کد خبر: 30695
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1396 - 13:32

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست نقد و بررسی کتاب «عارف‌ترین مهندس قرن» برگزار شد

منبع : لیزنا
 کتاب «عارف‌ترین مهندس قرن» نوشته آرش اسپید با حضور جمعی از علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی در کتابخانه عمومی شهید سلیمی شهرستان ملارد نقد و بررسی شد.
نشست نقد و بررسی کتاب «عارف‌ترین مهندس قرن» برگزار شد

به گزارش لیزنا روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی تهران، نشست نقد و بررسی کتاب «عارف‌ترین مهندس قرن» نوشته و گردآوری شده توسط آرش اسپید با موضوع شرح‌حال سالک الی‌الله مرحوم مهندس حاج سیدجلال تناوش با حضور فیروزه یارمحمدی،‌ رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی ملارد، علیرضا رئیس اوژن، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملارد، آرش اسپد، گردآورنده کتاب، حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی و محسن یارمحمدی،‌ منتقد ادبی در کتابخانه عمومی شهید سلیمی شهرستان ملارد برگزار شد.

محسن یارمحمدی یکی از منتقدان ادبی این نشست در ابتدا با اشاره به پیچیدگی آثاری که با درونمایه معرفتی نگاشته می‌شوند گفت: شرایط و فضای موجود در چنین آثاری، متفاوت از کتاب‌های دیگری همچون شرح‌حال زندگی یک ورزشکار، هنرمند یا ... است و ملاحظات خاصِ خود را دارد.

وی در ادامه با اشاره به این کتاب، بیان کرد: یکی از ایرادات وارد به این اثر، اطلاقِ  عنوان (عارف‌ترین) به نامِ آن است. انتخاب چنین عنوانی مستلزم بررسی و واکاوی تمامی عرفای پیش از مرحوم تناوش در یک قرن گذشته است تا با علم و شناختِ شرح‌حال و واقعیات حاکم بر زندگی آنها، بتوان به این قضاوت نائل شد که وی عارف‌ترین بوده است یا خیر؟

یارمحمدی همچنین عدم پرداختن به جزئیات هر چه بیشتری از زندگی کودکی، نوجوانی و جوانی مرحوم تناوش؛ عدم قید تاریخ برخی وقایع و سیال بودن میان رویکرد داستانی، روایی و علمیِ اثر؛ وجود غلط‌های املایی؛ گذاره‌های بی‌فعل و عدم وجود نظم لازم میان مطالب و پاورقی‌ها را از جمله نقاط ضعف این کتاب عنوان کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی دیگر منتقد حاضر در این نشست نیز با اشاره به تلاش‌هایی که برای نگارش و چاپ این اثر انجام پذیرفته، بیان کرد: لزوم اتکای به منابع هر چه بیشتر در نقل فضایل مرحوم تناوش و نائل شدن به قطعیت هر چه بیشتر برای انعکاس آن و همچنین القاء کردن این ذهنیت که فردی که مکاشفات ندارد پس جایگاهی نیز نزد پروردگار ندارد از جمله نقاط ضعفی است که می‌توان بر این اثر وارد دانست.

آرش اسپد نویسنده و گردآورنده کتاب «عارف‌ترین مهندس قرن» نیز در ادامه این نشست، در پاسخ به ایرادات مطرح شده در خصوص این کتاب خاطرنشان کرد: در انتخاب نام و عنوان کتاب با معذوریاتی مواجه بودم اما تلقی سفارشی بودن کتاب ناصحیح است و با قاطعیت می‌گویم برای نگارش این اثر از هیچ مرکز، کانون، گروه یا جریانی، پیشنهاد یا سفارشی تحمیلی به من مطرح نشد.

وی در ادامه یادآور شد: علت اشاره نشدنِ نام و مشخصات منابع و راویان (به استثنای همسر مرحوم تناوش) به عدم اجازه آنها برای انتشار مشخصاتشان باز می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: من نیز با بسیاری از دیدگاه منتقدین حاضر در این نشست در خصوص رعایت احتیاط در بیان فضیلت‌های مرحوم تناوش هم‌نظر هستم؛ چراکه احتمال سوءاستفاده از چنین موضوعاتی در جامعه کم نیست اما از طرف دیگر نیز تردیدی به صحت کرامات و فضایل مرحوم تناوش وارد نیست.

فیروزه یارمحمدی رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان ملارد نیز در حاشیه این نشست با اشاره به ضرورت افزایش هر چه بیشتر چنین برنامه‌هایی، اظهار کرد: یکی از محاسن این جلسات آموختن فن نقد به‌صورت حرفه‌ای و در فضایی علمی، دوستانه و گاهاً چالشی است.

وی افزود: اداره کتابخانه‌های عمومی ملارد پیش از این نیز نشست‌های نقد کتاب را برگزار کرده بود که با استعانت از الطاف الهی، برگزاری این جلسات در آینده نیز استمرار خواهد داشت.

 

گفتنی است در پایان این نشست از نویسنده و منتقدین اثر مذکور با اهداء لوح و جوایزی به رسم یادبود تقدیر و قدردانی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: