کد خبر: 30529
تاریخ انتشار: شنبه, 25 شهریور 1396 - 15:28

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

پنجمین نشست کارشناسان منابع نهاد برگزار شد

اله‌یاری: خرید منابع بر اساس نیاز هر منطقه، به استقبال مردم از کتابخانه منجر می‌شود

منبع : لیزنا
معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: هرچقدر بتوانیم موضوع خرید کتاب را مبتنی بر نیاز و خواسته هر منطقه انجام دهیم، مردم اقبال بیشتری به کتابخانه‌ها خواهند داشت.
اله‌یاری: خرید منابع بر اساس نیاز هر منطقه، به استقبال مردم از کتابخانه منجر می‌شود

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، پنجمین نشست کارشناسان منابع نهاد، با حضور، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد و جمعی از کارشناسان منابع نهاد از سراسر کشور، در مجتمع باغ زیبای تهران برگزار شد.

در این نشست که به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر کارشناسان حوزه تأمین منابع درباره مسائل مطرح در این حوزه برگزار شد، کارشناسان حاضر به ارائه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌ها و منابع استان‌های حوزه فعالیت خود پرداختند و سپس سیدباقر میرعبداللهی با معرفی منابع و چارت جدید و گزارشی از اقدامات انجام شده، مطالبی درباره برنامه‌های پیش روی اداره کل منابع نهاد ارائه کرد.

همچنین محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد با حضور در این نشست و دیدار با کارشناسان حوزه منابع، به بیان نکاتی درباره جایگاه، جابه‌جایی‌ها و جذب‌های صورت گرفته در حوزه کارشناسان منابع در استان‌ها در سال‌های گذشته، پرداخت. تدوین آیین‌نامه کتاب‌های اهدایی به کتابخانه‌های عمومی با بررسی دقیق کارشناسان منابع و توجه به ایجاد تنوع موضوعی در خرید و تهیه منابع کتابخانه‌ها از دیگر مواردی بود که اله‌یاری در سخنان خود به آن اشاره کرد.

وی در ادامه با اشاره به طرح‌های اجرا شده برای انتخاب و خرید هدفمند منابع عنوان کرد: طرح‌هایی مانند انتخاب کتاب توسط کتابداران و خرید منابع از نمایشگاه کتاب، از جمله طرح‌هایی بودند که دوستان در تلاش هستند آنها را سامان دهند تا شیوه خرید منابع در نهاد، صرفا بر اساس شیوه متمرکز انجام نشود و بر اساس شیوه‌های نیمه متمرکز مبتنی بر آراء کتابداران و کارشناسان منابع صورت بگیرد.

توجه به سلایق مختلف در سبد خرید نهاد

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد تصریح کرد: با توجه به حساسیت‌های محتوایی که در انتخاب کتاب داریم، هرچقدر بتوانیم موضوع خرید کتاب را مبتنی بر نیاز و خواسته منطقه و کتابخانه‌ها انجام دهیم، این موضوع کمک می‌کند که مردم اقبال بهتر و بیشتری به کتابخانه‌ها داشته باشند.

اله‌یاری با اشاره به برنامه‌های اداره کل منابع نهاد، ادامه داد: آقای میرعبداللهی در تلاش هستند تا در مدیریت خود فرآیندهای کارشناسی به حداقل زمان خود برسد و سبدهای خرید نهاد، سبدهای متنوع‌تری از نویسندگان و ناشران مختلف باشد و همینطور شمول بیشتری در سلیقه‌های مختلف داشته باشد و با توجه به حضور قومیت‌های مختلف در کشور از کارشناسان منابع انتظار داریم در روند شناسایی کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها، نهاد را یاری کنند.

وی همچنین درباره توجه ویژه نهاد به تأمین منابع کتابخانه‌ها گفت: خوشبختانه با تدبیر دبیرکل محترم نهاد، علی رغم همه مشکلات  و مسائلی که به جهت مالی در نهاد وجود دارد، انصافا به لحاظ مالی برای خرید کتاب و فهرست‌هایی که اداره کل منابع برای خرید ارائه می‌دهد، نهایت سخاوت در نهاد به خرج داده می‌شود و دست اداره کل منابع نهاد برای خرید کتاب باز است.

کمک به گروه‌های جهادی و مناطق کمتر برخوردار از امکانات فرهنگی، امضاء تفاهمنامه با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای مشارکت در خرید نشریات و افزایش تنوع نشریات از جمله موضوعات مطرح شده توسط محمد اله‌یاری در این نشست بود.

سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تامین منابع نهاد نیز در حاشیه برگزاری این نشست در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: از آنجا که اداره کل منابع از یک سو با خوانندگان و از سوی دیگر با ناشران کتاب به طور مستقیم در اراتباط است، می‌توانیم آن را قلب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بدانیم. ضمن اینکه مهمترین کار ما، یعنی کار ارزیابی برای خرید کتاب، یک کار کیفی و محتوایی است که نشان از اهمیت ویژه این بخش دارد.

 

مدیرکل تامین منابع نهاد درباره اهم مباحثی که در این نشست مطرح شد، عنوان کرد: روسای اداره ارزیابی و تأمین و همچنین اداره توزیع (انبار)، شرح کاملی از آنچه در حوزه خود اتفاق می‌افتد ارائه کردند و در ادامه جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد که مطمئنا در ادامه روند فعالیت ما موثر خواهد بود.

ایران
|
Iran
|
1396/06/26 - 09:18
0
0
سلام کم کتاب بفرستید ولی کتاب خوب بفرستید
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: