کد خبر: 29830
تاریخ انتشار: یکشنبه, 22 مرداد 1396 - 15:02

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

منتخبان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان شمالی تجلیل شدند

منبع : لیزنا
 آیین اختتامیه و تجلیل از برگزیدگان هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در استان خراسان شمالی با تقدیر از ۵۰ نفر از منتخبان در سالن اجتماعات علامه دهخدا بجنورد برگزار شد.
منتخبان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان شمالی تجلیل شدند

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی، اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با حضور علی قربانی، نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی؛ مجید پورعیسی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان؛ محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری؛ حجت‌الاسلام حیدری، رئیس عقیدتی سیاسی  تیپ۱۳۰ شهید دلجویان؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی؛ علی‌محمد جهانی،  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی، کتابداران و برگزیدگان، پنج‌شنبه نوزدهم مردادماه در سالن اجتماعات علامه دهخدا بجنورد برگزار شد.

علی قربانی، نماینده مردم شهرستان‌های بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم و راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه «در عصری بسر می‌بریم که اطلاعات و علوم، تخصصی شده‌اند و در دنیای کنونی، مجموعه‌ای موفق است که به مفهوم واقعی علم و تخصص ارزش می‌نهد»، افزود: خوشبختانه ۴ کتابخانه در سطح شهرستان‌های استان در حال ‌ساخت است و با تلاش همکاران در مجلس و سازمان برنامه‌وبودجه،  امسال اعتبارات خوبی از جانب فرمانداری‌ها به این حوزه اختصاص یافته است.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس برای توسعه فرهنگ کتابخوانی و ارائه خدمات لازم با توجه به نیاز مردم، آمادگی کامل داریم.

 وی تأکید کرد: توسعه زیرساخت‌های کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی به‌یقین در توسعه و پیشرفت پایدار بسیار مؤثر است.

مجید پورعیسی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه استان نیز ضمن تقدیر از مشارکت چشمگیر مردم خراسان شمالی در این جشنواره ملی گفت: داشتن نگاه فرهنگی به مباحث کتاب و کتابخوانی، به‌تنهایی جوابگوی رفع نیاز جامعه در این زمینه نیست و باید با ایجاد جاذبه‌های تشویقی، در اقشار مختلف آنان را به مطالعه، ترغیب کنیم.

پورعیسی با اشاره به لزوم استفاده از روش‌های تحول گرایانه در عملکرد مدیران کشور افزود: توسعه پایدار با تحول در نوع نگاه به مبانی علمی و عملی کردن آن، محقق می‌شود.

وی تأکید کرد: زمانی می‌توانیم عملکرد خوبی داشته باشیم که مبانی علمی و فنی لازم را بر اساس جدیدترین نظرات مدیریتی فراهم کنیم.

پورعیسی گفت: چاپ کتاب در کشورهای پیشرفته باوجود رشد مناسب حوزه‌های دیجیتالی و مجازی، یکی از اولویت‌های مهم است که در کشور ما نیز باید نهادینه شود.

محمدتقی ایرانی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، کتابخوانی را عامل مهمی برای پیشرفت جوامع بشری در سطوح بین‌المللی دانست و افزود: امروزه در عصر تمدن فرهنگ‌ها قرار داریم و ملت‌های متمدن به دلیل وجود بزرگان و دانشمندان کتاب‌خوان، همانند تمدن بزرگ و غنی ایرانیان به جهانیان معرفی‌شده‌اند.

معاون سیاسی استاندار با اشاره به جایگاه کتابداران در جامعه گفت: کتابداران انسان‌های فرهیخته و دلسوزی هستند که در گمنامی و حتی انزوا برای حفظ ارزش‌های کشور کار و تلاش می‌کنند و شایسته احترام‌اند.

ایرانی افزود: ۳۵ کتابخانه در خراسان شمالی تنها با یک نیروی کتابدار اداره می‌شود. امیدواریم کتابخانه‌های خراسان شمالی مورد حمایت‌ بیشتری قرار گیرند، زیرا اگر کتابخانه‌ها گلستان شود، جامعه در این گلستان سیر و حرکت می‌کند.

حجت‌الاسلام حیدری، رئیس عقیدتی سیاسی  تیپ۱۳۰ شهید دلجویان در آیین اختتامیه این جشنواره با اشاره به کتاب‌ها و منابع غنی اسلامی در زمینه‌سازی برای رشد مطالعه و آگاهی مذهبی و سیاسی مردم گفت: توسعه و گسترش فرهنگ کتابخوانی و ترویج سیره ائمه معصومین(ع) از برکات برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی است.

وی تصریح کرد: رشد جامعه در سایه کتابخوانی است و در هیچ مکتبی به‌اندازه اسلام از آموزه‌هایی با موضوع مطالعه و کتابخوانی بهره‌مند نشده است.

حجت‌الاسلام حیدری افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی را باید از خانواده‌ها آغاز کنیم تا کتاب در همه ابعاد زندگی افراد جایگاه ویژه‌ای یابد.

در ادامه این نشست، حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به افتتاح نخستین کتابخانه مستقل با ویژگی فضای کتابخانه‌ای در استان  گفت: در سال جاری با بهره‌برداری از ۸ کتابخانه روستایی و ۳ کتابخانه شهری در سطح استان درمجموع ۱۰ هزار مترمربع به فضای کتابخانه‌ای استان افزوده می‌شود.

فرخنده با اشاره به اهمیت کتابخوانی و جایگاه کتاب در بین مردم استان افزود: نمایشگاه کتاب استان نیز، کار خود را در اول آبان ماه آغاز خواهد کرد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به آغاز کار مدارس و دانشگاه‌ها با استقبال خوبی مواجه شود.

در ادامه، علی‌محمد جهانی،  مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان شمالی گفت: جشنواره رضوی از سری برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که با توجه به واگذاری اجرای آن طی دو سال اخیر بر عهده  نهاد کتابخانه‌های عمومی، به‌شکلی مطلوب برگزارشده است.

جهانی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی شرکت‌کنندگان استان نسبت به سال گذشته، افزود: امسال شاهد رشد ۵/۲ برابری تعداد شرکت‌کنندگان در سطح کشور بودیم و از ۶۳۰ هزار نفر شرکت‌کننده، بیش از ۳۶ هزار نفر از خراسان شمالی بودند.

دبیر اجرایی هفتمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در خراسان شمالی حضور پرشور مردم استان در این جشنواره را ستودنی دانست و خاطرنشان ساخت: برای دومین سال  است که حائز رتبه ممتاز کشوری می‌شویم.

جهانی با اشاره به مشارکت پایگاه‌های بسیج  و نیروهای تیپ ۱۳۰ شهید دلجویان و تقدیر از همه دستگاه‌های شرکت‌کننده، افزود: امسال بیش از ۵۰ دستگاه اجرایی و نهاد انقلابی در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی حضور فعال داشتند که از همه این عزیزان تقدیر می‌شود.

وی با قدردانی از توجه ویژه فرمانداران استان به‌پاس تخصیص اعتبار برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها گفت: رویکرد امسال ادراه کل کتابخانه‌های استان، شاداب سازی  فضای کتابخانه‌ها است که در قالب برنامه‌هایی دقیق دنبال می‌شود.

 

گفتنی است؛ در پایان مراسم از ۸ خانواده برگزیده استانی، ۸ کتابدار منتخب استان،  ۸ منتخب بزرگ‌سال، ۳ برگزیده نوجوان، ۶ نقاش برتر بخش کودک، ۲ پیشکسوت حوزه کتاب و تعدادی از دستگاه‌های مشارکت‌کننده برتر این جشنواره با اهدای لوح سپاس و تندیس جشنواره و جوایز نقدی تجلیل شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: