ضرورت توسعه کتابخانه‌های گیلان با مشارکت خیران

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، جلسه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان با حضور محمد احمدی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان؛ زهرا بدن‌آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ محمدحسن عاقل منش، مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان؛ علی اوسط اکبری مقدم، مدیرکل سازمان نوسازی مدارس گیلان؛ هادی تیزهوش تابان، رئیس اتاق بازرگانی استان و جمعی از اعضای انجمن خیرین کتابخانه‌ساز، یکشنبه، ۱۸ تیر در استانداری گیلان برگزار شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری گیلان در این نشست با اشاره به اهمیت گسترش کتابخانه‌ها گفت: کتابخانه‌سازی فعالیتی فرهنگی است که باید در استان تقویت شود اما متأسفانه هنوز در جامعه، حساسیت لازم به حوزه کتاب و کتابخوانی به‌وجود نیامده است و گسترش این فرهنگ ضروری به‌نظر می‌رسد.

احمدی‌پور با تأکید بر نهادینه‌سازی اهمیت کتابخانه‌ها در جامعه و لزوم ورود جدی خیرین به این عرصه، افزود: موفقیت انسان‌ها و جوامع درگرو کتاب است و باید این بخش از جامعه جهت رسیدن به توسعه تقویت شود.

وی افزود: کتابخانه‌سازی فعالیت فرهنگی است که باید در استان تقویت شود تا بتوانیم از ظرفیت خیرین جهت احداث کتابخانه و افزایش سرانه فضای مطالعه بهره‌مند شویم.

رئیس هیات مدیره انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان گیلان با تأکید بر لزوم ارائه راهکارهای جدید برای توسعه کتابخانه‌ها اظهار کرد: می‌توانیم با ارائه راهکارهایی نو و بهره‌گیری از کتابخانه‌های مشارکتی، سرانه مطالعه در استان را افزایش داده و از نیروهای پروژه‌ای برای این امر بهره گیریم.

وی ضمن اشاره به ضرورت احداث کتابخانه در سراوان رشت گفت: باید شهرداری رشت را موظف کنیم برای جبران خسارتی که براثر دفن زباله‌ها در منطقه سراوان ایجاد شده، کتابخانه‌ایی جهت استفاده عموم احداث کند.

سرانه فضای مطالعه گیلان از حد استاندارد فاصله دارد

در ادامه این نشست سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان با اشاره به کمبود سرانه فضای مطالعه در استان اظهار کرد: سرانه فضای مطالعه در گیلان برای یک‌صد نفر ۱.۲۱سانتی‌متر است درحالی‌که میانگین کشوری ۲ مترمربع و استاندارد بین‌المللی آن ۸ مترمربع است.

زهرا بدن‌آرا، بابیان اینکه «شهرستان رشت در اختصاص سرانه فضای مطالعه، وضعیت نامناسبی دارد» افزود: در بین ۱۶ شهرستان گیلان، رشت با میانگین ۸۰ سانتی‌متر فضا در جایگاه آخر قرار گرفته و رودبار با ۲.۵۷سانتی‌متر دارای جایگاه نخست است.

بدن‌آرا با اشاره به‌ضرورت ورود خیرین به حوزه کتابخانه‌سازی تصریح کرد: طی دو سال گذشته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته و تاکنون ۷ باب کتابخانه عمومی توسط خیرین و نیک‌اندیشان در استان احداث ‌شده است.

وی ادامه داد: در  هفته جاری اقدامات لازم جهت احداث کتابخانه در پسیخان رشت و اردجان رضوانشهر دو قطعه زمین اهدایی انجام شد.

وی با اشاره به جمعیت روستاهای اردجان رضوانشهر، افزود: این روستا بیش از پنج هزار نفر جمعیت داشته و قابلیت احداث کتابخانه عمومی در آن وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

بدن‌آرا در ادامه با اشاره به پروژه نیمه‌تمام ما کتابخانه مرکزی به‌عنوان مهم‌ترین طرح نیمه‌تمام استان گفت: در حال‌حاضر کتابخانه‌های چوبر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد، شلمان، چاف و چمخاله، آبکنار و تنیان هرکدام با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در حال تکمیل است.

 

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان با تأکید بر لزوم جانمایی درست جهت احداث کتابخانه افزود: کتابخانه‌ها می‌بایست در مکان مناسب و قابل‌دسترس برای عموم احداث شوند تا تأثیرگذاری بیشتری داشته باشند.

بدن‌آرا در ادامه با اشاره به اهمیت بهسازی و شاداب‌سازی محیط کتابخانه‌ها گفت: بهسازی و شاداب‌سازی کتابخانه‌های فرسوده استان از سال گذشته آغاز شده و بهبود فضای فیزیکی موجب استقبال بیشتر مراجعه‌کنندگان بوده است.

نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز برگزار می‌شود

زهرا بدن آرا  با اشاره به اهمیت هدایت خیرین به سمت کتابخانه‌سازی گفت: باید با هدایت خیرین به سمت کتابخانه‌سازی در بازه زمانی سه تا پنج سال بتوانیم عقب‌ماندگی استان در سرانه فضای مطالعه را جبران کرده و به استانداردها نزدیک‌تر شویم.

بدن‌آرا از برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز در استان خبر داد و گفت: این جشنواره در آبان ماه سال‌جاری، هم‌زمان با هفته کتاب برگزار خواهد شد.

همه ظرفیت‌ها برای اتمام پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی شهر به کار گرفته شود

در ادامه مدیرعامل انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان درباره نشست‌های این انجمن گفت: این انجمن در قالب پنج کمیته «فنی و نظارت بر طرح‌ها و برنامه‌های خیرین»، «شناسایی و جذب و سازمان‌دهی خیرین»، «امور پشتیبانی، مالی و قراردادها»، «امور فرهنگی و اطلاع‌رسانی» و «برگزاری جشنواره‌ها و مراسم» تشکیل‌شده است و آماده برگزاری جلسات است.

محمدحسن عاقل‌منش با اشاره به سرانه پایین مطالعه خصوصاً در شهر رشت، خواستار به‌کارگیری همه ظرفیت‌های موجود برای اتمام پروژه بزرگ کتابخانه مرکزی این شهرستان شد و افزود: در صورت اتمام این پروژه بزرگ استانی، بخش اعظم مشکلات در این حوزه برطرف شده و نیاز مطالعاتی مردم رشت پاسخی مناسب خواهد یافت.

وی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان در آبان ماه تصریح کرد: این جشنواره و تکریم از خیرین نمونه از برنامه‌هایی است که هرساله در استان برگزار خواهد شد.

امروز لزوم کتابخانه‌سازی بیش از مدرسه‌سازی احساس می‌شود

مدیرکل سازمان نوسازی مدارس گیلان نیز در این نشست گفت: با توجه به نیاز روزافزون جوانان و نوجوانان به فعالیت‌های فرهنگی، امروزه لزوم ایجاد کتابخانه‌های عمومی برای ساماندهی فعالیت‌هایی با محور کتابخانه‌سازی، بیش از  مدرسه‌سازی احساس می‌شود.

علی اوسط اکبری مقدم همچنین با اشاره به احداث چندین کتابخانه عمومی در تعدادی از مراکز آموزشی شهرهای رشت، خمام، بندرانزلی و صومعه‌سرا گفت: یکی از کتابخانه‌های عمومی شهرستان صومعه‌سرا برای بهره‌برداری کامل و واگذاری به اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان آماده است.

وی تأکید کرد: اداره کل نوسازی مدارس استان برای همکاری با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان و انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان در برگزاری برنامه‌های مشترک، معرفی خیرین و نیک اندیشان، همچنین برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز استان گیلان، اعلام آمادگی می‌کند.

 

گفتنی است؛ تعیین وضعیت مالی و موجودی اولیه انجمن خیرین کتابخانه‌ساز استان و تعیین مکانی ثابت برای انجمن خیرین، همچنین نحوه برگزاری نخستین جشنواره خیرین کتابخانه‌ساز از دیگر مباحث این جلسه بود.