کد خبر: 29513
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 مرداد 1396 - 12:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کتابخانه های روستایی دِهِک و چاهشَند شهرستان نهبندان خراسان جنوبی افتتاح شد

منبع : لیزنا
کتابخانه عمومی برکت (ساختمان شهید یوسفی) روستای دهک و کتابخانه عمومی برکت روستای چاهشند در شهرستان نهبندانِ استان خراسان جنوبی، روز سه شنبه 3 مرداد همزمان با ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و دهه کرامت افتتاح شد.
کتابخانه های روستایی دِهِک و چاهشَند شهرستان نهبندان خراسان جنوبی افتتاح شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خراسان جنوبی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان در آیین افتتاحیه کتابخانه های برکتِ روستاهای دهک و چاهشند گفت: این دو کتابخانه خیرساز در مجموع با اعتباری بالغ بر 250 میلیون تومان از سوی بنیاد برکت ساخته و با هزینه 50 میلیون تومان از جانب بنیاد علمی آموزشی قلم چی، تجهیز شد.

محمدرضا رضایی افزود: برای هر کتابخانه، 15 میلیون تومان نیز از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، تأمین منابع انجام و نیروی انسانی از دانش آموخته های بومی روستاهای دهک و چاهشند به کارگیری شده است.

وی با بیان اینکه از همه امکانات نظام برای ساخت این دو کتابخانه بهره برده ایم، ادامه داد: این دو کتابخانه در حدود یک سال ساخته شده است که در این خصوص، همکاری و پیگیری فرمانداری شهرستان نهبندان نیز بسیار مؤثر بود.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته تا پایان سال 95، تعداد نیروی انسانی در کتابخانه های عمومی شهرستان نهبندان از 5 به 10 نفر و تعداد کتابخانه های روستایی از 3 به 6 نفر، افزایش یافته است.

وی استفاده از کمک بنیادهای خیریه در ساخت کتابخانه ها را بسیار ضروری دانست و اظهار امیدواری کرد: با کمک خیرین، کتابخانه های بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی در شهرستان نهبندان تا پایان سال 95، به بهره برداری برسد.

فرماندار شهرستان و رئیس انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان نهبندان نیز در این مراسم گفت: ساخت کتابخانه، علاوه بر کارکرد تخصصی ای که دارد، به رشد و تعالی فرهنگ منطقه کمک می کند.

اصغر نظافت افزود: خلأ چنین اماکنی در گذشته در منطقه احساس می شد؛ اما امروز به لحاظ مسائل فرهنگی، شاهد رونق خوبی در شهرستان هستیم و امیدواریم بیش از گذشته فرهنگ مطالعه در مناطق مرزی و محرومی چون شهرستان نهبندان، جا بیفتد.

امام جمعه نهبندان نیز در جلسه افتتاحیه کتابخانه های روستایی دهک و چاهشند گفت: امروز، دشمن جبهه را تغییر داده و به دنبال نفوذ فرهنگی است تا جنگ فیزیکی و از آنجایی که شهرستان نهبندان در شرقی ترین نقطه کشور واقع شده، در خط مقدم جبهه فرهنگی هستیم.

حجت الاسلام خزاعی ادامه داد: اهتمام به ساخت و تجهیز کتابخانه از جانب فرهنگ دوستان، کتاب دوستان و بنیادهای خیریه، چون برکت و قلم چی، حرکتی مؤثر در جهت تقویت بنیه فرهنگی در منطقه است.

وی تأکید کرد: اینکه اولین آیه وحی، امر به خواندن است و پیامبر اکرم¬(ص) نیز وصیت به کتاب کرده اند، نشان از اهمیت کتاب در آموزه های دینی و سیره عملی بزرگان دین ماست.

نماینده بنیاد علمی آموزشی قلم چی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه اهمیت ساخت کتابخانه کمتر از مدرسه نیست، گفت: کتابخانه، مکانی است که همه می توانند در جهت ارتقای علمی و مهارتی خود از آن استفاده کنند و یادگیری مادام العمر در کتابخانه های عمومی صورت می گیرد.

رمضانعلی محسنی افزود: با توجه به اینکه دولت به دلیل بودجه محدود نمی تواند در توسعه همه جانبه کتابخانه ها و اماکن آموزشی، کمک کننده باشد، بنیادهای خیریه به یاری دولت می آیند.

وی ادامه داد: بنیاد علمی آموزشی قلم چی از سال 1384 وقف عام شد و با شعار «به امید روزی که هیچ کس از آموزش باز¬نماند» درآمدهایش را وقف آموزش کرده است که از آن جمله ساخت مدرسه و کتابخانه است.

 

وی با بیان اینکه در بعضی روستاها انگیزه فرهنگی وجود دارد که نشانه های آن همین اماکن فرهنگی از جمله کتابخانه هاست، گفت: بنیاد قلم چی در استان خراسان جنوبی، دو باب کتابخانه نیز در شهرستان سرایان در دست ساخت دارد و ساخت و تجهیز یک باب کتابخانه هم به عنوان کتابخانه مرکزی در شهر فردوس با مساحت 1 هزار و 500 متر مربع را تقبل کرده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: