کد خبر: 27799
تاریخ انتشار: یکشنبه, 15 اسفند 1395 - 13:40

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

میشل سَپَن وزیر اقتصاد فرانسه: شگفت‌انگیز است یک نفر چنین گنجینه‌ای بتواند فراهم آورد

منبع : لیزنا
وزیر اقتصاد فرانسه، چهاردهم اسفندماه از کتابخانه و موزه ملی ملک نخستین موزه وقفی خصوصی ایران بازدید کرد.
میشل سَپَن وزیر اقتصاد فرانسه: شگفت‌انگیز است یک نفر چنین گنجینه‌ای بتواند فراهم آورد

به گزارش  لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، میشل سَپَن، وزیر اقتصاد فرانسه که برای دیدار با همتای ایرانی خویش و مذاکره‌های گوناگون مالی و بانکی به ایران سفر کرده است، چهاردهم اسفند به نخستین موزه وقفی- خصوصی ایران آمد تا به تماشای گنجینه سه هزار ساله آن به ویژه سکه‌های تاریخی بنشیند؛ هرچند برنامه تنظیم‌شده این وزیر اروپایی، بازدید از سکه‌های تاریخی، بنابر علاقه‌های شخصی فرهنگی‌اش بود اما گستردگی گنجینه به یادگارمانده از کوشش‌های فرهنگی حاج حسین آقا ملک به اندازه‌ای بود که او را به قلمروی خیال‌انگیز هنرهای ایرانی کشاند؛ از خوش‌نویسی و نگارگری گرفته تا گنجینه آثار لاکی و نقاشی.

میشل سَپَن به بزرگ‌ترین موقوفه فرهنگی ایران آمده بود، در جریان بازدید با بیان شگفتی نسبت به کار سترگ حاج حسین آقا ملک در گردآوری آثار این گنجینه و وقف آن بر آستان قدس رضوی یادآور شد: «باورکردنی نیست یک نفر به تنهایی این گنجینه بزرگ را بتواند فراهم آورد زیرا تشکیل چنین بنیاد بزرگ فرهنگی تنها از عهده دولت‌ها و حکومت‌ها برمی‌آید».

وی همچنین افزود: «گنجینه سکه‌های تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک به اندازه‌ای کامل و گسترده است و جذابیت دارد که می‌تواند یک بازدیدکننده را ساعت‌ها با خود همراه کند.»

به گفته وی، داده‌های فرهنگی- تاریخی سکه‌های هر دوره از تاریخ زندگی انسان می‌تواند تصویری روشن‌تر نسبت به حوزه‌های اقتصاد، سیاست، بازرگانی و فرهنگ در روزگاران دور ارائه دهد. وزیر اقتصاد فرانسه تاکید می‌کند: «کتابخانه و موزه ملی ملک در این زمینه یکی از بهترین گنجینه‌های سکه‌های مشرق‌زمین را دارد و می‌تواند به آن مباهات کند.»

 میشل سَپَن، وزیر اقتصاد فرانسه در پایان بازدید، اظهار امیدواری کرد کوشش‌های فرهنگی و هنری به ویژه در گستره جهانگردی بتوانند زمینه دوستی و پیوند بیش‌تر کشورها و ملت‌ها را فراهم آورند.

کتابخانه و موزه ملی ملک، نخستین موزه وقفی خصوصی ایران به شمار می‌آید که حاج حسین آقا ملک، بازرگان و زمین‌دار بزرگ تاریخ معاصر ایران، در سال 1316 بر آستان قدس رضوی وقف کرده است. این گنجینه بزرگ اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد» جای گرفته است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: