جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین با حضور عباسعلی سعیدیان، معاون سیاسی- انتظامی فرماندار؛ علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران؛ محمدرضا کریمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ورامین و جمعی از اعضا، شنبه ۱۷ تیرماه در دفتر فرمانداری ورامین برگزار شد.

در ابتدای این جلسه علی نیکنام مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران ضمن بیان مواردی در خصوص هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی، انجام فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها را امری مهم و تأثیرگذار در ترغیب مردم به کتابخوانی دانست و گفت: انجام فعالیت‌های فرهنگی و اداره کتابخانه‌ها از محل نیم درصد درآمد شهرداری‌ها محقق می‌گردد و در صورت بی‌توجهی به این موضوع برای انجام فعالیت فرهنگی با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

وی با اشاره به مشکلات کتابخانه عمومی فردوسی گفت: کتابخانه فردوس در خارج محدوده شهر ساخته‌شده و  فاقد جانمایی صحیح است. این کتابخانه به علت مشکلات تردد، نبود دسترسی آسان و امنیت برای کارکنان، تعطیل‌شده است.

وی افزود: پس‌از بازدید مدیرکل عمرانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از این کتابخانه، انتخاب مشاور و انجام مطالعات بر روی سازه، مشخص شد این ساختمان فاقد استحکام لازم است.

در ادامه این نشست، عباسعلی سعیدیان معاون سیاسی- انتظامی فرمانداری ورامین کتاب و کتابخوانی را یکی از اولویت‌ها و ضروریات فرهنگی دانست و گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مستلزم عزم عمومی و همراهی مردم و مسئولان است و همه مسئولان باید با همکاری و همراهی برای تحقق این هدف والای فرهنگی تلاش کنند.

وی با تأکید بر نیاز شهرستان ورامین به کتابخانه‌های عمومی و لزوم استفاده از فضاهای فرهنگی موجود، بیان کرد: کتابخانه فردوس واقع در امرآباد از کتابخانه‌هایی است که به‌صورت نیمه‌کاره رهاشده و به دلیل عدم بهره‌برداری از آن توسط انجمن کتابخانه‌ها در اختیار شهرداری ورامین قرار می‌گیرد تا این سازمان نسبت به واگذاری معوض آن به انجمن کتابخانه‌ها اقدام کند.

معاون سیاسی- انتظامی فرماندار با اشاره به حضور پرشور مردم در برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در شهرستان ورامین گفت: این جشنواره به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و باهدف ترویج فرهنگ رضوی و گسترش مطالعه با موضوع فرهنگ غنی اسلامی و سیرة ائمه معصوم (ع) در حال برگزاری است و به‌زودی تشکیل کمیته‌ای جهت بررسی جوانب مختلف برگزاری این جشنواره در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر لزوم پرداخت نیم درصد از درآمد شهرداری‌ به کتابخانه‌های عمومی شهرستان تصریح کرد: شهرداری‌ها بر طبق قانون می‌بایست نیم درصد از درآمد خود را به امر توسعه و تجهیز کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص دهند که این موضوع می‌بایست تا جلسه آتی  از طریق تعامل، تعیین تکلیف و اجرا شود.

 

سعیدیان با اشاره به بخش دیگری از مسائل این شهرستان، گفت: با توجه به مشکلات به وجود آمده درزمینه تملک عرصه و عیان فرهنگسرای رازی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به مستندسازی و پیگیری حقوقی این موضوع اقدام کند.