کد خبر: 28645
تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 ارديبهشت 1396 - 11:08

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برنامه های کتابخوانی و معرفی کتاب در تهران

منبع : لیزنا
کتابخانه های مختلف شهرستان های تهران برنامه های متعددی در جهت ترویج خواندن برگزار کردند.
برنامه های کتابخوانی و معرفی کتاب در تهران

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران به همت حجت علیاری کتابدار کتابخانه، در راستای برگزاری برنامه های جشنواره رضوی کتاب ماه غریب من در کتابخانه عمومی ولایت شهرستان قرچک معرفی و جمع خوانی شد.

به گفته آمنه بیات رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قرچک علیاری کتابدار کتابخانه، به معرفی کتاب ماه غریب من پرداخت سپس بخشی از کتاب را برای اعضاء بازخوانی کرد.

به همت عیوض عزت پور مسئول و رفعت رضایی کتابدار کتابخانه ، مسابقه کتابخوانی کتابخوانی رضوی ویژه نوجوانان در کتابخانه عمومی شهید ثانی شهرستان بهارستان برگزار شد.

به گفته ظریفه قاسم پور کتابدار کتابخانه عمومی پروین اعتصامی شهرستان بهارستان، به همت عیوض عزت پور مسئول و رفعت رضایی کتابدار کتابخانه، مسابقه کتابخوانی رضوی ویژه نوجوانان در کتابخانه عمومی شهید ثانی شهرستان بهارستان برگزار شد.

در این برنامه کتاب ماه غریب من نوشته مجید ملامحمدی با حضور اعضای نوجوان در بخش کودک و نوجوان کتابخانه ثانی شهرستان بهارستان جمع خوانی شد.

به گفته حسین محمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دماوند؛ به همت عباس حاجی نوروزی مسئول کتابخانه سیار ،  نشست کتابخوان مدرسه ای کتابخانه سیار دماوند با حضور دانش آموزان مدرسه حضرت امام جعفر صادق(ع) روستای وادان شهرستان دماوند برگزار شد.

در این نشست دانش آموزان به معرفی کتاب های خوانده شده خود پرداختند.

در این نشست کتاب های بوی باران نوشته محمد رضا یوسفی ، این ظرف شیر مال کیه نوشته مهدی صفای نیا، شیر شاه نوشته امیر حسین موفقی، دانی و نان داغ نوشته سیما شیخ خطیبی، راز سلامتی نوشته مستوره مدرسی برای

به گفته علی عاشوری سرپرست کتابخانه عمومی امیرالمومنین شهرستان اسلامشهر؛ به همت سولماز حسین زاده مسئول کتابخانه، مراسم قصه گویی کتاب 10قصه از امام رضا (ع) به روایت مژگان شیخی از کتاب های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور نسیم حسینی مربی وتعدادی ازکودکان مهد کودک خانه سلامت شهرک گلدسته در کتابخانه عمومی اباصالح(عج) شهرک گلدسته شهرستان اسلامشهر برگزار شد.

به گفته سمیه سادات پرپنجی حسینی کتابدار کتابخانه شهید سلیمی ملارد؛ به همت اداره کتابخانه های عمومی شهرستان ملارد و همزمان با روز بزرگداشت مقام فردوسی شاعر بلند آوازه ایران مراسم قصه خوانی از شاهنامه فردوسی با حضور فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان، عبداله حسینی مسئول کتابخانه شهید رجایی، سمیه سادات پرپنجی حسینی کتابدار کتابخانه شهید سلیمی، معصومه بیات عضو انجمن کتابخانه های عمومی، شراره معصومی نویسنده و عضو انجمن توسعه حقوق شهروندی، زهرا خماریان مدیر عامل انجمن توسعه حقوق شهروندی ، دیگر اعضاءو 250 دانش آموز به همراه والدین، در پارک بانوان مارلیک شهرستان ملارد برگزار شد.

