الهیاری خبر داد
استقبال چشم گیر از جشنواره کتابخوانی رضوی / افزایش دو و نیم برابری شرکت کنندگان

به گزارش خبرنگار لیزنا، محمد اللهیاری در این نشست گزارشی از برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی ارائه داد.

اللهیاری با بیان اینکه این جشنواره توسط بنیاد علمی فرهنگی و بین المللی امام رضا و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود گفت: به پیشنهاد بنیاد امام رضا برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی از سال گذشته با توجه به وجود 3 هزار کتابخانه نهادی و مشارکتی و گستردگی ارتباط آن ها با افراد، به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار شد. در جشنواره ششم منابع این مسابقه توسط نهاد انتخاب شد و 235 هزار نفر در آن شرکت کردند.

او با تاکید بر افزایش مسئولیت نهاد به علت گستردگی مشارکت مردم در جشنواره ششم افزود: با برگزاری چندین جلسه مشکلات جشنواره ششم آسیب شناسی و منابع جشنواره هفتم با دقت نظر بیشتری انتخاب شد. در کارگروه انتخاب منابع 73 عنوان کتاب شناسایی شد. از این کتاب ها 23 عنوان به اتاق فکر جشنواره پیشنهاد و نهایتا 6 عنوان به عنوان منابع اصلی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شد.

به گفته وی به علت میلاد حضرت فاطمه معصونه (ع) در دهه کرامت و وجود احمد بن موسی کاظم (شاهچراغ) در شهر شیراز، دو کتاب «بانوی ملکوت»، نوشته علی کرمی‌جهرمی از انتشارات بوستان کتاب، «چلچراغ» نوشته جلیل عرفان‌منش از انتشارات دفتر پژوهش‌های آستان قدس رضوی نیز به عنوان دیگر منابع این جشنواره معرفی شد.

او با اشاره بر وجود بخش نابینان در 56 کتابخانه عمومی در سطح کشور، از انتشار سه کتاب «۱۰ قصه از امام رضا (ع) برای بچه‌ها»، «ماه غریب من» و «بانوی ملکوت» به شکل بریل و برای استفاده روشن دلان خبر داد.

دبیر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در خصوص سوالات این مسابقه گفت: برای طراحی سوالات وسواس و حساسیت خاصی در نظر گرفته شد؛ زیرا می‌خواستیم مسابقه کتاب‌خوانی را به شکل خوب و استاندارد برگزار کنیم. برای طراحی و تصحیح سوالات استاندارد از موسساتی مانند سازمان سنجش و موسسه آینده‌سازان کمک گرفتیم. به کمک این موسسات از هر کتاب ۸۰ سوال و در مجموع ۴۰۰ سوال برای شش کتاب طراحی شد. پاسخنامه‌ها نیز با کمک مجموعه‌های استاندارد، استانداردسازی شد چنانچه در هیچ کدام از سوالات گزینه هیچ‌کدام و همه موارد و غیره  وجود نداشت؛ بلکه سوالات به چهار گونه بازیابی اطلاعات سریع متن، استنباط مستقیم از متن، تلفیق ایده‌ها و بررسی و ارزیابی متن بود طراحی شد که مسلما سطح سوالات را سخت می‌کرد.

به گفته وی از ویژگی های این دوره جشنواره کد دهی برای مشخصات فردی بود که به این طریق آمارگیری راحت‌تر و دسترسی به اطلاعات به صورت تفکیک‌شده امکان‌پذیر شد.

اللهیاری درباره نحوه حضور بزرگسالان و کودکان در این مسابقه گفت:‌ کودکان در این مسابقه به دو شکل می‌توانستند شرکت کنند. کتابداران یا والدین کتاب ها را برای کودکان می خواندند و کودکان بعد از شنیدن داستان براساس برداشتی که از داستان داشتند تصویرسازی و نقاشی می کردند و یا اینکه با موبایل ویدئویی کوتاه در مورد موضوع کتاب می ساختند و در آن به معرفی کتاب به زبان خود می پرداختند. بزرگسالان هم به صورت مکتوب و الکترونیکی می‌توانستند در این مسابقه شرکت کنند.

طبق گفته وی به پیشنهاد دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی، در استان‌ها مدیران کل کتابخانه‌های عمومی استان به عنوان دبیران جشنواره در سطح استان انتخاب شده‌ بودند. همچنین‌ برای بخش بین‌الملل نیز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی منابع و فایل الکترونیکی سوالات را برای ۶۵ رایزن فرهنگی ارسال کردند. در قم نیز سازمان جامعة‌ المصطفی العالمیه برای برگزاری جشنواره همکاری کرد و علاوه بر اتباع غیرایرانی حاضر، از ۳۵ ملیت مختلف نیز در این مسابقه شرکت کردند.

او از برگزاری اختتامیه ملی هفتمین جشنواره رضوی  قبل از تولد امام رضا (ع) و همچنین  برگزاری ۳۱ اختتامیه استانی به خاطر حضور گسترده مردم خبر داد و افزود: حدود ۶۳۱هزار و ۵۲۶ نفر در جشنواره شرکت کردند که از این میزان ۴۳۱ هزار ۸۸۵ نفر به شکل فردی، ۶۱ هزار و ۸۳۱ نفر در بخش خانواده، ۵۰۰ نفر در پویش کتاب‌خوان مجازی و ۱۳۷ هزار و ۴۰۳ نفر در بخش کودکان شرکت داشتند. حدود ۶۳ درصد مردم در بخش مکتوب و ۳۷ درصد در بخش الکترونیک مسابقه شرکت نمودند. همچنین کتابداران در این دوره از مسابقه حضور پررنگی داشتند و حدود ۳ هزار و ۶۰۳ نفر کتابدار شرکت کردند.

او ادامه داد: از مجموع ۴۲۹ شهرستان، ۴۲۷ شهرستان در مسابقه شرکت داشتند. همچنین ۳۱۹ دستگاه شامل ۱۹۶ دستگاه دولتی و خدماتی، ۹۳ دستگاه علمی و فرهنگی، ۱۹ دستگاه نظامی، هشت مجموعه اقتصادی و سه مجموعه مردم ‌نهاد در مجموع در این دوره از مسابقات شرکت کردند.

او رشد این دوره از جشنواره در بخش کودکان را ۲.۷درصد، در بخش مکتوب را  ۳.۲درصد و در بخش الکترونیک را دو برابر عنوان کرد.

ناصری مدیرکل روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی ضمن تشکر از رسانه ها برای پوشش مناسب اخبار این جشنواره گفت: فعالیت‌های مربوط به اطلاع ‌رسانی این دوره از جشنواره از اسفند ۹۵ آغاز شده است و تا بعد از اختتامیه ادامه خواهد داشت.

ناصری افزود: سعی کردیم اطلاع ‌رسانی، تولید محتوا و انعکاس آن در رسانه‌ها و فضای مجازی به صورت متمرکز باشد. همچنین در استان‌ها تبلیغات محیطی شهری از جمله کارهای بخش رسانه بود. در رسانه ملی نیز پخش تیزر و زیر نویس برای معرفی جشنواره انجام شد.

به گفته وی در این دوره حدود ۲۰۰ عنوان گزارش در پایگاه اطلاع‌رسانی تولید و منتشر شد و بیشترین استقبال در پایگاه اطلاع‌ رسانی خبرهای مربوط به بخش کودک و نوجوان بود. همچنین 32 هزار بر بازدید از جشنواره کتابخوانی رضوی ثبت شد و حدود ۱۰۰ هزار بار ورود به سامانه ثبت نام بخش الکترونیک از طریق پایگاه الکترونیکی انجام گرفت.

او همچنین از فعالیت این نهاد در حوزه پویش کتابخوان مجازی با 840 بار بازدید، تولید کارتون با 31 هزار بار بازدید، تولید فایل های صوتی مرتبط با جشنواره با 57 هزار بار بازدید و تولید اینفوگرافی مربوط به مراحل ثبت نام با 119 هزار بار بازدید، تولید معرفی کتاب ها به صورت طراحی گرافیکی با 210 هزار بار بازدید، بحض گزیده کتاب ها با 17 عنوان تولید و در کل 631 هزار بار بازدید خبر داد.

او ادامه داد: در مجموع حدود دو میلیون بار بازدید از مجموعه تولیدات روابط عمومی این دوره از جشنواره صورت گرفت که در کل با رشد قابل توجهی مواجه هستیم.

 

اللهیاری در پاسخ به سوال خبرنگار لیزنا در خصوص همکاری وزارت آموزش و پرورش با نهاد کتابخانه های عمومی در برگزاری این جشنواره با اشاره بر همکاری نزدیک مدارس حوزه های اطراف کتابخانه های عمومی در برگزاری نشست های کتابخوان در طی سال گذشته گفت: با توجه به برگزاری مسابقه کتابخوانی در دوران برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و همچنین با توجه به هم زمانی با ایام امتحانات پایان سال تحصیلی، مدارس با نهاد همکاری خوبی داشته اند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص همکاری خوب فرمانداری ها، از برگزاری حداقل 1 جلسه در هر ماه با موضوع کتابخانی رضوی در استان های مختلف در طی سه ماه گذشته خبر داد و به دعوت مسئولین فرمانداری ها، شهرداری ها و بخش داری ها از مردم برای شرکت در این مسابقه اشاره کرد.

دبیر جشنواره کتاب‌خوانی رضوی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بودجه مصرفی جشنواره با بیان دریافت تخفبفات خوب از انتشاراتی ها برای چاپ و انتشار کتاب های منبع جشنواره، برکمک های وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی و بنیاد امام رضا اشاره کرد. همچنین با بیان اینکه میزان جوایز برای بزرگسالان 100 هزار تومان است و همه کودکان شرکت کننده لوح تقدیر دریافت خواهند کرد، از الزام وزارت ارشاد به برخی دستگاه ها جهت تامین تعدادی از جوایز و همچنین برگزاری جلساتی با آستان قدس رضوی برای حمایت مالی نیز اشاره نمود.