مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در کرمانشاه برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام  روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه روز سه‌شنبه هفدهم مردادماه با حضور جعفر همتی مشاور عالی استاندار، علیرضا گودرزی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری، فرهاد رنجبر فرمانداری کرمانشاه، معصومه حسنی خونسار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، مدیران کل اداره آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، رؤسای شعب بانک مسکن و رسالت استان کرمانشاه، معاونین ادارات، اصحاب رسانه، مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های عمومی، برگزیدگان استانی جشنواره و دوستداران کتاب و کتابخوانی و ائمه اطهار(ع) در تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد.

معصومه حسنی خونسار در ابتدای این مراسم ضمن تبریک دهه کرامت و روز خبرنگار، با اشاره به روند برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه، اظهار داشت: آثار این جشنواره با محوریت و معرفی شخصیت امام رضا (ع)، حضرت فاطمه معصومه (س) و حضرت علی بن موسی(شاهچراغ) برگزار شد.

وی معرفی شخصیت والامقام حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، حضرت فاطمه معصومه(س)، حضرت شاهچراغ(ع) و کسب معرفت نسبت به این شخصیت‌های والامقام را از اهداف این جشنواره برشمرد و افزود: زندگی و ویژگی‌های امام رضا(ع) رکن اصلی جشنواره بود و ۳ عنوان کتاب در مورد فرازهایی از زندگی این بزرگوار برای جشنواره تعیین شد.

مشارکت بیش از ۱۵ ارگان و بیش از ۱۴ هزار نفر از مردم کرمانشاه در جشنواره کتابخوانی رضوی

دبیر هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان کرمانشاه در ادامه خاطرنشان کرد: جشنواره امسال بسیار با شکوه‌تر و متفاوت‌تر از سال قبل برگزار شد. امسال حدود ۱۵ ارگان دولتی و غیردولتی از قبیل: استانداری، فرمانداری، ادارات کل ورزش و جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشکی، بانک‌های رسالت و مسکن، کمیته امداد امام خمینی(ره)، صدا و سیما، شهرداری، خبرگزاری‌ها و شماری از روزنامه‌های محلی و سراسری در این حرکت فرهنگی به میدان آمده و ما را در برگزاری هرچه بهتر جشنواره یاری کردند.

خونسار با بیان اینکه این جشنواره دومین جشنواره کتابخوانی رضوی بود که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور متولی برگزاری آن بوده است، بیان کرد: در جشنواره امسال شاهد رشد ۷ برابری شرکت کنندگان نسبت به سال قبل بودیم که این نشان از تلاش تمامی همکارانم در اداره کل و مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان است؛ عزیزانی که با تلاش وصف نشدنی در طول جشنواره به نحو احسنت و شایسته به ترویج فرهنگ رضوی و کتاب و کتابخوانی پرداختند.

وی در ادامه افزود: سعی کردیم تنها به برگزاری مسابقات بسنده نکرده و جلسات تحلیلی و بررسی را با محوریت منابع جشنواره برگزار کنیم که جلسات «امام رضا(ع) را دوباره بشناسیم» و «زندگی کریمانه» با محوریت کتاب‌های «امام رضا(علیه السلام) و زندگی» و «بانوی ملکوت» از جمله این برنامه‌ها بودند.

حسنی خونسار همچنین اعلام کرد: ۱۴ هزار و ۲۸۵ نفر در این جشنواره مشارکت کردند که ۵ هزار و ۴۷۰ نفر به صورت آنلاین و ۷۹۹۵ دو نفر به صورت مکتوب در این مسابقه شرکت کردند.

دبیر جشنواره کتابخوانی رضوی استان کرمانشاه در ادامه گفت: ۷۲۰ نفر نیز در قالب ۲۸۱ خانوار در این جشنواره شرکت کردند که از مجموع آنها ۳ نفر برگزیده کشوری شدند و در مراسم اختتامیه این جشنواره در تهران از آنها تقدیر شد و ۲۷ نفر دیگر نیز جزو برگزیدگان استانی هستند که به همراه ۸ خانواده برتر امروز در این مراسم با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جوایز نقدی از آنان تجلیل می‌شود.

 

حسنی خونسار، همچنین از اهدای کتاب و لوح تقدیر از سوی مدیر کل فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به تمام کودکان کرمانشاهی شرکت کننده در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد و ابراز امیدواری کرد در سال‌های آینده نیز شاهد افزایش سطح کمی و کیفی جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح استان و کشور باشیم.

مدیرکل کتابخانه‌های کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: پیشرفت استان جز از طریق پیشرفت فرهنگی اتفاق نمی‌افتد که کتاب و کتابخوانی رکن اصلی این پیشرفت فرهنگی است.

وی اضافه کرد: امیدواریم شاهد استمرار برگزاری اینچنین جشنواره‌هایی برای ارتقای سطح فرهنگ جامعه باشیم و همواره کتاب و کتابخوانی به عنوان یکی از کلیدهای اصلی و زیرساخت‌های ضروری توسعه مورد توجه باشد و شاهد افزایش کمی و کیفی این فعالیت‌ها در کشور و استان باشیم.

جشنواره رضوی دریچه‌ای به روی خوبی‌ها را برای شرکت کنندگان در آن می‌گشاید

جعفر همتی مشاور عالی استاندار کرمانشاه نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به دلایل رسالت پیامبران الهی و همچنین اشاره به زندگی امام رضا(ع) گفت: هدف از برگزاری این جشنواره تأثیرپذیری از زندگی و سیره امام رضا(ع) است.

همتی در ادامه با تأکید بر لزوم شناخت جامعه از ائمه اطهار(ع) گفت: آنچه ایشان به ما درس داده‌اند معرفت الله، معرفت الحجه و معرفت نفس است که به خداشناسی، امام شناسی و خودشناسی ارتباط دارد. بیایید در این جشنواره پیمانی با خدا و امام رضا(ع) ببندیم و حداقل یک صفت ناپسند را از خود دور کنیم.

وی در خاتمه با قدردانی از دست‌اندرکاران جشنواره کتابخوانی رضوی، ابراز امیدواری کرد: با برگزاری این جشنواره‌ها ضمن ارتقای سطح معرفت و شناخت نسبت به شخصیت والای ائمه اطهار(ع) می‌توانیم خود را به صفات حسنه‌ای که مورد پسند این بزرگواران است نزدیک‌تر کنیم.

 حجت‌الاسلام اسماعیل قبادی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه نیز در ادامه این مراسم ضمن اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) در خصوص انسان کامل و برشمردن و تحلیل ابعاد مختلف این ویژگی از دید علی‌بن موسی‌الرضا(ع) گفت: انسانی کامل است که همیشه دیگران را بر خود ترجیح دهد و بگوید دیگران از من در هر چیزی مقدم‌تر هستند.

وی با اشاره به سرانه کتابخوانی در جامعه گفت: متأسفانه سرانه کتابخوانی در جامعه ما کم است و براین اساس سازمان تبلیغات براساس رسالت ذاتی خود دنبال ترویج کتابخوانی از طریق ائمه جماعات و مبلغین است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه همچنین خاطرنشان کرد: مطالعه در فضای مجازی ما را اغنا نمی‌کند و این کتاب خواندن است که لذت فراوانی دارد.

علیرضا گودرزی مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری نیز در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به برگزاری جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در سالهای اخیر بیان داشت: یکی از مهمترین قسمت‌های فرهنگی این جشنواره؛ مسابقه کتابخوانی با موضوع رضوی است.

وی همچنین بیان کرد: در دفتر امور اجتماعی استانداری کرمانشاه با همکاری و همراهی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان کارهای بزرگی در زمینه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی برنامه‌ریزی و انجام شده است. باید کاری کنیم که فرهنگ کتاب و کتابخوانی در زندگی همه افراد جامعه جایگاه ویژه و والایی داشته باشد.

 

گفتنی است در پایان این مراسم نیز از برندگان استانی، در بخش‌های خانوادگی، انفرادی(بزرگسالان، نوجوانان، کودکان) با اهدای تندیس جشنواره، اهدای لوح سپاس و جایزه نقدی تجلیل شد. همچنین از مدیران کل ادارات ورزش و جوانان استان، سازمان تبلیغات اسلامی، آموزش و پرورش، کمیته امداد امام خمینی(ره)، صدا و سیما و روسای بانک‌های رسالت و مسکن، معاونین فرهنگی شهرداری کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی، رئیس هیأت دوچرخه سواری، رؤسای کتابخانه‌های عمومی شهرستان و مسئولین برتر کتابخانه‌های عمومی، رسانه‌ها و خبرنگاران برتر در حوزه کتاب و برگزاری این جشنواره با اهدا لوح سپاس و تندیس جشنواره تقدیر شد.