در این برنامه، مریم آگاهی عضو انجمن توسعه حقوق شهروندی به ارائه توضیحاتی درباره فردوسی ،شعرها و کتابهای آن شاعر بلند آوازه برای آگاهی دانش آموزان پرداخت سپس چند داستان از شاهنامه را برای اعضای حاضر در نشست  قصه گویی کرد.

در ادامه دانش آموزان ضمن بازدید از غرفه اداره کتابخانه های عمومی  با عناوین کتاب های شاهنامه آشنا شده و در این غرفه نقاشی های زیبایی کشیدند .

به گفته حسین محمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان دماوند؛ به همت مریم علی براری مسئول کتابخانه ، جلسه آموزشی آشنایی با اصول و فنون نقد و بررسی کتاب با حضور محمد رضا سرشار نویسنده، منتقد وگوینده رادیو و جمعی از علاقه مندان، نویسندگان و اعضای فعال کتابخانه های عمومی در محل کتابخانه عمومی بعثت شهرستان دماوند برگزار شد.

در ابتدای جلسه محمد رضا سرشار بیان کرد: تشکیل جلسات نقد و بررسی کتاب به ترویج فرهنگ مطالعه کمک می کند.

در این جلسه، محمد رضا سرشار برای نقد و بررسی یک اثر 3 مرحله را مطرح کرد : مرحله اول این است که باید پیرنگ داستان بیان شود در مرحله دوم عنصر اثر را مشخص کنیم ومرحله سوم نقد کلی اثر را شروع کنیم .

وی عناصر اثر را (درون مایه، پیرنگ، شخصیت، زاویه دید، زبان و لحن، فضا )عنوان کرد .

مراسم آشنایی معلمان بامنابع جشنواره رضوی دردبستان پسرانه شهید خدا قلیبه همت مریم امید خدا مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا ، درراستای آشنایی ومعرفی منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی برای معلمان دردبستان پسرانه شهید خدا قلی برگزار شد.

مریم امید خدا مسئول کتابخانه عمومی علامه دهخدا ضمن اعلام این خبر گفت: درراستای معرفی منابع هفتمین جشنواره کتابخوانی، مراسم آشنایی معلمان  با منابع و کتابهای جشنوازه رضوی در دبستان پسرانه شهید خدا قلی برگزار شد.

درابتدای این مراسم،کتاب های هفتمین جشنواره رضوی برای معلمان مدرسه معرفی شد سپس  بخشهایی از کتاب در هنگام زنگ تفریح در دفتر مدرسه برای معلم ها بازخوانی شد و در ادامه مراسم برگه ها و بروشور نحوه شرکت در مسابقه و همچنین cd  کتاب ها در بین معلمان توزیع شد.

در ادامه مراسم، در کلاس اول مدرسه کتاب های ده قصه از امام رضا (ع) و کتاب صیاد و آهو در کلاس معرفی و قصه گویی شد سپس مسابقه نقاشی از داستان خوانده شده برای کودکان اجراء شد.

به همت سعیده داوری، مسئول کتابخانه صاحب بن عباد ری و کتابداران جشن الفبای کلاس اولی‌ها برگزار شد و  در کنار برگزاری این جشن، کتاب 10 قصه از امام رضا (ع) برای دانش‌آموزان معرفی و جمع‌خوانی شد.

 پس از توزیع برگه‌های مسابقه نقاشی دانش‌آموزان با توجه به داستان‌های خوانده شده به تصویرپردازی پرداختند. این جشن با همکاری مدرسه مهدی دوست برگزار گردید.

به گفته رضا رضایی مسئول کتابخانه عمومی حضرت ولیعصر (عج ) شهرستان فیروزکوه ؛به همت زهرا خلیل ارجمندی مسئول کتابخانه، اولین نشست کتابخوان کتابخانه ای سال 1396 با حضور اعضا و مراجعین در سالن مطالعه کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهرستان فیروزکوه  برگزار شد .

در این نشست کتاب های نگاهی کوتاه به زندگی حضرت زینب (س)، زندگانی حضرت علی اکبر علیه السلام، دختر کرد، شعر نو ازآغاز تا امروز،  یکصد گیاه معجزه گر برای اعضای حاضر در نشست معرفی و بازخوانی شد.

به گفته شیرین قلیخانی کتابدار کتابخانه امامت شهرستان پردیس؛ جلسه قصه گویی توسط ثمین عابدی از اعضای کتابخانه و با حضور 20 نفر از اعضای کودک در کتابخانه عمومی شیخ بهایی شهرستان پردیس برگزار شد.

در این جلسه کتاب  تخم مرغ خال خالی  ازسری کتاب های کتابخوان اردیبهشت ماه نوشته ی تد هیلز برای اعضای کودک بازخوانی و بخشهایی از آن جمع خوانی شد.

به گفته شیرین قلیخانی کتابدار کتابخانه عمومی امامت شهرستان پردیس؛ اولین جلسه هم اندیشی کتابخانه‌های عمومی شهرستان پردیس در سال 96 با حضور محسن سلطان محمدی رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان پردیس، مسئولین و کتابداران کتابخانه های این شهرستان برگزار شد .

به همت زهره درزی مسئول کتابخانه شهرستان شمیرانات، مراسم نقد و رونمایی از کتاب گُل از منظر زیست شناسی تکوینی، تکاملی و بوم‌شناختی در کتابخانه عمومی شهدای امامه شهرستان شمیرانات برگزار شد.

مراسم نقد و رونمایی از کتاب گُل از منظر زیست شناسی تکوینی، تکاملی و بوم‌شناختیبا حضور راحله درزی نویسنده ،علی محسنی رییس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان شمیرانات، اساتید، اعضای شورای اسلامی امامه، مسئولین محلی ،اعضای فعال کتابخانه و علاقمندان کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی شهدای امامه شهرستان شمیرانات برگزار شد.

در ابتدای مراسم، راحله درزی نویسنده کتاب به ارائه  دلایل و انگیزه‌های نگارش کتاب  پرداخت سپس خلاصه‌ای از متن کتاب را برای اعضای حاضر در نشست بازخوانی کرد.

به گفته شیرین قلیخانی کتابدار کتابخانه عمومی امامت شهرستان پردیس؛ با هدف ترویج و معرفی هر چه با شکوه تر جشنواره رضوی و معرفی کتاب ها این جشنواره، نمایشگاهی ازکتاب‌های مسابقه کتابخوانی رضوی در  کتابخانه عمومی امامت شهرستان پردیس برگزار شد.

وی در ادامه گفت: در این نمایشگاه شش عنوان کتاب با عنوان :کتاب ۱۰ قصه از امام رضا(ع) برای بچه‌ها نوشته مژگان شیخی در بخش کودک ؛ کتاب ماه غریب منم نوشته مجید ملا‌محمدی در بخش نوجوان و کتاب های زندگی به سبک خورشید نوشته مهدی غلامعلی،مهارت‌های زندگی در سیره رضوی، نوشته محمدرضا شرفی ، بانوی ملکوت، نوشته علی کرمی‌جهرمی و کتاب چلچراغ نوشته جلیل عرفان‌منش؛ در بخش جوان و بزرگسال معرفی وتوزیع شده است.

به ههمت مسئول کتابخانه ابن سینا شهرستان ری ؛کتاب «لالو» نوشته یوسف قوجق از مجموعه کتاب های داستان های فارسی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تعدادی از اعضای فعال کتابخانه به منظور ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان و نوجوانان معرفی و جمع خوانی شد.

به همت سمیه اشتری کتابدار کودک کتابخانه مرکزی شهرستان قدس مسابقه نقاشی از کتاب «10قصه از امام رضا (ع) برای بچه ها» در بخش کودک کتابخانه برگزار شد.

به گفته عالیه یوسفی سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان قدس؛  صبح امروز به همت سمیه اشتری کتابدار کودک کتابخانه مرکزی، کتاب 10قصه از امام رضا (ع) برای بچه ها نوشته مژگان شیخی در بخش کودک با حضور 30 نفر از اعضای کودک معرفی و قصه گویی شد.

در ادامه، همه کودکان از داستان های قصه گویی شده به انتخاب خود یک قصه را به تصویر کشیدند و در مسابقه نقاشی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت نمودند.

همزمان با روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی با حضور جمعی از اعضای کودک و نوجوان کتابخانه عمومی جنت شاهنامه فردورسی معرفی شد.

در این جلسه خلاصه ای از زندگی شاعر بازگو و شخصیتهای اصلی کتاب شاهنامه همچون ضحاک مار به دوش ، کاوه آهنگر، فریدون، زال، رستم، سهراب، اسفندیار و سیاوش معرفی و چندین بیت از شاهکارهای شاهنامه بازخوانی و تشریح شد.

 در پایان کتب ساده نویسی شده ای که از شاهنامه برای کودکان و نوجوانان نگاشته شده است معرفی گردید, مجموعه های داستان های شاهنامه بازآفرینی محمد رضا یوسفی از انتشارات خانه ادبیات، قصه های شاهنامه به روایت آتوسا صالحی از نشر افق، قصه های شاهنامه به اقتباس محمد شیرازی از نشر پیام محراب، داستانهایی از شاهنامه فردوسی به گرد آوری سیاوش رستمانی از انتشارات آرشا قلم و مجموعه شاهنامه به روایت سوسن طاقدیس از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از جمله این کتب می باشند.

در آستانه هفتمین دوره جشنواره رضوی و جهت مشارکت در این امر معنوی جهت شناساندن شخصیت امام رضا (ع)، سرپرست کتابخانه شیخ کلینی ری در دبستان روستایی رحمان روستای گل حصار  حضور یافتند و به معرفی کتاب­های جشنواره علی­الخصوص کتاب ده قصه از امام رضا جهت نقاشی کودکان پرداختند.

در این مراسم در خصوص هدف از برگزاری جشنواره رضوی، شیوه اجرایی برگزاری مسابقات و همچنین مهلت شرکت در جشنواره مطالبی را بیان داشتند و در ادامه کتاب­های این دوره، جهت شرکت کودکان و نوجوانان معرفی و اطلاع­رسانی شد.این مسابقه با حضور مسئول  و کتابداران کتابخانه در جمع دانش­آموزان مدرسه روستایی رحمان برگزار گردید.

در ابتدا داستان سیبهای گاز زده از کتاب 10 قصه از امام رضا (ع)برای بچهها  توسط خانم آریامنش کتابدار کودک کتابخانه، برای دانشآموزان خوانده شد و سپس از آنان خواسته شد با توجه به موضوع داستان و خلاقیت خود ، قصه را در حیاط مدرسه تصویر سازی نمایند.

به همت فهیمه درویشی مسئول کتابخانه و با حضور بچه های مهد کودک  بهار کودکی به همراه ستاره میرزائی مربی مهد  در کتابخانه عمومی شهدای واوان، کارگاه قصه گویی و نقاشی از کتاب 10 قصه از امام رضا(ع) از مجموعه کتاب های هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی است برگزار شد.

درویشی هدف از برگزاری این برنامه آشنایی کودکان با اخلاق و سیره امام رضا (ع) خواند و افزود: پیش از شروع مسابقه توضیحاتی پیرامون جشنواره کتابخوانی رضوی و نحوه شرکت در مسابقه کتابخوانی رضوی  بصورت مکتوب و آنلاین ارائه گردید.

سپس برگه‌های مسابقه نقاشی بین شرکت کنندگان پخش شد و بچه ها با توجه به برداشتهای ذهنی خود از داستان‌های کتاب، به تصویرسازی پرداختند.

به همت فاطمه مشینی مسئول و معصومه عدلی کتابدار کتابخانه، کتاب مردی که خواهدآمد: حضرت امام مهدی (ع) نوشته مهدی مراد حاصل با حضور اعضای نوجوان در کتابخانه عمومی دانشمند معرفی و جمع خوانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: