دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان و فرماندار شهرستان فامنین از کتابخانه و کتابداران

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، دور جدید نشست‌های صمیمی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با نشست با کتابداران کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های ملایر و نهاوند آغاز شده است.

این نشست‌ها با حضور رئیس و تمامی پرسنل کتابدار شهرستان‌ها برگزار و کتابداران شهرستان از نزدیک و در فضایی صمیمی به بیان خواسته‌ها و موضوعات مدنظر خویش با مدیر‌کل استان می‌پردازند.

عاطفه زارعی؛ مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در این دیدارها با تشکر از اقدامات صورت گرفته توسط کتابداران پرتلاش و دلسوز، عنوان کرد: تلاش‌های زیادی برای بهبود کیفیت خدمات کتابخانه‌ای با توجه به محدودیت‌ها و امکانات موجود در این شهرستان‌ها انجام گرفته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان، در این دیدار ضمن ابراز رضایت و علاقه جهت حضور در جمع کتابداران، اظهار داشت: برگزاری این نشست‌های صمیمی مورد نظر و مطلوب اداره‌کل و مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی است که امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌هایی از نزدیک شاهد صحبت‌ها و خواسته‌های کتابداران پرتلاش کتابخانه‌ها باشیم.

وی با اشاره به تاثیر فعالیت‌های فرهنگی کتابداران در اثبات جایگاه کتابدار در جامعه، افزود: نقش کتابداران در جامعه نقش معلمی است و در حالی که ساختار کتابخانه در حوزه مدیریتی تعریف می‌شود، کتابداران باید در حوزه محتوایی تلاش کنند و با تسلط بر محتوای مجموعه خود بتوانند نقش مشاوره اطلاعاتی را با دیدی مخاطب‌مدارانه در کتابخانه‌ها به خوبی اجرا کنند.

زارعی، در این خصوص با تاکید بر لزوم کتابخوان بودن کتابداران، عنوان کرد: مطلع بودن از منابعی که می‌تواند مکمل مجموعه کتابخانه در برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی افراد باشد، در جذب مخاطب و تداوم روابط تعاملی کتابداران و جامعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وی در ادامه بیان داشت: کتابدران باید متعهدانه نسبت به پیشبرد اهداف مجموعه گام بردارند و با تحلیل اطلاعات مجموعه کتابخانه خود، تحلیل بازخورد مراجعه‌کنندگان و در نظر  گرفتن ظرفیت‌های فرهنگی محیط پیرامون کتابخانه، در حد توان با ایجاد تغییرات فرهنگی در کتابخانه‌ها به پویایی محیط کتابخانه‌ها اضافه کنند.

در ادامه کتابدارن نظرات و پیشنهاداتی را در خصوص مجموعه اداره کتابخانه‌ها و همچنین مشکلات کتابخانه محل کار خود عنوان کردند و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز ضمن پاسخگویی به این موارد، ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی و تدابیر صورت گرفته، موارد مطرح شده در جلسات، با حمایت‌های اداره‌کل، در آینده‌ای نزدیک بر طرف خواهد شد.

در پایان دکتر زارعی با قدردانی از ارائه نظرات و پیشنهادات، خواستار تعامل بیشتر کتابداران شد و خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد ارائه پیشنهادات از سوی کتابدارن می‌تواند به بهتر شدن راهکارهای کلی اداره‌کل در این حوزه کمک کند.

مسئول کتابخانه عمومی دانش تجرک از بازدید فرماندار شهرستان فامنین و بخشدار بخش پیشخور از این کتابخانه خبر داد.

مهدی امانی؛ مسئول کتابخانه عمومی دانش تجرک، اظهار داشت: در این بازدید، توضیحاتی در خصوص خدمات کتابخانه به جامعه کتابخانه و همچنین اطلاعاتی از قبیل آشنایی با بخش‌های مختلف، تعداد اعضاء و تعداد امانت کتاب به بازدید کنندگان ارائه شد.

سیدمجید شماعی؛ فرماندار فامنین در این بازدید، با اشاره به اینکه «یکی از راه‌های مهم توسعه فرهنگی اهمیت دادن به کتاب و کتابخوانی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه است»، افزود: در واقع از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی هر جامعه سرانه مطالعه، میزان تولید و مصرف اطلاعات و کالاهای فرهنگی آن جامعه است.

 

همچنین در این بازدید مهدی ابراهیمی‌هژیر؛ بخشدار بخش پیشخور نیز با اشاره به اینکه «کتاب غذای روح بشر است»، عنوان کرد: کتابخانه‌های عمومی در غنی کردن اوقات فراعت دانش‌آموزان نقش مهمی دارند و خواستار اهمیت دادن بیش از پیش به این امر گردیدند.