کد خبر: 29922
تاریخ انتشار: جمعه, 27 مرداد 1396 - 18:05

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در شیراز برگزار شد

منبع : لیزنا
چهارمین نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر، به همت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب و مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس با حضور شاعران استانی و ملی و با معرفی شش کتاب تخصصی شعر برگزار شد.
نشست تخصصی کتاب‌خوان شعر در شیراز برگزار شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، این نشست روز سه‌شنبه ۲۴ مردادماه در شیراز برگزار شد.

روح‌الله منوچهری در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه سلسله نشست‌های کتاب‌خوان برنامه‌ای مدون و تأثیرگذار فرهنگی است، افزود: این نشست‌ها به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی و در سطوح ملی، استانی، کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای برگزار می‌شود که هدف از این نشست‌ها به اشتراک‌گذاری کتاب‌های برتر و معرفی کتاب‌های خواندنی در حوزه‌های گوناگون به علاقه‌مندان است.

وی با تصریح اینکه نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، نخستین نشست کتاب‌خوان تخصصی فارس در سال جاری است، از برگزاری چهار نشست کتاب‌خوان تخصصی دیگر تا پایان سال در استان خبر داد و افزود: برگزاری نشست کتابخوان شعر در شیراز پایتخت شعر و شاعری ایران غنیمت است و این فرصتی است که کمتر برای اهالی ادب پیش می‌آید.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس، با اشاره به اهمیت شعر در جامعه و نقش تأثیرگذار اجتماعی آن بیان کرد: شعر زایده تخیل است و به واسطه کلماتی که شاعر برمی‌گزیند هویت می‌یابد و اعتبار می‌گیرد. شعر در زندگی همه ما تأثیر دارد و در فرهنگ ایرانی اسلامی و ادبیات غنی فارسی جایگاهی ویژه دارد؛ کمتر کسی را می‌توان یافت که با شعر آشنایی نداشته باشد به همین دلیل است که شعر همواره باید نقشی اجتماعی داشته باشد و نه صرفاَ از روی تفنن سروده شود. افزون بر اینرسانه‌ها و روزنامه‌ها نیز باید در انعکاس اشعار و توجه به حوزه شعر فاخر اهتمام بیشتری داشته باشند.

در ادامه نشست کتاب‌خوان تخصصی شعر، شش شاعر پشت تریبون قرار گرفتند و برترین آثار در حوزه شعر معاصر و کلاسیک را بررسی و معرفی کردند.

دکتر محمد مرادی استاد دانشگاه ادبیات شیراز نخستین کتاب‌خوان این نشست بود که در مورد کتاب «ترنم داوودی سکوت» سروده قربان ‌ولیئی گفت: این کتاب و آثاری بسیاری از این دست، با وجود ارزش‌های ادبی، کمتر چاپ شده و در اختیار مردم قرار می‌گیرند.

به گفته استاد دانشگاه ادبیات شیراز، کتاب «ترنم داوودی سکوت» نیز مانند سایر آثار قربان ولیئی ارزش خواندن دارد و عنوان یکی از برترین آثار را از سوی انجمن اهل قلم ایران به خود داده است. کتاب «ترنم داوودی سکوت» شامل ۱۲۰ غزل در حوزه عرفان است و همن امر یکی از نقاط قوت این اثر است؛ زیرا در شعر معاصر کمتر به موضوع عرفان  پرداخته می‌شود. مرادی افزود: شاعر موفق کسی است که دو تجربه زبان(توجه به نوآوری‌های زبانی) و زمان (توجه به جهان پیرامون خود در برهه زمان) را با هم داشته باشد و همچنین پنج لایه آوایی، زبانی، تصویری، تخیلی و اندیشگانی را در آثار خود بگنجاند که قربان ولیئی در آثار خود به ویژه «ترنم داوودی سکوت» این ظرافت‌ها را رعایت کرده است.

استاد مصطفی علی‌پور، کتاب‌خوان بعدی این نشست بود که با کتاب «نماشم» سروده مرتضی امیری اسفندقه پشت تریبون قرار کرد. علیپور با تصریح اینکه گریز شاعران معاصر از سنت و اندیشه های گذشته و نبود استقلال فکری، زبانی و سبکی در شاعران امروز از معضلات شعر معاصر ایران است، از شعر نیمایی و سپید که امروزه پرطرفدار است، یاد کرد: و گفت: کتاب «نماشم» سروده مرتضی امیری اسفندقه این کتاب از معدود کتاب‌های ماندگار و خوب در حوزه نمایی است.

او با اشاره به شخصیت و آثار مرتضی امیری اسفندقه افزود: تکثر گرایی در پرداختن به قالب‌ها و فرم‌های شعری و موفقیت در بیشتر قالب‌ها، بداهه گویی و بداهه نویسی و استقلال فکری و زبانی از ویژگی‌های اصلی مرتضی امیری اسفندقه است. مرتضی امیری یکی از قصیده سرایان بسیار بزرگ است زیرا نگاه تجربی او در قصاید همان‌قدر تأثیرگذار است که در غزل‌ها و اشعار نیمایی‌ این شاعر؛ به‌طوریکه با یک بررسی کلی‌ می‌توان دریافت که قصاید، غزل‌ها و نیمایی‌های او از نظر فرم و اندیشه کاملاَ مختص خود اوست.

علیپور در ادامه به بررسی اشعار نیمایی و ارزش نیما یوشیج پرداخت و خاطرنشان کرد: نگاه نیما یوشیج به‌گونه‌ای بود که به او اجازه داد دستاوردی شگرف در حوزه زبان ایجاد کند؛ به طوریکه به گمان برخی منتقدان، شعر نیمایی یک قالب ادبی نیست بلکه براساس نظریات ادبی، نوعی فرم و شکل است که از دو ساخت صورت و معنا همراه با نوآوری شکل گرفته است.

در ادامه پروانه نجاتی بانوی شاعر شیرازی کتاب «شرح مثنوی معنوی» اثر محمدکریم زمانی را معرفی و بررسی کرد. او درباره این کتاب گفت: مثنوی دریای بزرگی است که هرچقدر هم که در آن جست‌وجو شود، نمی‌توان تمام حقایق آن را دریافت؛ اما این شرح با اطلاعات کافی و بیان مناسب، درک مثنوی را تا حد بسیاری آسان کرده است. به گفته نجاتی تسلط بر واژگان، حضور ذهن، اطلاعات از ادبیات گذشته، تسلط بر قرآن، علم تفسیر و احادیث، مطالعات روان‌شناسی و اطلاع از انسان شناسی نوین مهم‌ترین ویژگی‌های دکتر زمانی است که در شرح مثنوی به کار برده است؛ به‌گونه‌ای که این شرح در معرفی عرفان و دین مولانا، ادبیات قدیم و انسان‌شناسی که در لابه‌لای اشعار مثنوی حضور دارد، بسیار موفق بوده است.

مجموعه شعر «چراغ خاموش» سروده محسن نقدی چهارمین کتاب نشست تخصصی کتابخوان شعر شیراز بود که رضا طبیب‌زاده آن را معرفی کرد و  دلیل انتخاب این کتاب را علاوه بر اشعار قوی کتاب، شیرازی بودن و جوان بودن شاعر دانست. این شاعر شیرازی با تصریح به اینکه متأسفانه امروزه آثار خوب شاعران در مقایسه با پیشکسوتان و کسانی که وابسته به جریان‌های مختلف هستند دیده نمی‌شود، بیان کرد: بیشتر شاعران معاصر کشور در جریان محافظه‌کار قرار گرفته‌اند و از این میان کسی که بتواند با شجاعت ساختارشکنی کرده و شعرهای اجتماعی را منتشر کند ستودنی است.

طبیب زاده با اشاره به اینکه مجموعه شعر «چراغ خاموش» اولین مجموعه شعر این شاعر و یکی از پیروان ادعای سبک «ترکیب قالب‌ها» در شعر است، افزود: این کتاب ۲۴ شعر در ۹ وزن دارد که این تنوع وزنی در نوع خود قابل قبول است. محسن نقدی در این مجموعه شاعری است که جهان پیرامون را تشریح می‌کند و مخاطب را به عصیان وامی‌دارد  به طوریکه مخاطب با خواندن اشعار او حرف‌های ناگفته خود را در این کتاب می‌بیند.

در ادامه این نشست عبدالرضا قیصری شاعر طنزپرداز شیرازی با انتقاد از اینکه در استان فارس مجموعه طنز قوی بسیار کم است، کتاب طنز «ایمان بدون نون» سروده مجتبی احمدی را معرفی کرد و گفت: شعر طنز شعری است که سه عنصر خنده، تعهد و انتقاد را با هم داشته باشد تا بتواند علاوه بر خنداندن مخاطب، او را به فکر و واکنش برانگیزد. با این حساب کتاب «ایمان بدون نون» سروده مجتبی احمدی یکی از آثار قوی و تأثیرگذار در حوزه طنز است. پژوهشگر حوزه طنز با تصریح اینکه شاعر طنزپرداز به تجربه ‌کردن موضوع‌های جدید و غافلگیر کردن مخاطب محکوم است، افزود: در این کتاب موضوع‌های اجتماعی بسیاری دست‌مایه طنز شاعر شده است و همین نکته یکی از نکات قوت و موفقیت این کتاب است.

محسن رضوی شاعر موفق شیرازی آخرین معرفی کننده کتاب در این نشست بود که با کتاب «شلتاق» سروده غلامرضا طریقی پشت تریبون رفت. رضوی در باره این کتاب گفت: واژه شلتاق در فرهنگ بومی مردم زنجان به کودکی اطلاق می‌شود که علی‌رغم خستگی بسیار از خوابیدن سرباز می‌زند؛ انتخاب این واژه برای نام کتاب بسیار با محتوای اشعار که پرخاشگری و عصیان در برابر ناملایمات اجتماعی است هماهنگ است.

این شاعر شیرازی با تصریح اینکه شاعری موفق است که پایی در گذشته و پایی در آینده داشته باشد، طریقی را نمونه شاعران نوکلاسیک موفق معاصر دانست و افزود: طریقی ۱۰ مجموعه شعر چاپ شده دارد که «شلتاق» آخرین اثر اوست. این مجموعه در ۴۰سالگی شاعر منتشر شده و شامل ۴۰ شعر است که همین موضوع نیز توجه شاعر به آرکی‌تایپ‌ها و کهن‌الگوهای جمعی را می‌رساند. در این کتاب در مقایسه با آثار قبلی شاعر، اشعار پخته‌تر و تنوع وزنی بیشتری وجود دارد و از رویکرد توصیفی به‌سوی رویکرد تحلیلی رفته است؛ همچنین مضامین شعری این کتاب نیز حول محور خود شاعر و کنش‌های او با جهان است و در این کتاب تأثیر اشعار قیصر امین‌پور نیز دیده می‌شود.

گفتنی است شعرخوانی شیرازی غلامعلی خوشبخت شاعر شیرازی‌سرای فارس و حسین  شفیعی از اعضای انجمن ادبی گندم شهر مرودشت از دیگر بخش‌های این نشست کتاب‌خوان بود. افزون بر این از شاعران و کتابخوانان حاضر در این نشست، از سوی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس و مؤسسه فرهنگی شهرستان ادب تجلیل و قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: