آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در اصفهان برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی اصفهان، آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور آیت‌الله طباطبایی نژاد، نماینده ولی‌فقیه در استان، تعدادی از مدیران کل استانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی، برگزیدگان جشنواره و جمعی از کتابداران برگزار شد.

آیت‌الله طباطبائی‌نژاد، در آیین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: باعث افتخار و مباهات است که ۲۲ هزار نفر در استان اصفهان در مسابقه کتابخوانی جشنواره رضوی شرکت کردند. برگزاری طرح‌های این‌چنینی افراد را به خواندن کتاب به‌خصوص در زمینه آشنایی با سیره ائمه اطهار و معصومین تشویق می‌کند؛ اما اینکه باید جشن بگیرند تا کتاب بخوانیم و ما را به‌زور به سمت کتابخوانی سوق دهند، دلیل بر عقب‌ماندگی ماست.

وی در خصوص ارزشمندی قلم بیان کرد: ارزش خواندن و نوشتن به قدری است که خداوند در آیه «ن والقلم و مایسطرون» بر آن قسم می‌خورد؛ قسم خداوند بر چیزی میزان اهمیت موضوع را بیان می‌کند. همچنین آیه ۳۶ سوره اسراء، «إِنَ‌ السَّمْعَ‌ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤَادَ کُلُ‌ أُولئِکَ‌ کَانَ‌ عَنْهُ‌ مَسْئُولاً» دلالت بر این دارد که ما در برابر آنچه به خورد جسم و جانمان می‌دهیم و به قلب می‌سپاریم، مسئولیت داریم. همان‌طور که در غذا خوردن دقت داریم و هر چیزی را نمی‌خوریم و حتی هر هوایی را استنشاق نمی‌کنیم، باید به فراهم کردن غذای جان هم دقت کرد.

 آیت‌الله طباطبائی نژاد به نقل از حضرت علی (ع) گفت: امیرالمؤمنین می‌فرمایند «هرکس به من حرفی بیاموزد مرا بنده خود کرده است»؛ اگر ما در فراگیری علم و دانش به فرهنگ دینی‌مان عمل می‌کردیم، الگوی برجسته‌ای در جهان بودیم، اما هم‌اکنون از بسیاری از کشورها عقب هستیم. هرکسی به دنبال رشد است به سمت علم می‌رود و کسب علم نیازمند خواندن زیاد است؛ وقتی فردی تصمیم به مطالعه می‌گیرد باید بداند که مغز انسان هم مانند کتابخانه چینش خاص خود را می‌طلبد و باید بر اساس سیر موضوعی شروع به خواندن کتاب کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اصفهان در پایان ضمن تشکر از متصدیان برگزاری جشنواره رضوی در اصفهان توصیه کرد: برای کتاب خواندن منتظر جایزه و پاداش نباشیم بلکه تلاش کنیم میزان مطالعه خود و خانواده‌مان را بر اساس دستورات دینی افزایش بدهیم.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان نیز در این آیین با اشاره به مشارکت ۲۲ هزارنفری و رشد ۸۵ درصدی شرکت‌کنندگان نسبت به سال گذشته در اصفهان اظهار داشت: در سطح استان بالغ‌بر ۱۴ هزار و ۶۰۰ نفر به‌صورت انفرادی، ۴ هزار و ۷۰۰ نفر به‌صورت خانوادگی و ۳ هزار نفر به‌صورت آنلاین و اینترنتی در این جشنواره شرکت کردند.

امیر هلاکویی افزود: برای این مسابقه کتابخوانی ۶ کتاب در نظر گرفته‌ شده بود که تعداد ۵۹۵۷ نفر در بخش نقاشی کودکان از کتاب «۱۰ قصه از امام رضا (ع)» شرکت کردند، همچنین ۲۷۵۲ نفر کتاب «مهارت‌های زندگی در سیره رضوی»، ۳۰۶۷ نفر کتاب «امام رضا (ع) و زندگی»، ۱۶۴۹ نفر کتاب «ماه غریب من»، ۲۳۹۳ نفر کتاب «بانوی ملکوت» و ۲۲۲۸ نفر کتاب «چلچراغ شیراز» را برای شرکت در مسابقه انتخاب و پاسخنامه‌های مربوطه را ارسال کردند.

وی در پایان گفت: حدود ۲۰ ارگان رسمی مانند زندان، کمیته امداد، سازمان بهزیستی، هلال‌احمر، اداره کل ورزش و جوانان، بانک مسکن، فرمانداری اصفهان و... در اجرای این جشنواره با اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان اصفهان همکاری کردند.

در این آیین که در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برگزار شد از ۳۳ نفر برگزیده جشنواره در بخش‌های خانوادگی، انفرادی، کودک، نوجوان و کتابدار با اهدای لوح تقدیر و هدایای نقدی تجلیل شد؛ از ادارات و دستگاه‌های مشارکت‌کننده در برگزاری جشنواره و کتابخانه‌های فعال نیز با اهدای لوح تقدیر و تندیس تقدیر به عمل آمد.