کد خبر: 27916
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 اسفند 1395 - 10:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در کتابخانه عمومی الغدیر خراسان جنوبی

برگزاری نشست تخصصی کتاب خوان با موضوع «مطالعات کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی»

منبع : لیزنا
نشست تخصصی کتاب خوان با موضوع «مطالعات کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی» با حضور محمدرضا کیانی  رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند و کتابداران اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی در کتابخانه عمومی الغدیر بیرجند برگزار شد.
 برگزاری نشست تخصصی کتاب خوان با موضوع «مطالعات کتابداری، علم اطلاعات و دانش شناسی»

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی، در این نشست، چهار کتاب توسط اساتید حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی معرفی وبه اشتراک گذاشته شد که به شرح ذیل است:

 

 

 

«طراحی و مدیریت وبِ کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی» نوشته سعید اسدی/ ارائه توسط: محمدرضا کیانی، عضو هیأت علمی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه بیرجند.

 وی در معرفی این کتاب گفت: دوران انتظار کتابداران برای ورود خوانندگان به کتابخانه ها مدتهاست به سر رسیده است. امروز در جامعه ای زندگی می کنیم که بازاریابی خدمات در اولویت اول انتخاب برای هر فرد مشتاق است؛ دوره ای که هویت کاربر به مشتری تغییر یافته و باید برای ورود مشتاقانه کاربران به کتابخانه، فرشی گسترد به اندازه قد رفیع دانش. بسیار بجاست که کتابداران با توجه به اولویت های مخاطبان کتابخانه در رفع نیازهای مطالعاتی شان بکوشند. مشترک بودن مفاهیم علم اطلاعات و دانش شناسی با محتوای علوم بکار رفته در رشته های کامپیوتر و امور مربوط به رایانه از دیگر مباحث این کتاب است. این نزدیکی و ارتباط مشترک، کتابداران را به سمت تیزبینی و استفاده از موقعیت فرامی خواند؛ چراکه امروز، اقبال جامعه و کاربران بر استفاده از فناوری سمت و سو یافته است. با مطالعه این کتاب کاربردی می توان حدفاصل و تفاوت واژگانی که در دیدگاه عامه گاه گاه به جای هم بکار می روند را تمیز داد. واژگانی که هرکدام معنای خاص داشته و صدالبته کاربرد مشخص و معین.

«مرجع شناسی اسلامی» نوشته افشین موسوی چلک/ ارائه توسط: نورالله نصراللهی، عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند

نصراللهی در معرفی این کتاب بیان کرد: این کتاب سالهاست به عنوان منبع درسی در مقاطع مختلف دانشگاهی تدریس می شود، به طور حتم ناشی از اعتبار متن و اندیشه جامع به کار رفته در آن است؛ هر چند همانند هر اثر مکتوب دیگر، جزئیاتی از دید تیزبین نویسنده پنهان مانده است. به طور حتم بدون وجود آثاری این چنین، مخاطبان در بهره مندی از منابع موجود در کتابخانه، مجبور به پیمودن راه درازی خواهند بود؛ چراکه در این کتاب، نویسنده به روشنی انواع منابع مرجع مفید در حوزه موضوعی اسلام را معرفی کرده و توضیح اجمالی در باب هر مدخل ارائه نموده است. مؤلف اثر در یازده فصل مجزا کار معرفی کتب مرجع را به پیش برده است. از جمله فصول کتاب می توان به دایره المعارف های اسلامی، فرهنگ های اسلامی، منابع تاریخ و جغرافیای اسلام، سرگذشت نامه های اسلامی و... اشاره کرد.

به گفته این استاد دانشگاه، در این اثر اشتباهات تایپی و لغوی نیز به چشم می خورد که نیاز به تجدید چاپ، همراه با ویرایش کتاب را توجیه می نماید.

«آشنایی با اطلاعات و ارتباطات» نوشته محسن نوکاریزی و سیدمهدی نارمنجی/ ارائه توسط: سیدمهدی نارمنجی، دانشجوی دکترا کتابداری و اطلاع رسانی

اطلاعات و ارتباطات، اصطلاحاتی هستند که در جامعه امروزی فراگیر شده‌اند و به قدری با آن مواجه می‌شویم که معمولاً به مفهوم و تعریف آن نمی‌اندیشیم؛ اما مفهوم این دو اصطلاح، به ویژه اطلاعات، در رشته‌های مختلف به شیوه‌های متفاوتی تبیین شده است. از دهه ۱۹۴۰ به بعد، نظریه‌های متفاوتی در حوزه اطلاعات و ارتباطات ظهور کرده که گاه در ماهیت و اهداف، تفاوتهای زیادی با هم دارند. انقلاب اطلاعاتی که در قرن بیستم آغاز شد و به تدریج سرعت گرفت، جامعه صنعتی را به «جامعه اطلاعاتی» تبدیل کرده است. در جامعه اطلاعاتی، ابعاد زمانی و مکانی، کم‌رنگ و تعاملات انسانی بیش از پیش تقویت می‌شود. در این کتاب، موضوعاتی از قبیل تأثیر اطلاعات بر جوامع، اقتصاد اطلاعات، اخلاق اطلاعات، خط‌مشی های اطلاع‌رسانی، شبکه‌های اجتماعی و آینده اطلاعات و ارتباطات بررسی و تحلیل شده است.

کتاب «آشنایی با اطلاعات و ارتباطات»، در نه فصل تدوین شده که از آن جمله می‌توان به مفاهیم بنیادی اطلاعات و ارتباطات، نظریه‌های اطلاعات و ارتباطات، تأثیر اطلاعات بر ساختارهای فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جامعه و ... اشاره کرد. گذشت زمان به خصوص در مباحث فناوری محورانه کتاب، نظیر فصول هشتم و نهم اثر که به موضوعات شبکه‌های اجتماعی و آینده‌ اطلاعات و ارتباطات در عصر رقومی می پردازد، سبب شد تا نویسندگان اثر، ویرایش اثر را مدنظر قرار دهند که امید است در سال ۹۶ ویرایش دوم کتاب، روانه بازار نشر شود.

«مشاوره اطلاعاتی: اصول، روش ها و فنون» نوشته علیرضا نوروزی/ ارائه توسط: کلثوم دهقانی، دانش آموخته علم اطلاعات و دانش شناسی

شرایط جامعه کنونی و هدفمند شدن نیازهای اطلاعاتی کاربران سبب شده تا  کتابداران به نحو سازنده ای تلاش در جهت آموختن اصول و فنون مشاوره های اطلاعاتی را به کار ببندند. مشاوره اطلاعاتی یعنی کمک به مراجعه‌کننده، برای پاسخ به نیازهای اطلاعاتی او که شامل مهارت‌هایی در چهارچوب الگوی حل مسئله است و اصول و قواعد خاصی بر آن حاکم می‌باشد. کتاب فوق، با هدف جایگزین کردن شیوه‌های پراکنده و سنتی مشاوره اطلاعاتی، با یک برنامه دقیق، حساب‌شده و منظم در جهت یاری رساندن به متخصصان علم اطلاعات و اطلاع‌رسانی، مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها و مشاورانی که در زمینه اطلاعات و اطلاع‌رسانی فعالیت دارند، نگاشته شده است و نگارنده قدم به قدم مراحل و اصولی را که برای اجرای یک برنامه یکنواخت و منسجم در مشاوره، برای متخصصان علم اطلاعات و اطلاع‌رسانی مورد نیاز است، دنبال می‌کند. 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: