کد خبر: 28957
تاریخ انتشار: سه شنبه, 30 خرداد 1396 - 09:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد

منبع : لیزنا
نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس در سال جاریبرگزار شد.
جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان فارس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، این جلسه به ریاست معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و با حضور سید علی‌محمد موسوی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، روح‌الله منوچهری سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان و دیگر اعضای این انجمن برگزار شد.

هادی پژوهش جهرمی در این نشست با بیان اینکه باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش داده و آن را در جامعه تثبیت کنیم، اظهار داشت: در حال حاضر مشکل جامعه کتاب و کتابخانه نیست، بلکه مشکل اصلی کمبود کتابخوان است و باید با ارائه فکر و ایده‌های جدید در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی برای مخاطب امروز کار شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس با بیان اینکه در زمینه کتابخوانی نباید به شیوه‌های سنتی کفایت کرد، افزود: یکی از بهترین راه‌های افزایش سرانه مطالعه در جامعه استفاده از ظرفیت فضای مجازی و معرفی کتاب‌های برگزیده از این طریق است و از این راه می‌توان کتاب را به خانه‌های مردم برد. براین اساس اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس باید در این راه پیشقدم شده و با برنامه‌ریزی مطلوب و تهیه نرم‌افزارهای کارآمد در زمینه ترویج فرهنگ کتابخوانی در شبکه‌های فضایی در کشور پیشگام شود.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت انجام پژوهش‌های علمی درباره نیازها و راهکارهای افزایش کتابخوانی در جامعه، عنوان کرد: باید تیمی متخصص در دانشگاه، نیازهای کتابخوانی را با شیوه‌هایی علمی بررسی کنند؛ افزون‌بر سازمان فرهنگی شهرداری نیز باید در جهت تبلیغ کتابخوانی اقدام کند.

پژوهش در ادامه با تصریح اینکه زمین کتابخانه مرکزی شیراز باید هرچه زودتر مشخص شود، افزود: لازم است که سازمان‌‌های متولی هرچه زودتر زمین‌هایی را که برای ساخت کتابخانه مرکزی شیراز مناسب است مشخص کنند تا ساخت کتابخانه مرکزی شیراز بیش از این به تأخیر نینجامد.

پیگیری جدی مشکلات کتابخانه های عمومی فارس از طریق فرمانداران و مسئولانی شهرستانی

روح‌الله منوچهری نیز در ادامه این نشست ضمن سپاسگزاری از حمایت‌های سیدمحمدعلی افشانی استاندار فارس و دیگر مجموعه استانداری از مقوله کتاب و کتابخوانی در استان، به ساخت کتابخانه مرکزی شیراز اشاره کرد و گفت: علی‌رغم پیگیری‌های بسیار هنوز تکلیف زمین کتابخانه مرکزی شیراز مشخص نشده است، این در حالی است که از سوی برخی از سازمان‌ها، زمین‌هایی برای ساخت کتابخانه مرکزی پیشنهاد شده است؛ اما هیچ‌یک از زمین‌های موجود برای ساخت کتابخانه مرکزی مناسب نیست.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه اقدامات مطلوبی در زمینه کتابخانه‌های دیجیتال انجام شده است، افزود: فهرستگان کتاب‌های تمامی کتابخانه‌های عمومی کشور در نرم‌افزار مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) به‌منظور دسترسی راحت‌تر کاربران قرار داده شده است؛ همچنین اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس نیز در راستای استفاده هرچه بهتر اقشار خاص کارهایی را انجام داده است که نمونه آن تهیه کتاب‌های گویا برای نابینایان است.

وی تمامی دستگاه‌های فرهنگی را در ترویج مقوله مهم کتاب و کتابخوانی مسئول دانست و با بیان اینکه ارتقای سرانه مطالعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی تنها برعهده نهاد کتابخانه‌های عمومی نیست، افزود: آموزه‌های دینی و ملی ما همواره بر کتاب و کتابخوانی تأکید داشته‌اند؛ علاوه بر آن تحقیقات نیز نشان داده‌اند که هرچه آمار کتابخوانی در جامعه‌ای بیشتر باشد آمار جرم و جنایت در آن جامعه کمتر است.

منوچهری با تصریح اینکه علاقه به مطالعه باید از کودکی در افراد نهادینه شود، مدارس را پایگاه‌های مهمی در ترویج کتابخوانی دانست و گفت: اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در صورت همکاری آموزش و پرورش می‌تواند در قالب تفاهم‌نامه‌‌ای، برنامه‌هایی هدفمند را در راستای افزایش سرانه مطالعه دانش‌آموزان اجرا کند که از جمله آن‌ها اجرای زنگ مطالعه در مدارس و پربارتر کردن کلاس‌های انشای دانش‌آموزان خواهد بود.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در ادامه این جلسه با تشریح عملکرد اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، از عملکرد خوب استان در زمینه کلنگ‌زنی و افتتاح کتابخانه در سال جاری یاد کرد و گفت: در سال جاری کلنگ‌ بخش تخصصی «مادر و کودک» اندیشه اوز لارستان به همت خیرین و با اعتبار 10میلیارد ریال به زمین خورد؛ علاوه بر آن، با همکاری شهرداری شیراز 10 کتابخانه عمومی در این شهر به بهره‌برداری رسید که با افتتاح آن‌ها 60 درصد به زیربنای کتابخانه‌های عمومی این شهر افزوده شد.

وی همچنین به تجهیز و توسعه کتابخانه‌های عمومی استان ا‌شاره کرد و افزود: تأمین منابع و بخش کودک کتابخانه‌های عمومی در اولویت قرار دارد، علاوه بر آن با رایزنی بسیار اینترنت بی‌سیم اعضا برای 10 درصد از کتابخانه های عمومی شیراز در حال راه‌اندازی است.

منوچهری همچنین با اشاره به اختصاص منابع به کتابخانه‌های عمومی در سال جاری، عنوان کرد: در فاز اول افتتاح 10 کتابخانه عمومی شیراز، بیش از 35 هزار جلد کتاب به این کتابخانه‌ها اختصاص یافت، همچنین همزمان با هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی نیز بیش از 2هزار و 800 جلد کتاب از کتابخانه‌های جشنواره رضوی در کتابخانه‌های عمومی استان و سازمان ‌های همکاری کننده توزیع شده است. افزون بر این، در خردادماه نیز هفت هزار نشریه به کتابخانه‌های مشارکتی فارس اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی درجهت توسعه متوازن کتابخانه‌ها در کل استان از تشکیل کمیته پیگیری سفرهای شهرستانی در اداره‌کل یاد کرد و گفت: بازدید منظم از کتابخانه‌های شهرستانی و پیگیری مشکلات کتابخانه‌های عمومی شهرستان از طریق گفت ‌و‌ گو با فرمانداران و شهرداران نقاط مختلف استان نیز در سال جاری با جدیت دنبال شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس در پایان با اشاره به برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی و مشارکت چشمگیر ادارت استانی در این جشنواره، ابراز کرد: این جشنواره یکی از برنامه‌های هدفمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای ترویج کتابخوانی و فرهنگ رضوی است که برگزاری هرچه پرشورتر این جشنواره در استان فارس نیازمند همکاری بیشتر تمامی دستگاه‌های استان فارس است.

 

گفتنی  است در این جلسه با نظر مثبت اعضای انجمن، درخواست تغییر نام  کتابخانه عمومی «دکتر حسابی» شهر لپویی شهرستان شیراز به کتابخانه عمومی «حافظ» بنابر نظر فرد واقف تصویب شد.

کتابدار
|
Iran
|
1396/04/03 - 10:41
0
0
چرا توزیع نیرو در کتابخانه های عمومی بخشهای شهرستان شیراز با عدالت صورت نمی گیرد؟ لطفا پیگیری فرمایید.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: