کد خبر: 29474
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 مرداد 1396 - 14:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

ضرورت حل مشکل پروژه احداث کتابخانه مرکزی کردستان

منبع : لیزنا
جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با حضور عبدالمحمد زاهدی، استاندار، اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان و جمعی از مدیران فرهنگی استان کردستان برگزار شد.
ضرورت حل مشکل پروژه احداث کتابخانه مرکزی کردستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی استان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد. در این نشست  اسماعیل احمدی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان به پروژه کتابخانه ناحیه منفصل شهری نایسر اشاره کرد و گفت: در این ناحیه با جمعیت حدود ۸۰ هزار نفر، متأسفانه هیچ مکان فرهنگی و هنری وجود ندارد و احداث مکانی همچون کتابخانه در این ناحیه از جهات مختلفی دارای اهمیت است. با تکمیل این پروژه، که تاکنون ۲۳ درصد رشد داشته است، ظرفیت خوبی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی به وجود خواهد آمد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، پروژه کتابخانه سراب قامیش سنندج را نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام برشمرد و گفت: این پروژه حدود ۶۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیازمند حمایت مسئولان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش پروژه در دست احداث در استان وجود دارد، افزود: پروژه ساخت کتابخانه قروه هم یکی دیگر از پروژه‌های مذکور است که پیشرفت خوبی دارد و در صورت تزریق اعتبارات لازم طی یک سال آینده به اتمام خواهد رسید.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در شهر سنندج سه کتابخانه بزرگ وجود دارد، اعلام کرد: هرکدام از این کتابخانه‌ها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ عضو دارند و ظرفیت آن‌ها تکمیل ‌شده است. بعلاوه مقرر بود ۲ دستگاه اتوبوس از سوی شهرداری برای مناطق حاشیه که دسترسی کمتری به کتابخانه دارند، تخصیص یابد؛ این امر تاکنون محقق نشده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان، در ادامه عنوان کرد: در بخش‌های کلاترزان، حسین‌آباد و سیروان انجمن کتابخانه‌های عمومی وجود ندارد، به همین دلیل مکانی برای راه‌اندازی کتابخانه نیز اختصاص داده نشده است. شایسته نیست که این مناطق فاقد کتابخانه باشند.

احمدی در بخشی دیگر از سخنان خود به راه‌اندازی انجمن خیرین کتابخانه ساز استان اشاره و تصریح کرد: نخستین جشنواره خیرین کتابخانه ساز کردستان در تابستان سال گذشته برگزار شد؛ دومین دوره این جشنواره نیز ۲۶ مردادماه امسال برگزار خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اشاره و عنوان کرد: دو سال است که این جشنواره در استان کردستان هم برگزار می‌شود و خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است. در سال گذشته ۱۲۰۰ نفر در این جشنواره شرکت داشتند و  امسال این تعداد به ۳ هزار نفر رسیده که باعث خرسندی است.

رابطه خوب استانداری با نهاد کتابخانه های کردستان

عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان در جلسه انجمن‌های کتابخانه‌های عمومی این استان، بیان داشت: شهرداری‌ها باید مطابق قانون نیم‌درصد از درآمدهای خود را ماهیانه به کتابخانه‌های عمومی واریز کنند تا در اجرای برنامه‌های فرهنگی این نهاد فرهنگی خللی وارد نشود.

وی بر لزوم توجه به حل مشکل پروژه ساخت کتابخانه در ناحیه منفصل شهری نایسر تأکید کرد و افزود: این منطقه با جمعیت زیادی که دارد نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولان است.

استاندار کردستان شهرداری سنندج را موظف دانست که با توجه به مصوبه قبلی، ۲ دستگاه اتوبوس لازم به عنوان کتابخانه سیار را هرچه زودتر در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی کردستان قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به نبود کتابخانه در سه بخش حسین آباد، کلاترزان و سیروان استان کردستان، گفت: انجمن کتابخانه‌ها باید در این مناطق شکل گیرد و پس از آن کتابخانه هم راه‌اندازی خواهد شد.

زاهدی همچینی در بخش دیگری از این جلسه گفت: نهادهایی همچون آموزش و پرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و ... که در مناطق حاشیه شهرها مکان‌هایی برای ایجاد فضای فرهنگی را در اختیار دارند به صورت موقت آنها را در اختیار اداره کل کتابخانه‌های عمومی قرار دهند تا کتابخانه مشارکتی در این مکان‌ها شکل گیرد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان نیز در ادامه این جلسه بر ضرورت برگزاری مستمر جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی به منظور پیگیری و اجرای مصوبات این انجمن در استان تاکید کرد.

علیرضا آشناگر افزود: کتابخانه‌های عمومی باید جلسات انجمن را به صورت مستمر برگزار کند و با پیگیری جدی مصوبات زمینه اجرایی‌شدن آنها را فراهم سازد.

وی همچنین بیان کرد: وصول سهم نیم‌درصدی کتابخانه‌ها از درآمد شهرداری‌ها امری مهم است و شهرداری‌ها باید بیش از پیش به این مهم توجه کنند تا بتوانند در ارتقای شاخص‌های فرهنگی اثرگذار باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این جلسه از انعقاد تفاهم‌نامه‌های همکاری با کتابخانه‌های عمومی استان در راستای انجام برخی اقدامات فرهنگی خبر داد و گفت: خوشبختانه تعامل بسیار خوبی بین این دو دستگاه وجود دارد.

 

رشید قربانی تصریح کرد: آمادگی هر نوع همکاری را با کتابخانه عمومی بر اساس چارچوب مقررات داریم و امیدواریم بتوانیم در کنار هم بستر توسعه و رشد فرهنگ کتابخوانی را به ویژه در بین قشر دانش‌آموز فراهم سازیم.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: