مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خوزستان با تقدیر از برگزیدگان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان خوزستان صبح روز یکشنبه، 15 مردادماه، با حضور مسئولین استانی آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی درمحل کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار و از برگزیدگان استانی و دستگاه های مشارکت کننده در این دوره از جشنواره تقدیر شد.

در این مراسم که با حضورحسین زاده معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان، آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت، حجت الاسلام و المسلمین سپهر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان و سایر مسئولین دستگاه های اجرایی برگزار شد از برگزیدگان این دوره در بخش های مکتوب( فردی و خانوادگی)، الکترونیکی و پویش کتابخوان مجازی در سطح استان تقدیر شد

حجت الاسلام و المسلیمین سپهر مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان با تبریک ولادت باسعادت حضرت رضا (ع) گفت: سبک زندگی معصومین و به ویژه حضرت رضا یکی از الگو های ناب برای زندگی های نوین امروزی برای آرامش و تعالی بیشتر است و به همیمن سبب بهره مندی از سیره و سبک زندگی حضرت رضا (ع) برای دنیای امروز آنهم در قالب کتاب و کتابخوانی امری مهم و موثر محسوب می شود.

 وی ضمن اشاره به ظرفیت های مادی و معنوی در استان اشاره کرد: استان خوزستان با برنامه ریزی و استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود و پتانسیل های موجود و با همکاری دستگاه های فرهنگی و اجرایی در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی توانست در3 بخش به موفقیت های در سطح کشور دست پیدا کند که این مایه خوشحالی برای جامعه خوزستانی است؛ در بخش پویش کتابخوان مجازی رتبه اول کشور، در بخش مکتوب(فردی و خانوادگی)با مشارکت46هزار و 079 نفر رتبه دوم کشور و در بخش الکترونیکی با مشارکت 11هزار و 555 نفر رتبه چهارم کشور  را به دست آورد که در مجموع 57هزار و 632 نفر  در این دوره شرکت کردند و این در صورتی است که نسبت به دوره گذشته2/7 برابر بیشتر رشد داشتیم.

مدیرکل کتابخانه های های عمومی ضمن بیان عملکرد شهرستان های موفق در استان و مشارکت آنها ابراز کرد: شهرستان های امیدیه ، رامشیر، اندیکا، باوی، لالی، مسجد سلیمان، هفتکل و باغملک با مشارکت در بخش های مختلف(مکتوب، الکترونیکی و پویش کتاب خوان مجازی) توانستند بالاترین مشارکت را به ترتیب کسب نمایند.

وی با اعلام آمار این دوره از جشنواره بیان کرد: از جمعیت خوزستان در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی2/1% جعیت استان شرکت کردند و  از تعداد138هزار و 697 نفر از اعضای کتابخانه های عمومی5/41% اعضاء در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی شرکت داشته اند. یکی از آمار های حائز اهمیت در  این دوره شرکت 5هزار و 228 نفر در قالب 1174 خانواده می باشد که نشان از توجه ویژه خانواده های خوزستانی ها به اشاعه فرهنگ غنی رضوی در بین فرزندان و خانواده های آن هاست که امیدواریم فرهنگ کتابخوانی را در کنار سبک زندگی ائمه معصومین علیه سلام ارتقاء دهیم و مردم از فضایل انوار الهی استفاده و بهره مند شوند.

سپهرگفت ایجاد رقابت سالم و انگیزه لازم در جهت ترویج سبک رضوی به مردم توسط کتابداران گفت: کتابداران خوزستان با انگیزه بالای  و اندیشه اسلامی و معنوی و ترویج فرهنگ رضوی به مردم؛ اقدامات گسترده ای در بخش های تبلیغی و ترویجی با همکاری کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان و آموزش و پرورش به انجام رساندند که در این مراسم از 16کتابخانه بعنوان کتابخانه های برتر در این دوره  تقدیر شد.

وی از جایگاه و اهتمام استاندار خوزستان، مسئولین و دستگاه های فرهنگی در کسب این موفقیت  اضافه کرد: دکتر شریعتی استاندار خوزستان و معاونت های مختلف در حوزه استانداری با تاکیدات گسترده در جلسات انجمن کتابخانه های عمومی استان و پیگیری های مستمر در این موفقیت سهم به سزای دارد که این رویداد مبارک را به همه خوزستانی های عزیز تبریک عرض می کنم.

وی همچنین نقش دستگاه های از قبیل صدا و سیمای مرکز خوزستان، اتوبوس رانی کلانشهر اهواز، دبیرخانه امور مساجد استان خوزستان ، آموزش و پروزش و کانون پرورش فکری اداره کل امور شهری و شهرداری ها از جمله سازمان های بودند که یاری گر ما در این موفقیت به شمار می روند .

در این مراسم آیت الله حسن زاده امام جمعه موقت اهواز گفت : با وجود اینکه امام خمینی (ره)  در حرم حضرت ثامن الائمه در دوران پس از انقلاب نتوانست در مشهد مقدس وارد شود اما فرمودن آستان قدس را مرکز است .

امام جمعه موقت اهواز با بیان اینکه دستگاه ها و افرادی که دارای تاثیر در محیط پیرامون خود هستند ابراز کرد: اجرای برنامه های مناسبتی از قبیل اعیاد و سوگواری ها همچنان باید ادامه پیدا کند اما این  برنامه های باید رو به رشد باشد و در این برنامه ها شناخت ما نسبت به این جشن ها و مناسبت ها می بایست به نحوی بالا رود که بتوان این رشد را در خود آنهم در زمانی که به یکی از مکان های زیارتی حضور پیدا می کنیم حسش کنیم و با معرفت و کمال بیشتر به زیارت ائمه معصومین بپردازیم  و زیارت برای آگاهی عمیق از شخصیت و طریق معصومین باشد .

آیت الله حسن زاده با بیان تبریک به کتابخانه های عمومی در کسب نتایج هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی گفتند: این رویکرد  و توجه به شخصیت امام رضا (ع) یک رویکرد به معارف است که باید در جشن ها و مناسبت ها باید به دنبال این بود.

 امام رضا (ع) در حدیثی  می فرمایند دوست هر کسی عقل او و دشمن هر کسی نادانی اوست و این یک کلمه جامع است و در حدیثی دیگر می فرمایند: عبادت  زیاد نماز و روزه گرفتن نیست؛ فکر کردن در کارهاست و لذا نیاز امروز ما به شناخت عمیق و کسب معارف الهی برای دوری جستن از افراط و تفریط نیازمند همین تفکر است و باید از عقلانیت به شناخت رسید و این جشنواره می تواند شناخت ما را در کسب عقلانیت امام رضا (ع) بالا ببرد و تمام عقلانیت در دنیای امروز در جای جای دین مبین اسلام حاکم است و نیاز به واکاوی بیشتر در علوم دارد و می بینیدکه تعبد بدون این شناخت منجر به انحرافاتی از قبیل تفکرات داعشی در قرن 21 می شود.

آیت الله حسن زاده با بیان  شخصیت امام راحل در خصوص عقلانیت راهی برای تربیت ابراز کردند: در دوران جنگ آموزش یاران نهضت سواد آموزی برای دیدار با امام خمینی (ره) به جماران رفته بودند و بر روی یکی از پلاکارد ها نوشته بوند اگر امام دستور دهد قلم ها را به مسلسل تبدیل می کنیم  که در همان مجلس عنوان می کند که امیدوارم بشر روزی به رشدی برسد که مسلسل ها را تبدیل به قلم کند . لذا این بینش  در شخصیت امام خمینی (ره)  نشان از این عقلانیت بود . پس کسانی که در جبهه تفکر ائمه است دیگران را از تفکر منع نمی کند و صحبت و تاکیدات مقام معظم رهبری در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی در همین راستا است . اما عقلانیتی که به دور از شهوات و ... باشد.

 لذا جامعه باید به سمتی حرکت کند که عقلانیت با موضوع کتاب و اندیشیدن هم راستا شود و امروز خوشحالی ام که بیان سیره و عقلانیت امام معصوم در عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در حال بروز و نفوذ به جامعه است و این نیاز امروز ماست  

وی با بیان آسیب های اجتماعی و استفاده از ابزارها و شبکه های اجتماعیذ اضافه کردند: مققام معظم رهبری برا پایه همین تفکر که عقلانیت یکی از راه های رسیده به کمال است بارها و بارها تاکید داشتند که کتابخوانی باید تبدیل به فرهنگ شود ولی امروزه این مهم انجام نشده است و این ضعف کتابخوانی در بستر این شبکه ها روز بروز بیشتر شده است اما کتابخانه های عمومی خوزستان در این برهه که علاقمندی مردم به سمت شبکه ها بیشتر از گذشته است و کسب این رتبه جای بسی قدردانی دارد که از همه عزیزان شاغل در کتابخانه های عمومی به جهت کسب این موفقیت قدردانی شود.

 حسین زاده معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان ضمن تبریک به مجموعه کتابخانه های عمومی در کسب این رتبه در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اضافه کرد: به حمدالله مجموعه کتابخانه های عمومی خوزستان باآرامش کامل و به دور از حواشی با ترویج فرهنگ کتابخوانی با احداث کتابخانه های عمومی و اجرای برنامه های فرهنگی موفقیت های زیادی را کسب کرده است و این به دلیل وجود نیرو های متخصص حوزه کتاب و علوم دانش گاهی است.

حسین زاده گفت: کتاب و کتابخوانی بعنوان یکی از لذایذ است که می تواند آسیب های عمیق اجتماعی را از بین ببرد و باعث مقاومت فکری و فرهنگی جامعه در مقابل این آسیب ها است و زندگی آرام و دلنشین در پرتو کتاب و کتابخوانی است و مطمینا این ارامش با کتاب و کتابخوانی قایل دست یافتنی است و می تواند شکل بگیرد . و از همه کسانی  در راستای امر کتابخوانی خدمت می کنند و این خدمت بعنوان عمل صالح برشمرده می شود تشکر می کنم.

 

گفتنی است در این مراسم سیدکریم موسوی  قاری بین المللی قرآن کریم به ابتهال خوانی و ابراهیم سنایی به مدیحه سرای اهل بیت به ویژه امام رضا (ع) پرداختند و در پایان از زحمات و تلاش های کتابداران و دستگاه های مشارکت کننده تقدیر شد.