کتابخانه عمومی ابوریحان شیراز میزبان نشست کتاب‌خوان شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، نشست کتاب‌خوان و آیین بزرگداشت دانشمند بزرگ ایرانی، ابوریحان بیرونی هم‌زمان با زادروز این عالم بزرگ با حضور معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس و گروه منجمان فرهنگ‌سرای نجوم شیراز و مرکز نجوم آسمان پاسارگاد برگزار شد.

محمدرضا ابراهیمی، معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در ابتدای نشست ضمن تقدیر از متصدیان برگزاری این نشست، به تبیین جایگاه ابوریحان بیرونی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دانشمندان ایران و جهان پرداخت و دقت و عطش او را برای شناخت و کشف مجهولات، تحسین‌برانگیز و کم‌نظیر دانست. وی عصر زندگی ابوریحان، یعنی قرون چهارم و پنجم هجری را قرون طلایی اسلام به لحاظ علمی دانست و توجه به نگارش و ترجمه کتاب و تأسیس کتابخانه‌های بزرگ را از دلایل این امر برشمرد. ابراهیمی توجهِ ابوریحان به جامعه‌شناسی و انسان‌شناسی را افزون بر علوم تجربی، وجهی مهم از فعالیت‌های علمی وی دانست و کتاب «تحقیق ماللهند» را یکی از بهترین کتاب‌ها در این زمینه برشمرد و گفت: اگر روش، منش و عطش ابوریحان برای شناخت جهان پیرامون در جوامع اسلامی فراگیر می‌شد، امروزه کشفیات و پیشرفت‌هایی شگرف در جامعه ما اتفاق افتاده بود؛ چنان‌که سده‌ها بعد این مسئله در اروپا روی داد و پیشرفت و ترقی این قاره را رقم زد.

سیداحمد حسینی، استاد نجوم فرهنگ‌سرای نجوم شیراز نیز در ادامه به تبیین جایگاه ویژه ابوریحان بیرونی در علم نجوم پرداخت و گفت: ابوریحان بیرونی متولد کاث خوارزم، از منجمان، ریاضیدانان، فیلسوفان و مردم‌شناسان مشهوری است که تحقیقاتی گسترده در این حوزه داشته است.

وی با اشاره به تألیفات بسیار ابوریحان در علوم مختلف ازجمله فلسفه، نجوم، مردم‌شناسی و... از کتاب «قانون مسعودی» که نوعی دانشنامه است، به‌عنوان مهم‌ترین اثر وی نام برد.

در ادامه این نشست چهار تن از حضار به معرفی کتاب‌های موردعلاقه خود پرداختند.

پوران اکبری، محقق و پژوهشگر حوزه ادیان، کتاب «سفرنامه ماژلان» نوشته آنتونیو پیگافتا را معرفی کرد. اکبری در معرفی این کتاب گفت: ماژلان با نام اصلی فرناند مایل هانس، دریانوردی پرتغالی است. سفرنامه ماژلان برای اولین بار در واتیکان و در دستگاه خصوصی پاپ پیدا شد. این کتاب یکی از آثار ادبی برجسته جهان است. سفرنامه ماژلان بی‌تردید بزرگ‌ترین و حیرت‌انگیزترین ماجرای دریانوردی تاریخ بشر محسوب می‌شود.

حسن رونقی، از فرهنگیان شهر شیراز به معرفی کتاب «باباگوریو» اثر انوره دو بالزاک، نویسنده رئالیست فرانسوی پرداخت و گفت: این رمان در سال ۱۸۳۴ در مدت چهل روز نوشته و نخستین بار در مجله پاریس منتشر شد و در سال ۱۸۳۵ به‌صورت کتاب وارد بازار نشر شد. «بابا گوریو» داستان تلاقی سرنوشت انسان‌های گوناگون است که در قالب شخصیت‌های مثبت و منفی، عناصر سازنده داستان را تشکیل می‌دهند. بالزاک در این کتاب ماجرایی را پیش می‌برد که حول زندگی جوان شهرستانی ساده‌دلی (اوژن دو راستینیاک) است که به پاریس آمده و در پانسیونی اقامت دارد.

امید مسعودی، فعال حوزه رسانه و مجری صداوسیما، به‌عنوان سومین معرفی‌کننده، خواندن کتاب «در جستجوی معنای زندگی» با تدوین و ترجمه خسرو ناقد را به حاضران پیشنهاد کرد. مسعودی دراین‌باره گفت: زیستن انسان باید در ساحت اندیشه و تفکر باشد تا زندگی فرد معنای عمیق و دقیقی پیدا کند؛ برای رسیدن به معنای عمیق زندگی باید اندیشه کرد، تفحص کرد و کتاب خواند. کتاب در جستجوی معنای زندگی خواننده را با آرا و اندیشه‌های اندیشمندان و روشنفکرانی که به تمدن بشری خدمت کرده‌اند، آشنا می‌کند و راهنمای مناسبی برای یک زندگی صحیح است.

در ادامه این نشست علی محمدزاده به معرفی کتاب «پنج نفری که در بهشت به ملاقات شما خواهند آمد» اثر میچ آلبوم پرداخت و گفت: میچ آلبوم در این  اثر مذهبی و فلسفی در تلاش است تا وجه دیگری از بهشت را به ما نشان دهد. هدیه‌ای که خدا به بندگانش می‌دهد به نام آگاهی از چراهای زندگی و یافتن پاسخ‌هایی است که در طول مدت زندگی دائماً ذهن فرد را به خود مشغول می‌کند.

محمدزاده افزود: داستان این کتاب مربوط به پیرمردی است که در اثر یک حادثه در روز تولد خود می‌میرد. نویسنده وی را در راه بهشت با پنج شخص روبرو می‌کند که هریک از آن‌ها نقش مهمی در سرنوشت وی داشته‌ و یا او تأثیر مهمی بر زندگی آن‌ها گذاشته است.

 

گفتنی است در پایان ضمن تقدیر از کتاب‌خوانان حاضر در نشست، تور رصد خورشید و ستارگان در کتابخانه برگزار شد.