با حضور محمدرضا شرفی در کتابخانه پیروزی
کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» نقد و بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، جلسه نقد و بررسی کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» عصر یکشنبه ۲۵ تیر ماه، محمدرضا شرفی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به عنوان نویسنده اثر، رضا مهکام، متخصص روان شناسی اسلامی به عنوان منتقد اثر، علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تهران، کتابداران و جمعی از اعضای کتابخانه عمومی پیروزی تهران در سالن اجتماعات این کتابخانه برگزار شد.

آموزه‌های رضوی در قالب مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی

در این نشست محمدرضا شرفی در سخنانی با معرفی کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» گفت: به طور کلی ساختار این کتاب شامل سه بخش است. در بخش اول این اثر سعی شده آموزه‌های رضوی با توجه به اصول تعریف شده در قالب مهارت‌های ۱۰ گانه زندگی ارائه شود؛ به طوری که افراد در هر یک از این مهارت‌ها با مطالعه چند نمونه از احادیث و روایات، با سیره رضوی آشنایی پیدا کنند.

وی افزود: طبیعتا ممکن است در هریک از این مهارت‌ها، برخی احادیث و روایات ارائه شده از یک جهت به آن مهارت خاص نزدیک‌تر و برخی از جهتی دیگر؛ بنابر این ارائه نمونه‌های متعدد می‌تواند درک بهتری از آن مهارت را به خواننده ارائه دهد.

مهارت اداره و مدیریت خانواده

این متخصص علوم تربیتی «مهارت‌های خانوادگی» را دومین بخش این کتاب عنوان کرد و گفت: در مهارت‌های ۱۰ گانه ارائه شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی، مهارت اداره و مدیریت خانواده دیده نشده که بر این اساس ما مهارت‌های تقویت و تکمیل خانواده را با نگاه به سیره امام رضا(ع) به صورت ویژه و در بخشی مجزا بررسی کردیم. به خصوص اینکه امروز خانواده در معرض هجمه‌های مختلفی قرار گرفته و روز به روز در حال تضعیف و تزلزل است.

مهارت های فرزندپروری

شرفی درباره بخش سوم این کتاب نیز توضیح داد: «مهارت‌های فرزند پروری» عنوان سومین بخش این کتاب است. از آنجا که خانواده‌ها امروزه در موضوع فرزندپروری در برابر انواع تهاجم‌های نرم قرار دارند، همواره به دنبال راهی برای تربیت فرزندی صالح هستند. بر این اساس از دیدگاه سبک زندگی رضوی راهکارهایی ارائه کردیم که اگر در زندگی به کار بسته شود، می‌تواند خانواده‌ها را در موضوع فرزندپروری و تربیت فرزند صالح به توفیقات بسیاری برساند.

عاملی برای جذب مخاطب

در ادامه این نشست رضا مهکام، با بیان اینکه کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» سرشار از نکات آموزنده درباره سبک زندگی رضوی است، به ارائه مطالبی در نقد این اثر پرداخت.

محمدرضا شرفی نیز در ادامه نشست با اشاره به نام کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی» عنوان کرد: مهارت‌های ۱۰ گانه ارائه شده، از سال‌هایی بسیار دورتر در آموزه‌های زندگی امام رضا(ع) مطرح بوده است. مطالب این کتاب نیز همانند عنوان آن، متناسب با ظرفیت مخاطب ارائه شده تا عاملی برای جذب افرادی باشد که به دنبال دستورالعملی برای بهبود زندگی خود هستند

وی افزود: بنده معتقدم که احادیث و روایات تنها در حد یک تکنیک نمی‌گنجد و بسیار فراتر از آن است. در این اثر تنها سعی شده آن جنبه‌هایی از این روایات را که این تکنیک‌ها و مهارت‌ها را تأیید می‌کند ارائه شود. من در این اثر سعی نداشته‌ام که دین را در حد علم کاهش دهم، بلکه قصد داشته آن علوم تربیتی رضوی را که به مهارت‌های ۱۰ گانه نزدیکی بیشتری داشتند ارائه کنم. بدون شک خواننده خلاق می‌تواند مطالب ارائه شده را با نیازهای خود تطبیق دهند.

این نویسنده همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده با موضوع تطابق نداشتن برخی روایات و احادیث با مهارت‌های ۱۰ گانه نیز عنوان کرد: در این کتاب برای هر مهارت از یک تا هفت روایت یا حدیث ارائه شده که هرکدام از جنبه‌های مختلف به آن مهارت نگاه دارند. به همین دلیل ممکن است برخی از این احادیث ارتباط نزدیک‌تری با آن مهارت داشته باشند. اما همین موضوع تعدد احادیث باعث شکل‌گیری ذهنیت و درک بهتری از آن مهارت خواهد بود. در دیگر موضوعات مطرح شده نیز بنای ما مختصرگویی و دوری از اطناب مطالب بود، در غیر این صورت مطالب بسیاری در این زمینه‌ها وجود داشت که می‌توانستیم از آن استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در تهیه این اثر از منابع معتبر و دست اول معارف رضوی استفاده شده، ادامه داد: افتخار ملت عزیز ما این است که در جوار امام هشتم(ع) زندگی می‌کنیم، اما محبت و علاقه ما به امام رضا(ع) شرط لازم است ولی کافی نیست. ما باید ایشان را بیشتر و بهتر بشناسیم و با فرمایشات آن بزرگوار و انتظارات ایشان از ما بیشتر آشنا شویم تا زندگی سعادتمندی را برای خود، خانواده و جامعه‌ ایرانی رقم بزنیم.

این نشست با پرسش و پاسخ اعضای کتابخانه پیروزی با نویسنده اثر ادامه یافت و در پایان از محمدرضا شرفی به عنوان نویسنده اثر و رضا مهکام به عنوان منتقد اثر تقدیر شد.