کد خبر: 28165
تاریخ انتشار: دوشنبه, 28 فروردين 1396 - 12:04

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

67 هزار آثار فرهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و مرمت شد

منبع : لیزنا
علی‌اصغر ثابت جازاری گفت: در سال 1395، بيش از 67 هزار مورد حفاظت و مرمت در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوي انجام گرفته است که در این میان، مرمت آثاری با قدمت بیش از 400 سال دارای اهمیت بالایی است.
67 هزار آثار فرهنگی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی حفاظت و مرمت شد

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، رئیس اداره حفاظت و مرمت این سازمان اعلام کرد: در سال 1395، افزون بر 67 هزار مورد حفاظت و مرمت آثار فرهنگی شا‌مل جزوات قرآنی و نسخ خطی، منابع لاتین، جلدهای چرمی، آثار موزه‌ای، نشریات، دفاتر و پایان‌نامه‌های دانشجویی، روزنامه‌های دیواری دست‌نویس و... در اداره مرمت آستان قدس رضوی انجام گرفته است.

علی‌اصغر ثابت جازاری به یکی از مهم‌ترین اقدامات مرمتی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: یبیش از 700 نسخۀ خطی، جزوات قرآنی و قرآن‌های خطی مرمت شده که شامل بیش از 60 جزوۀ نفیس قرآنی، 26 قرآن نفیس خطی، و افزون بر 600 نسخۀ خطی می‌شود که تنها 51 نسخۀ آن مربوط به کتابخانۀ وزیری یزد است.

وی افزود: در همین راستا حدود یک هزار و 500 برگ از اسناد خطی مرمت شده که شامل اسناد در قطع‌های مختلف و طوماری نفیس است.

ثابت جازاری با بیان اینکه اقدامات حفاظتی و مرمتی شامل صحافی و جلدسازی، مرمت، آفت‌زدایی، گردگیری و پاک‌سازی، استحکام‌بخشی، بررسي و تثبیت و مانند آن است، افزود: از مهم‌ترین موارد مرمتی سال گذشته، صحافی و جلدسازی 457 جلد منبع لاتین است که هفت جلد فوق‌العاده نفیس و قدیمی در میان آنها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قدمتی بین 100 تا 420 سال دارد و در میان این منابع، یک نسخه نفیس مرمت شده که دارای تاریخ چاپ 1595 میلادی است.

وی اظهار داشت: همچنين، 162 برگ روزنامه دیواری دست‌نویس قدیمی که جزو نشریات دانشجویی دوره پهلوی دوم بوده و از ارزش بالایی برخوردار است، مرمت گردیده است.

رئیس اداره حفاظت و مرمت آستان قدس رضوي تصریح کرد: در سال 95، بالغ بر 8 هزار و 300 جلد کتاب چاپی صحافی و جلدسازی شده و افزون بر 3 هزار دوره صحافی و جلدسازی نشریات ، بیش از 10 هزار و 700 عنوان نیز از نشریات و عناوین کتب چاپی، طلاکوب شده است.

ثابت جازاری با بيان اينکه اقدامات حفاظت، مرمت، بررسی و تثبيت، به طور مستمر بر روي اشيای موزه‌ای انجام می‌گيرد، به برخی از اين موارد اشاره کرد و گفت: بیش از 900 مورد پاک‌سازی و مرمت در بخش فلز ، يک هزار مورد بررسی سکه، تمیزکاری کامل ویترین سفال موزه مرکزی، و 14 مورد مرمت منسوجات شامل پرده مخمل کتیبه‌دار و پرده قلاب‌دوزی، و پرده ماهوت، از دیگر اقدامات است.

همچنین اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگي آستان قدس رضوي، تخصصي‌ترين اداره مرمت در شرق کشور بوده و در حال حاضر حفاظت و مرمت اشيای تاريخی و هنری موجود در مخازن سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از کتب و اسناد خطی گرفته تا آثار فلزی، چوبی، سفالی، فرش و منسوجات، نقاشی و... به دست کارشناسان و مرمت‌کاران متخصص اين اداره انجام می‌گيرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: