کد خبر: 28325
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 ارديبهشت 1396 - 15:06

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

رقیه دوست فاطمی ها:

کتابخوانی باید به امتیازی برای تخفیف مجازات زندانیان تبدیل شود

منبع : لیزنا
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد در دیدار با مدیر زندان مرکزی یزد و جمعی از مسئولان فرهنگی اداره کل زندان‌های استان با اشاره به اینکه کتابخوانی می‌تواند مانع بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود، گفت: باید کتابخوانی به امتیازی برای تخفیف مجازات زندانیان تبدیل شود.
کتابخوانی باید به امتیازی برای تخفیف مجازات زندانیان تبدیل شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی کتابخانه‌های عمومی یزد، رقیه دوست فاطمی‌ها در این دیدار اظهار داشت: زندانیان، یکی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه هستند که بیشتر به دلیل فقر فرهنگی و نبود آگاهی‌های لازم، به سراغ جرم و بزه‌کاری رفته‌اند. اگر بتوانیم این افراد را به لحاظ فرهنگی ارتقا دهیم، مسلماً کمتر به سمت خطاها و جرایم گذشته خواهند رفت.

وی با بیان اینکه کتابخوانی می‌تواند جلوی بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و بزه‌کاری‌ها را بگیرد، گفت: کتابخوانی باید برای زندانیان امتیازی برای تخفیف مجازات باشد تا از این طریق، به مطالعه سوق پیدا کنند و بتوانند از منابع کتابخانه‌ها برای رشد فرهنگ و آگاهی‌های خود بهره ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به اینکه زندانیان، قشر خاصی از جامعه هستند، افزود: برای این قشر خاص، باید کتاب‌های ویژه‌ای نیز فراهم کرد تا ضمن افزایش سطح آگاهی‌های آنها، به مطالعه نیز علاقه‌مند شده و طعم شیرین کتاب را بچشند.

وی مجموعه کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» اثر مهدی آذریزدی را مجموعه‌ای مفید و پندآموز دانست و استفاده از این کتاب‌ها را در ندامتگاه‌های سراسر استان پیشنهاد کرد.

دوست فاطمی‌ها همچنین خواستار همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی و زندان‌ها و اقدامات تأمینی استان در برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شد و اعلام آمادگی کرد زمینه شرکت فعال کارکنان، پرسنل وظیفه و مددجویان زندان‌های استان در این جشنواره از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد فراهم شود.

محمدرضا رفیعی‌زاده، معاون سلامت، اصلاح و تربیت اداره کل زندان‌های استان یزد نیز در این دیدار گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های فعال در ندامتگاه‌های استان ارائه کرد و گفت: در حال حاضر دو کتابخانه مشارکتی در زندان‌های یزد و اردکان فعال هستند و بیش از ۲۷ هزار جلد کتاب در این دو مجموعه در اختیار زندانیان قرار دارد.

وی به برخی از فعالیت‌های فرهنگی اداره کل زندان‌ها در حوزه کتابخوانی اشاره کرد و بیان داشت: طرح صبح‌گاهی باهم‌خوانی کتاب در زندان‌های استان که به صورت روزانه و مستمر برگزار می‌شود، یکی از برنامه‌هایی بوده است که مورد استقبال زندانیان قرار گرفته و ارتباط آنها را با کتاب و مطالعه در پی داشته است.

وی با اشاره به کمبود شدید منابع مکتوب در کتابخانه‌های زندان، خواستار تأمین منابع بیشتری از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان برای استفاده در ندامتگاه‌ها شد.

مدیر زندان مرکزی یزد نیز در این جلسه هدف اصلی اجرای برنامه‌های فرهنگی در زندان را سالم‌سازی رفتار زندانیان ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌هایی نظیر طرح تلاوت و حفظ قرآن، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن و طرح‌ها و مسابقات مختلف کتابخوانی، در سال‌های اخیر کمک بزرگی به اصلاح رفتار زندانیان و تنبّه هرچه بیشتر آنان کرده است.

وی با بیان اینکه زندان‌ها به منابع مکتوب خاص برای استفاده همه زندانیان نیاز دارند، افزود: کتاب‌هایی که در زندان استفاده می‌شود باید همه فهم باشد و در کنار این سادگی، اثرپذیری بالایی برای مددجویان زندان داشته باشد. به همین منظور تلاش کرده‌ایم با همکاری دستگاه‌های مختلف، این نیاز را به نحو شایسته برطرف کنیم.

در ادامه این جلسه، حامد عطارها، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد به تشریح نحوه برگزاری و انتخاب نفرات برگزیده هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت.

در پایان این جلسه مقرر شد با همکاری دو دستگاه، شرایط شرکت شایسته و پرشور کارکنان و مددجویان اداره کل زندان‌های استان یزد در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی فراهم شود.

در این جلسه همچنین مقرر شد پس از تهیه سازه مناسب برای ایستگاه‌ مطالعه در ندامتگاه‌های استان توسط اداره کل زندان‌ها، اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد بخشی از منابع موردنیاز این ایستگاه‌ها را تأمین کند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: