کد خبر: 30575
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 شهریور 1396 - 14:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

مشکلات بودجه‌ای و عمرانی کتابخانه‌های عمومی سمنان بررسی شد

منبع : لیزنا
 نشست مشترک بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی سمنان و کمک به رفع آنها با حضور نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد برگزار شد.
مشکلات بودجه‌ای و عمرانی کتابخانه‌های عمومی سمنان بررسی شد

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان، نشست مشترک بررسی مسائل و مشکلات کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با حضور محمد همتی نماینده مردم سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی، مرتضی محمدزاده مدیرکل امور مجلس و استان‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نورعلی غلامحسین‌نیا سماکوش مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان، سعید دهقانلو معاون اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان و شماری شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستای سمنان برگزار شد.

همتی در ابتدای این نشست با اشاره به نیاز تخصیص اعتبارات موردنیاز برای ارتقای سطح کتابخوانی در این استان اظهار کرد: نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی می‌بایست برای تخصیص بودجه‌ای مختص به تجهیز و نوسازی کتابخانه‌های عمومی در استان تلاش کنند.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش اداره کل کتابخانه‌های عمومی سمنان در خصوص کتابخانه عمومی سلمان فارسی شهرستان مهدیشهر که در محدوده طرح تجاریِ مشترک شهرداری و پیمانکار مربوطه قرار گرفته خاطرنشان کرد: انشاءلله به زودی با مشارکت و تعامل اداره کل کتابخانه‌های عمومی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اداره اوقاف و شهرداری این مشکل رفع خواهد شد.

وی در ادمه با یادآوری مشکلات کتابخانه فعلی مهدیشهر افزود: این کتابخانه به دلیل فرسودگی در شأن مردم مهدیشهر نیست؛ به همین خاطر تأمین اعتبارات لازم برای ساخت کتابخانه نیمه‌ساز در شهر مهدیشهر الزامی است.

همتی با تأکید بر پیگیری برای تحویل زمین اختصاص یافته به کتابخانه عمومی استاندارد در شهر سرخه، از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری لازم برای ساخت این کتابخانه از منابع شهرستانی در بافت جدید شهر سرخه و اختصاص بودجه لازم با حمایت فرمانداری و شهرداری را خواستار شد.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس در پایان ضمن بیان اهمیت استفاده از ظرفیت‌های خیرین در حوزه احداث، تکمیل و حمایت مادی و معنوی از کتابخانه‌های عمومی تصریح کرد: اگر در توسعه شهری به مقوله فرهنگ مطالعه و گسترش زیرساخت‌ها توجه شود، مسلماً ثمرات آن در جامعه خود را به ظهور می‌رساند.

مرتضی محمدزاده نیز در این نشست، دیدار و گفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی را از دستاوردهای بازدیدهای دوره‌ای از استان‌ها دانست و گفت: این نشست‌ها زمینه حمایت هرچه بیشتر مسئولان و شهرداری‌ها را از کتابخانه‌های عمومی فراهم می‌کند.

وی در ادامه افزود: این تعاملات نه‌تنها موجب ارتقای سطح خدمات کتابخانه‌های عمومی در استان‌ها شده، بلکه نقاط محروم از کتابخانه را نیز مورد بررسی قرار داده است.

محمدزاده همچنین با تقدیر از تلاش‌های مسئولین نهاد و کتابداران در خصوص ترویج فرهنگ کتابخوانی یادآور شد: در فصل بودجه باید نمایندگان توجه بیشتری به حوزه کتابخانه‌ها داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن اشاره به وجود بیش از ۲۳۰ پروژه نیمه‌تمام در کشور افزود: متأسفانه بودجه فعلی نهاد قابل قبول و جوابگوی نیازهای این نهاد فرهنگی نیست و در عین حال با توجه به اینکه استقبال جوانان و دانش‌آموزان از کتابخانه‌های عمومی بسیار چشمگیر و امیدوارکننده است، لذا قطعاً باید برای کمک به پیشرفت کتابخانه‌ها در بخش تجهیز کتابخانه، خرید کتاب و نوسازی، تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد.

 محمدزاده در پایان ابراز امیدواری کرد که با نشست‌های دوره ای با نمایندگان و مسئولین امکان ارائه خدمات مفید فرهنگی و راه‌اندازی کتابخانه در نقاط مختلف شهری و روستایی بهتر فراهم شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان نیز در این نشست بیان کرد: پیگیری مسائل و کمبودهای کتابخانه‌های عمومی توسط مدیران و مسئولین در استان و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موانع توسعه کتابخوانی منطقه را هموار می‌کند.

وی با تقدیر از همراهی نمایندگان مجلس، اعضای شورا، مسئولان، بخشداران و فرمانداران استان، اظهار کرد: امیدواریم با افزایش همکاری و پشتیبانی مسئولان، گام‌های بلندتری در مسیر ارتقای فرهنگی و توسعه کتابخوانی برداریم.

سماکوش ضمن ارائه گزارشی در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی سمنان، نکاتی را در مورد مشکلات مالی کتابخانه‌ها و عدم همکاری شهرداری شهرهای تابعه در واریز سهم نیم‌درصد، مشکلات فضای موجود کتابخانه‌ها و کمبود فضا و همچنین اقدامات عمرانی در خصوص تعمیر و تجهیز کتابخانه‌ها مطرح کرد.

وی از حضور نماینده سمنان و مدیرکل امور استان‌های نهاد برای پیگیری وضعیت کتابخانه‌های عمومی این استان قدردانی کرد و خاطرنشان کرد: با انجام بازدیدهای کارشناسی و بررسی کمبودهای تجهیزاتی و عمرانی از کتابخانه‌های مهدیشهر و سرخه، باید عنوان کرد که تنها کتابخانه شهری این شهرستانها با مشکل اساسی مواجه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان رسیدگی به وضعیت پروژه احداث کتابخانه‌های عمومی مهدیشهر و سرخه را از مهمترین خواسته‌های مردم این مناطق عنوان کرد و گفت: در صورت رفع موانع و تجهیز کتابخانه‌های عمومی، شاهد ارتقای قابل توجهی در رشد شاخص‌های مطالعه استان خواهیم بود.

سماکوش در پایان اضافه کرد: خیران پشتوانه مادی و معنوی نهادهای و سازمان‌های مختلف هستند و ارتباط خوب و سازنده با خیران کتابخانه‌ساز می‌تواند باعث افزایش خدمت‌رسانی و حمایت هرچه بیشتر آنان شود.

 

گفتنی است محمد همتی نماینده مردم  سمنان، سرخه و مهدیشهر در مجلس شورای اسلامی پیش از این نشست، از کتابخانه‌های عمومی سلمان فارسی مهدیشهر و آیت‌الله فیض سرخه بازدید کرد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: