کد خبر: 27818
تاریخ انتشار: سه شنبه, 17 اسفند 1395 - 14:12

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نقش تاثیرگذار کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه/مشارکت ۷۴ کشور در سومین دوسالانه کارتون کتاب

منبع : لیزنا
دبیر سومین دوسالانه کارتون کتاب از نقش اثرگذار کارتون در ترویج فرهنگ مطالعه و مشارکت ۷۴ کشور در این دوسالانه خبر داد.
نقش تاثیرگذار کتاب در ترویج فرهنگ مطالعه/مشارکت ۷۴ کشور در سومین دوسالانه کارتون کتاب

 به گزارش لیزنا، آیین اختتامیه سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب در خانه هنرمندان صبح امروز برگزار شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این دوسالانه اظهار داشت: از آنجا که اهمیت موضوع کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه بعنوان یک ضرورت غیرقابل انکار در جامعه ما مطرح است، از هر راهی باید در تحقق و تقویت این موضوع بهره برد.

وی افزود: در این میان کارتون یکی از مهمترین ابزاری است که می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار تاثیرگذار باشد چون دارای یک زبان تصویری قابل فهم برای همه مخاطبان جهان است.

دبیر سومین دوسالانه کارتون کتاب گفت: جای خوشحالی است که مدیریت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای فعالیت‌های خود با درک موقعیت ممتاز این رشته هنری از این ظرفیت عظیم برای ترویج فرهنگ مطالعه و ایجاد گفتمان کتابخوانی بهره گرفته‌اند.

وی افزود: دور اول این دوسالانه با حضور هنرمندانی از ۵۳ کشور و دور دوم با هنرمندان ۶۴ کشور برگزار شد که این تعداد در دور سوم به ۷۴ رسیده است .

شجاعی طباطبایی اظهار داشت: در شرایطی که بسیاری از جشنواره‌های بین‌المللی در اولین دوره به دلایل مختلف به نتیجه نرسیده و تعطیل می‌شوند، خوشبختانه جشنواره کارتون کتاب با انجام تعهدات خود توانسته جایگاه معتبر را در دنیا پیدا کند.

وی با اشاره به معیارهای جشنواره‌ها و مسابقات بین‌المللی عنوان کرد: موضوع، برگزاری منظم، حضور پرتعداد هنرمندان از سراسر جهان، جوایز و ارائه کتاب و فعالیت سایت جشنواره معیارهای امتیازات هستند که تاکنون خوشبختانه جشنواره کارتون کتاب موفق شد از مجموع پنج ستاره ممکن، هر پنج ستاره را دریافت کند.

به گفته وی، با پشتوانه این اعتبار، فراخوان سومین دوره این دوسالانه در تابستان سال 95 به ده زبان زنده دنیا روی سایت جشنواره منتشر شد.

 شجاعی طباطبایی با اشاره به رشد چشمگیر شرکت کنندگان و کارتونیست‌های چینی در این دوسالانه گفت: ۴۲ هنرمند چینی در این مسابقه شرکت کردند که نسبت به دوره قبل این تعدا بیش از دو برابر شد.

وی با بیان اینکه یکی از فعالیت‌های گسترده و مورد پیگیری، مردمی‌شدن کارتون کتاب است، اظهار داشت: در این راستا باید بتوانیم آثاری از این دست را در فضای مجازی، گالری‌ها، ترمینال‌ها و غیره به نمایش بگذاریم که البته اقدامات موفقی در این زمینه انجام گرفته است.

دبیر سومین دوسالانه کارتون کتاب بیان کرد: آخرین مهلت ارسال آثار به دوسالانه با مشارکت ۷۴ کشور در دی ماه سال 1395 به پایان رسید که در آن ۲ هزار و ۱۳۰ اثر از ۷۶۸ هنرمند جهان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و بیشترین تعداد آثار به ترتیب متعلق به ایران، ترکیه، اندونزی بوده است.

شجاعی طباطبایی یادآور شد: فرآیند داوری طی دومرحله انجام شدکه داوران مرحله نخست ناصر مقدم، مجتبی حیدرپناه و علی پاک نهاد ۲۰۸ اثر را شایسته راهیابی به مرحله نهایی دانستند و سپس لویس دسچیمایکر از بلژیک،  بهرام ارجمندنیا، محمدرضا دوست محمدی و مجید امینی نفرات برتر این مسابقه را انتخاب کردند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: