کد خبر: 29892
تاریخ انتشار: سه شنبه, 24 مرداد 1396 - 20:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قزوین برگزار شد

منبع : لیزنا
در اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قزوین معاون سیاسی و امنیتی استاندار با اشاره لزوم گسترش فرهنگ دینی و کتابخوانی بر حمایت از نویسندگان و ناشران توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد.
اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قزوین برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قزوین، آئین اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قزوین با حضور سعید شاهرخی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین؛ محمدربیع احمدخانی،  مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ رویا اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین و جمعی از مسئولان، کتابداران و برگزیدگان در سالن اجتماعات کتابخانه امام خمینی (ره) قزوین برگزار شد.

سعید شاهرخی با تقدیر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای برگزاری جشنواره‌ای با هدف فرهنگ‌سازی معنوی و علمی در جامعه گفت: ضمن سپاس از همکاری کارکنان نهاد کتابخانه‌ها در برگزاری رویدادی فرهنگی و علمی در استان قزوین، امیدواریم برگزاری این‌گونه برنامه‌ها تداوم داشته باشد و شاهد ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی باشیم.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار قزوین با اشاره به اهمیت کتاب و مطالعه اظهار کرد: باوجود بروز و ظهور رسانه‌های مختلف و روش‌های متنوع انتقال اطلاعات، کتاب نقش خود را حفظ کرده و همچنان به‌عنوان مخزنی برای حفظ و انتقال علم و اندیشه بزرگان در دسترس است.

شاهرخی با تأکید بر نقش خانواده‌ها در انتشار فرهنگ دینی و کتابخوانی افزود: تأکید دین اسلام و رهبر فرزانه انقلاب (مدظله‌العالی) بر این است سعی خود را در ترویج کتابخوانی به‌کارگیریم و این مهم محقق نمی‌شود، مگر اینکه همه آن‌ها که فرصت، تریبون و قلمی در اختیار دارند، در این زمینه کمک کنند.

وی تأکید کرد: نهادها و بخش هایی مانند صداوسیما و آموزش‌وپرورش نیز نقش مهمی در گسترش این فرهنگ برعهده دارند و همه باید برای فراگیر شدن کتابخوانی، کوشش کنند.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از نویسندگان و ناشران، افزود: نویسندگان و ناشران به‌واسطه خلق و نشر کتاب، نقش مهمی در جذب مردم به مطالعه دارند و باید توسط متولیان امر، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت شوند.

در ادامه محمدربیع احمدخانی، مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این جلسه گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی با اهداف متعدد برگزار شده که اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی، ترویج مبانی عملی سیره ائمه معصومین، رشد فضائل اخلاقی و ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی از مهم‌ترین آن است.

احمدخانی ادامه داد: کتاب و کتابخوانی از دیرباز، بخشی از دغدغه‌های جدی مسئولان نظام به‌ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) است. ایشان درباره توسعه فرهنگ کتابخوانی، توصیه‌های فراوانی دارند و از فرمایشات رهبری است که «کتاب باید وارد زندگی مردم شود و کتابخوانی باید به‌عنوان سنت رایج درآید» و همچنین می‌فرمایند «هیچ‌چیزی جای کتاب را  نمی‌گیرد.»

 مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اضافه کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی، بخش مهمی از جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) است که  از هفت سال پیش به آن اضافه شده و دو سال است که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

 وی با اشاره به رشد بیش از ۲.۵ برابری جشنواره کتابخوانی رضوی در سال جدید گفت: ششمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سال ۹۵ با ۲۳۸ هزار شرکت‌کننده از سراسر کشور برگزار شد و امسال باهمت و تلاش همه استان‌های کشور، شاهد حضور ۶۴۸ هزار نفر در این جشنواره بودیم.

 احمدخانی ادامه داد: از مجموع این افراد، ۶۳ درصد در بخش مکتوب و ۳۷ درصد نیز در بخش الکترونیک شرکت داشتند.

وی با اشاره به لزوم توجه به بخش کودک در کتابخانه‌ها اظهار کرد: در حال حاضر ۹۶ درصد کتابخانه‌های عمومی کشور به بخش کودکان مجهز هستند. برای نهادینه شدن کتابخوانی در جامعه باید ابتدا به سراغ کودکان برویم و با سرمایه‌گذاری در این بخش، نسلی کتابخوان تربیت کنیم.

 

وی با اشاره رشد ۲۰ برابری برگزیدگان این دوره جشنواره کتابخوانی رضوی، گفت: برگزیدگان هفتمین دوره این جشنواره شامل: ۸۰ شرکت‌کننده در سطح ملی، هزار برگزیده در سطح استانی و ۲۲ هزار برگزیده از کتابخانه‌ها بوده است.

مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ۳ هزار و ۶۰۳ کتابدار از سراسر کشور در این جشنواره شرکت داشتند و ۳۱۹ دستگاه دولتی نیز، کتابخانه‌های عمومی را در این جشنواره یاری کردند.

در ادامه رویا اسماعیلی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین اظهار کرد: اختتامیه هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در قزوین، توفیقی برای مجموعه کتابخانه‌های این استان به‌شمار می‌آید، چراکه این برنامه به نام امام رضا (ع) مزین است.

اسماعیلی افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی با رویکرد آشنایی افراد در سطوح مختلف جامعه با سیره ائمه آغاز شد و هدف آن ارتقا و ترویج کتابخوانی، آشنایی نسل جوان و جدید و حتی بزرگ‌سالان با سیره پاک ائمه، اشاعه فرهنگ رضوی و انتقال آموزه‌های دینی به نسل جدید است.

وی با تأکید بر بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های استان برای برگزاری این جشنواره، خاطرنشان کرد: با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، مدارس و مهدکودک‌ها توانستیم در این زمینه به نتایج خوبی برسیم.

 وی با تقدیر از کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: اعتقاد به کار گروهی، تلاش، همدلی، همراهی و وحدت از علل موفقیت ما در برگزاری این جشنواره بود و از همه‌کسانی که ما را در برگزاری این برنامه فرهنگی یاری کردند، صمیمانه قدردانی می‌کنم.

در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قزوین تجلیل شد.

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: