​با گشایش تالار «هزارداستان» در کتابخانه و موزه ملی ملک
ایران، صاحب نخستین تالار موزه‌ای با موضوع «داستان‌سرایی در تاریخ» شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، تالارهای «هزارداستان» و «تمبر»، به عنوان برنامه محوری آیین باشکوه گرامی‌داشت میلاد امام رضا (ع) و اختتامیه نهمین جشنواره فرهنگی- هنری ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی، عصر پنج‌شنبه 12 مرداد ماه با حضور گروهی از شخصیت‌های فرهنگی، علمی و دانشگاهی گشایش یافت. گشایش تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کتابخانه و موزه ملی ملک، نه تنها سرانه فضای استاندارد موزه‌ای در تهران افزایش داد، که، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و استاندارد جهانی در زمینه تجهیزات، نور و طراحی و گرافیک موزه‌ای، فصلی نو در ساخت و پیدایش تالارهای موزه‌ای در ایران گشود. تالارهای «هزارداستان» و «تمبر» در کنار ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد و یگانه همچون «نخستین تالار موزه‌ای ایران با موضوع داستان‌سرایی در تاریخ»، و «مجهزترین و پیشرفته‌ترین تالار موزه‌ای تمبر کشور»، همچنین گنجینه‌ای از نسخه‌های کهن خطی در زمینه داستان، قصه و روایت در تاریخ ایران و گزیده‌ای جذاب از گنجینه بی‌همتای تمبرهای تاریخی گنجینه حاج حسین آقا ملک را پیش روی دوستداران فرهنگ و تاریخ این سرزمین گذارده‌اند. گردشگران و دیگر بازدیدکنندگان بدین‌ترتیب می‌توانند در فضاهای جذاب و جدید موزه‌ای به تماشای گوشه‌هایی دیگر از رنگین‌کمان تاریخ و تمدن این سرزمین دیرینه بنشینند.

هوشنگ مرادی کرمانی، داستان‌نویس؛ حسن ذوالفقاری، استاد دانشگاه در زبان و ادبیات فارسی؛ محمد جعفری قناتی، نویسنده؛ حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زائری، کارشناس فقه و حقوق اسلامی و روزنامه‌نگار؛ جبرییل نوکنده، رییس موزه ملی ایران؛ احمد وکیلی، از فعالان برجسته حوزه تمبر و پنصرالله حدادیپ، تهران‌شناس و روزنامه‌نگار از جمله میهمانان این مراسم به شمار می‌آمدند.

 زائری و مرادی کرمانی در این میانه به مناسبت برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و گشایش تالارهای جدید موزه‌ای در این موقوفه آستان قدس رضوی سخنرانی کردند. سیدمحمدمجتبی حسینی، مدیرعامل کتابخانه و موزه ملی ملک نیز گزارشی درباره چگونگی گسترش فعالیت‌های فیزیکی و محتوایی کتابخانه‌ای و موزه‌ای در این گنجینه کهن، در سال‌های اخیر، به میهمانان آیین گرامی‌داشت ارایه داد.

دو کلیپ «حج تهیدستان» و «باد زانو می‌زند» نیز در این برنامه در منقبت جایگاه والای هشتمین پیشوای شیعیان به نمایش درآمد. منقبت‌خوانی و نقالی، زینت‌بخش آیین گرامی‌داشت میلاد امام رضا علیه‌السلام و مراسم گشایش تالارهای جدید موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک بود.

 

رونمایی از چهار کتاب «گنج ملک (2)» گزیده نفایس خطی و موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، «باغ نظر» مجموعه مقالات نشست‌های زیبایی به مناسبت نمایشگاه زیبایی در این گنجینه، «سفرنامه یوهان اشترویس» و «سفرنامه‌های انگلیسی در ایران»، از دیگر برنامه‌های این آیین فرخنده به شمار می‌آمد که با حضور گروهی از دوستداران فرهنگ و تاریخ ایرانی- اسلامی برگزار شد.