در قم چهار نشست برای ترویج فرهنگ مطالعه برگزار شد

به گزارش  لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم، نشست‌های کانون ادبی، قرآنی، جمع‌خوانی و کتاب‌خوان با محوریت گسترش مطالعه در کتابخانه عمومی علامه امینی برگزار شد.

نشست کانون ادبی

در آغاز این نشست، اعضا به بازخوانی یادداشت‌های روزانه خود پرداختند. این یادداشت‌ها شامل خاطرات و وقایع طنزگونه و تخیل‌آمیز است که در طول دو هفته برای افراد کانون داده است.

رقیه ندیری مربی کانون ادبی دراین‌باره گفت: نگارش درباره یک یا چند موضوع باید در ساعاتی معین انجام سود.

وی هدف از این کار را تقویت اراده‌ای قوی و ایجاد نظم و انضباط در نوشتن عنوان کرد و گفت: همین امر مهم باعث آفرینش تصمیمات بزرگ‌تری در آینده و همچنین دقت نظر بیشتر در جزئیات می‌شود.

در ادامه مربی کانون ادبی، به معرفی و بررسی کتاب «بند رختی که برای خودش دل داشت» نوشته‌ فرهاد حسن‌زاده پرداخت.

وی یکی از ویژگی‌های این کتاب را متن‌های کوتاه و خواندنی آن دانست و گفت: نویسنده در این اثر با نگاهی متفاوت و دیدی زیبا به اشیاء و رخدادهای پیرامونش می‌نگرد و از این طریق به اشیاء جان تازه می‌بخشد.

ندیری افزود: به عقیده برخی کارشناسان، این کتاب در قالب داستانک نوشته شده و دارای طنزی دلنشین و جذاب است.

خوانش داستان‌های «سیب خوش‌اشتها»، «عجب مد جدیدی»، «وای چه مصیبتی»  و «زلزله» توسط این مربی کانون ادبی و بحث و گفت‌وگو علاقه‌مندان پیرامون آن بخش دیگری از این نشست بود.

در پایان، ندیری شعر «کاکتوس» از سروده‌های خویش را بازخوانی کرد و نویسندگان نوجوان دیدگاه‌های خود را در مورد آن بیان کردند.

نشست قرآنی

زهرا آقایی مسئول بخش کودک و نوجوان کتابخانه درباره این نشست قرآنی، گفت: کتابخانه علامه امینی به برکت ماه مبارک رمضان و بهار قرآن به برگزاری مراسم ترتیل قرآن کریم اقدام کرده و سوره‌ مبارکه «فیل» را برای کودکان روخوانی و معنی کرد.

 وی افزود: آموزش این سوره برگرفته از کتاب «دوست من قرآن: واحد کار حفظ، روخوانی و مفاهیم سوره فیل» نوشته‌ مجید غلامی و زهرا حمیدیان است که در آن کودکان عزیز با معانی و مفاهیم قرآنی به شیوه‌ای مصور و رنگی همراه با رنگ‌آمیزی، شعر، قصه و بازی آشنا می‌شوند.

آقایی در ادامه با اشاره به جمع‌خوانی سه کتاب از مجموعه‌ «امام و کودکان» با عناوینِ «نامه به امام»، «غذای پیرمرد» و «گردن بند طلا» نوشته‌ ابوالفضل هادی‌منش و کتاب شعر «رهبر محبوب ایران» سروده سید محمد مهاجرانی گفت: معرفی و خوانش فردی و گروهی این کتاب‌ها باهدف آشنایی با سیره فردی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی(ره) انجام شد

نشست کتاب‌خوان

 

در این نشست ۷ نفر از علاقه‌مندان به معرفی کتاب‌های خوانده‌شده پرداختند. «چطوری خیلی بد خط بنویسیم» نوشته آن فاین ؛ کتاب «تمساح غول‌پیکر» نوشته رولد دال؛ «ماه غریب من» نوشته مجید ملامحمدی؛ «دوست صمیمی من» نوشته ایان وای برو و «۱۲ قصه از امام علی (ع) و یارانش: با نگاهی به نهج‌البلاغه» نوشته مژگان شیخی؛ «حضرت ابراهیم(ع)» نوشته امیرحسین فردی و کتاب «هویج بستنی» نوشته فرهاد حسن‌زاده عنوان کتاب‌هایی است که در این نشست به اشتراک گذاشته شد.