگاه و تفکر کلیشه‌ای نمی‌توان مشکلات دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان را حل کرد.

نوروزی در ادامه از کاهش بودجه‌های تحقیقاتی و کاهش حمایت مالی دانشگاه‌ها از سوی دولت از دیگر مشکلات کنونی دانشگاه‌ها یاد کرد.

استاد دانشگاه تهران در ادامه کارآفرینی را موتور محرکه توسعه اقتصادی عنوان کرد و بیان کرد: امروز نفوذ کارآفرینی در جامعه محسوس تر شده و  توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد نمونه های از برنامه‌های دانشگاه‌ها برای حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین است.

علیرضا نوروزی با اشاره به نقش دانشگاه‌های کارآفرین در توسعه اقتصادی ادامه داد: دانشگاه های نسل سوم که دانشگاه های کارآفرین نامیده می‌شوند دانشگاه‌هایی هستند که علاوه بر کارهای آموزشی و پژوهشی به دنبال کارآفرینی هستند.

عضو هیئت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه تهران در پایان با اشاره به اینکه دانشگاه‌های نسل سوم به دنبال جهانی شدن هستند، راهکار اصلی حل مشکلات کنونی دانشگاه ها را سمت و سو گرفتن آنها به سمت دانشگاه‌های کارآفرین دانست.

در پایان به سوالات و دغدغه های حاضرین پاسخ داده شد.