کد خبر: 29394
تاریخ انتشار: شنبه, 31 تیر 1396 - 12:37

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست تخصصی کتاب خوان شعر در مشهد مقدس برگزار شد

منبع : لیزنا
نشست تخصصی کتاب خوان شعر به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه فرهنگی شهرستان ادب در محل پاتوق کتاب مشهد مقدس برگزار شد.
نشست تخصصی کتاب خوان شعر در مشهد مقدس برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی نشست تخصصی کتاب خوان شعر به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور، اداره کل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی و موسسه فرهنگی شهرستان ادب در محل پاتوق کتاب مشهد مقدس برگزار شد.

در این نشست شش نفر از شاعران برجسته کشوری و استانی به معرفی کتابهای شعر خوانده شده خود به شرح ذیل پرداختند:

«حریم سایه های سبز» نوشته مهدی اخوان ثالث/ ارائه شده توسط محمد کاظم کاظمی(شاعر برجسته کشور)

مهدی اخوان ثالث را همه به شعر و شاعری می شناسند ولی وی در نثر نیز ید طولایی دارد و مجموعه مقالات وی و به خصوص سری دوم این مجموعه مقالات به نثر بسیار زیبایی نگاشته شده است. عنوان اصلی این کتاب حجم سایه های سبز است. وسعت اطلاعات و مطالعات اخوان ثالث در حوزه های به غیر از شعر در حوزه های فرهنگی وادبیات کهن نکات و ظرایف بسیار خوبی دارد. این مجموعه بعد از فوت اخوان ثالث آقای مرتضی کافی دوست ایشان این مقالات را جمع آوری کرده است. مقاله ای بسیار بسیار زیبا از اخوان ثالث در این مجموعه با عنوان عصاره قرآن کریم دراد که به لحاظ سیر فکری اخوان بسیار حایز اهمیت است.

 

«به خط روشن عشق» نوشته استاد محمد قهرمان/ معرفی توسط میلاد عرفان پور(شاعر و رباعی سرای برجسته کشور)

«به خط روشن عشق» یکی از جدیدترین کتاب‌هایی است که انتشارات شهرستان ادب در بخش کتاب‌های شعر ما منتشر کرده است و در حقیقت آخرین کتابی است که از این شاعر برجسته منتشر شده. «به خط روشن عشق» خطی روشن از غزل‌های زیبا و تاثیر گذار محمد قهرمان است که علی محمد مودب و مبین اردستانی، غزل‌های این شاعر معاصر و تازه در گذشته را برای انتشار در این کتاب انتخاب کرده‌اند.

این کتاب 61 غزل دارد و در همه این غزل‌ها خط روشنی از عشق دیده می‌شود که این عشق غالبا با اندوهی آمیخته است و رد این اندوه و حزن را که البته غالبا دل انگیز و گاها عرفانی هستند، می‌توان در سراسر کتاب گرفت

در بسیاری از غزل‌ها معشوق خداوند است یا خطاب به خداوند سروده شده است و راز و نیازی است عاشقانه و البته مصفا

 

« بی چشمداشت» نوشته موسی عصمتی / ارائه توسط مهدی آخرتی( شاعر مشهدی)

بی چشمداشت یکی از سروده های شاعر روشن دل و اهل شهر و ادب مشهد مقدس است که به زیبایی به بیان شعر خود پرداخته است. زبان شاعر در این اثر بسیار صریح است. مخاطب اشعار این کتاب عام وتوده مردم هستند.کسانی که شاید به شعر و شاعری رغبتی هم نداشته باشند.

 

«خدا جونم از تو سپاسگزارم» نوشته منیره هاشمی / ارائه توسط طیبه ثابت (شاعر مشهدی)

مجموعه شکر کودکانه ای که توسط خانم هاشمی سروده شده است و در تمامی ابیات و اشعار اهنگین که زیبایی و جایگاه خود را برای اثر گذاری بر فکر و ذهن کودک حفظ کرده است به خوبی توانسته است به رسالت تربیتی خود و ارائه یک فضای معنوی و خدایی برای کودک انجام دهد. همه قضایا حتی جشن تولد نیز منظره ای از تشکر از خدا به عنوان آفریننده و خالق ثبت شده است. حتی نام کتاب نیر این رویه را در خود پنهان دارد.

 

«شمشیر و جغرافیا» نوشته محمد کاظم کاظمی/ ارائه توسط راضیه رجایی (شاعر مشهدی)

تقریباً همه سروده‌هایی را که کاظمی در بیست سال گذشته سروده است مشاهده نمود، البته برخی از سرودههای طنز و اخوانیه‌ها هم در این مجموعه به چشم نمی‌خورد و آن گونه که شاعر در مقدمه اشاره کرده، شاید در مجموعه‌ای ویژه گرد آید.

بسیاری از سروده‌های این دفتر، با مسائل 2 دهه اخیر کشور افغانستان پیوند دارد و در پاره‌ای از آن‌ها به اشخاص، وقایع و یا جریان‌های سیاسی اشاره‌هایی شده است.

شاعر برای باز کردن این پیوندها و اشارات و روشن نمودن انگیزه یا بستر محتوایی سرایش این شعرها ضروری دیده است تا برای رفع ابهام از بعضی سروده‌ها، مؤخره‌ای را در پایان کتاب اضافه کند.

در مقدمه این مجموعه، شاعر از کسانی که به طور مستقیم و چشمگیر در رشد و پرورش قریحه شعری و آگاهی ادبی‌ او تأثیر داشته‌اند یاد کرده است

من در طول 3 دهه بیشترین تشویق‌ها، دلگرمی‌ها و ازخودگذری‌ها را هم از جانب او دیدم؛ بارها در حال بیماری و با وجود نیاز به مراقبت، برای مطرح شدن شعرم و نام کشورم، به شرکتم در مجامع و محافل شعری در نقاط گوناگون اصرار و پافشاری کرد، حتی اگر گاه در غیابم به خاطر شدت بیماری به بستر افتاد.

 

«سفر بمباران» نوشته علی محمد مودب / ارائه توسط جواد شیخ الاسلامی (شاعر)

مجموعه شعر سپید «سفر بمباران» اثر علی‌محمد مؤدب را جواد شیخ‌الاسلامی‌ در این نشست معرفی می‌کند که مضمونی اجتماعی‌سیاسی دارد.

مودب در این مجموعه شعر به خوبی از زبان صریح شعر در بیان دیدگاههای سیاسی و اجتماعی خود بهره می برد . و گاهی باذکر دقیق مصادیق عینی در جامعه فضاهای سیاسی ایجاد شده را به چالش می کشد.

 

«راهبندان» نوشته میلاد عرفان پور/ ارائه توسط محمد رضا معلمی(شاعر)

مجموعه رباعی‌های میلاد عرفان‌پور با عنوان «راه‌بندان» از سوی مؤسسه شهرستان ادب منتشر شد

این مجموعه دربردارنده سروده‌های سال‌های 95 و 94 است. در این اثر حدود 60 یا 70 رباعی با موضوعات مختلف گردآوری شده که همگی آنها یک ویژگی مشترک دارند و آن این است که در راه‌بندان در تهران سروده شده‌اند

بخشی از رباعی‌های «راه‌بندان» نیز به فضای شهری، موضوعات اقتصادی، اجتماعی و روزمره اختصاص دارد

سروده‌های جمع‌آوری شده در «راه‌بندان» پیش از این در جایی منتشر نشده بود. عرفان‌پور را برخی منتقدان «احیاگر قالب رباعی در دهه هشتاد خورشیدی» نام داده‌اند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: