کد خبر: 29472
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مرداد 1396 - 14:38

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مشارکت بیش از ۲۲ هزار گیلانی در هفتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی

منبع : لیزنا
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان از مشارکت ۲۲ هزار و ۱۵۰ نفر از شهروندان گیلانی در هفتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی خبر داد.
مشارکت بیش از ۲۲ هزار گیلانی در هفتمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستارا با حضور زهرا بدن آرا، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان؛ یونس رنجکش، فرماندار شهرستان بندر آستارا؛ اوروجعلی کوهی، شهردار آستارا؛ قاسم خسروی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی این شهرستان، خیرین، کارشناسان اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، جمعی از مسئولان محلی و اصحاب رسانه ۲۷ تیرماه در ساختمان فرمانداری آستارا برگزار شد

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی گیلان در این نشست اظهار داشت: استاندارد کشوری فضای کتابخانه برای هر ۱۰۰ نفر هشت مترمربع است. شهرستان مرزی آستارا که به لحاظ فرهنگی دارای قدمت و پیشینه غنی فرهنگی است و از طلایه‌داران ساخت کتابخانه عمومی در ایران به شمار می‌رود، با یک متر و ۳۹ سانتیمتر مربع به لحاظ فضای کتابخانه‌ای در حد وسط قرار دارد. اولین کتابخانه عمومی استان گیلان در شهرستان آستارا و در سال ۱۳۰۲ راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۷ پروژه کتابخانه‌ای در سطح استان در حال احداث است؛ کتابخانه شهر چوبر شهرستان تالش با اعتبار  دولتی ۳۰۰ میلیون تومان و همچنین در منطقه واجارگاه شهرستان رودسر توسط یکی از خیران در سال جاری افتتاح می‌شود.

بدن آرا با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی عضویت در کتابخانه در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتاب خوانی، تمامی کتابخانه‌های عمومی استان گیلان به بخش کودک مجهز شده‌اند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ادامه به شرکت بیش از ۲۲ هزار نفر از مردم گیلان در هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره کرد و گفت: در این جشنواره ملی ۲۲ هزار و ۱۵۲ نفر از مردم گیلان در گروه‌های سنی کودک، نوجوان و بزرگ‌سال مشارکت کردند. از این تعداد ۱۸۰۹۳ نفر از بخش مکتوب و ۳۲۴۹ نفر از بخش الکترونیک استقبال کردند. آمارها حاکی از آن است که ۲۴۲۳ نفر در بخش کودک، ۳۳۷۹ نفر در بخش نوجوان، ۹۸۸۸ نفر در بخش بزرگ‌سال و ۳۲۱۳ نفر در بخش خانوادگی مشارکت داشته‌اند. رشد ۱۶ درصدی مشارکت مردم گیلان در این رویداد فرهنگی نسبت به دوره ششم آن، نشان‌دهنده علاقه بیش‌ازپیش مردم به حضور در مسابقات کتابخوانی با موضوع زندگی و شخصیت ائمه اطهار خصوصاً حضرت علی بن موسی‌الرضا (ع) است.

وی با قدردانی از تمامی دستگاه‌ها و نهادهای مشارکت‌کننده در برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در گیلان، گفت: همدلی و هم‌افزایی شکل‌گرفته در این حوزه نتایج بسیار خوبی در حوزه ترویج فرهنگ مطالعه خواهد داشت. آیین اختتامیه جشنواره هفتم هم‌زمان با دهه کرامت و با حضور مسئولین کشوری، استانی و برگزیدگان جشنواره در منطقه آزاد انزلی برگزار می‌شود.

در ادامه فرماندار آستارا با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ کتابخوانی در جامعه تأکید کرد و افزود: کتابخوانی در روستاها باید موردتوجه قرار گیرد. مدارس روستایی باید به کتابخانه‌های مشارکتی تجهیز شوند.

 

قاسم خسروی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستارا نیز در این نشست به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های این شهرستان پرداخت و گفت: شهرداری آستارا از محل نیم درصد از سال گذشته تاکنون ۴۱۰ میلیون ریال و از ابتدای سال ۸۴ تاکنون دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به حساب انجمن واریز کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: