کد خبر: 30704
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1396 - 14:11

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دیدار نماینده مردم شوش در مجلس با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان

منبع : لیزنا
سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با منصور کوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان در خصوص وضعیت کتابخانه های عمومی در کشور و استان را بررسی و بر حمایت قاطع مجمع نمایندگان استان از مجموعه فرهنگی و مقدس کتابخانه های عمومی تاکید کرد.
دیدار نماینده مردم شوش در مجلس با سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان، در این دیدار که در دفتر سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان برگزار شد؛ منصورکوهی رستمی سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان با ارائه گزارشی از وضعیت شاخص های کتابخوانی در استان و مباحث بودجه ای در کشور اظهار کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور یکی از بزرگترین دستگاه های فرهنگی کشور است که می تواند نقش   مهمی را در بالا بردن فرهنگ عمومی و کاهش و از بین بردن برخی پدیده های و آسیب های اجتماعی جدید در جامعه به اجراء گذارد.

نهاد کتابخانه  برای اداره مجموعه تحت مدیریت خود بیش از 448 میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد

 نهاد کتابخانه های عمومی با داراء بودن 7313 نفر پرسنل و تعداد 3449  باب کتابخانه یکی از بزرگترین دستگاه های فرهنگی در کشور است و برای مدیریت این مجموعه در سطح ملی بیش از  448 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که کتابخانه های عمومی را هم از هزینه های جاری مثل آب و برق  ،خرید منابع و نشریات، و هزینه های پرسنلی اداره مدیریت کند.

وی با توجه به اهتمام نماینده گان خوزستان در بحث راه اندازی و احداث کتابخانه های عمومی در سطح شهرستان اشاره کرد: انتظار مجموعه فرهنگی کتابخانه های عمومی از مجمع نمایندگان استان،پشتیبانی از نهاد کتابخانه های عمومی کشور در اعتبارات و بودجه سال جاری است تا در استان شاهد اجرای برنامه های دقیق و علمی براساس استاندارد های روز باشیم.

رستمی ادامه داد: اداره کل کتابخانه های عمومی استان با سه راهبرد احداث و تامین  منابع کیفی و اجرای برنامه های فرهنگی  و با ورود جدی به حوزه های کودک و خانواده به دنبال افزایش عضویت در استان است و در همین راستا با پیگیری های انجام شده در آینده نزدیک کتابخانه دیجیتال در استان  راه اندازی می شود، با هزینه ای بالغ بر 1 میلیارد 700 میلیون ریال منابع مورد نیاز کتابخانه های عمومی حاشیه نشین را در دستور کار قرار داده ایم و  راه اندازی 6  کتابخانه سیار روستای در سطح استان با همکاری استانداری خوزستان در دست اقدام است.

 در این نشست، دکتر سید راضی نوری نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : یکی از تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بحث کتاب و کتابخوانی است و اهمیت این موضوع در فرمایشات ایشان مکررا در بین مسئولین نظام بیان شده  واین فرمایشات در حوزه فرهنگ به ویژه کتاب و کتابخوانی برپایه تاکیدات دین مبین اسلام است.

توجهات خاص استان به مساله فرهنگ باید جدی گرفته شود

نایب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ضمن تبریک انتصاب سرپرست اداره کل کتابخانه­های عمومی اعلام کرد: با توجه به جوانی، انگیزه بالا، تخصص و تجربه در کنار بهره مندی از ظرفیت های موجو در استان شاهد جهش ملموسی در آینده کتابخانه های عمومی استان خواهیم بود. مهم است برای نیل به این هدف  از تمامی فرصت ها برای احیاء و پویایی کتابخانه­ها در سطح استان استفاده شود.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد : مساله فرهنگ نیازمند توجه  ویژه است و باید براساس الگوهای نو و جدید در دنیای امروز برنامه­ریزی و مدیریت شود و نمایندگان استان در کنار سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به مقوله فرهنگ به ویژه بحث کتاب و کتابخوانی نگاه ویژه ای در مجلس دنبال خواهند کرد.

نهاد یک فرصت طلائی برای حل بحران های موجود در حوزه فرهنگ عمومی است.

نوری با ارائه راهکار های مناسب در حل مشکلات استان گفت: راه برون رفت از مشکلات اجتماعی و آسیب های اخلاقی، نگاه ویژه به فرهنگ به ویژه حوزه کتاب و کتابخوانی است؛ نقش نهاد کتابخانه ها در کنار سایر دستگاه­های فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد چرا که نهاد یک فرصت طلائی برای حل بحران های موجود در حوزه فرهنگ عمومی است.

دکتر نوری در ادامه راهکارهای موثر و مفید در پیشبرد و ترویج فرهنگ کتابخوانی ادامه داد: تامین منابع و نشریات کتابخوانی برای کتابخانه ها؛ احداث کتابخانه­ها در مناطق محروم و روستایی؛ توسعه فرهنگی و بالا بردن زمان مطالعه نیازمند برنامه ریزی، مدیریت و استفاده از همه پتانسیل­های موجود در استان است.

برگزاری جلسه­ای از وضعیت استان با مجمع نمایندگان استان در اولویت قرار گیرد.

این مقام مسئول با توجه به حمایت نمایندگان استان از دستگاه های فرهنگی در کشور و استان اشاره کرد:  مجمع نمایندگان استان در آینده نزدیک جلسه ای برای بررسی وضعیت کتابخانه های عمومی در استان تشکیل خواهد  داد و در این جلسه به مشکلات کتابخانه ها و نیازمندی های این مجموعه مقدس توجه ویژه ای خواهد شد بنابراین از نمایندگان بعنوان بازوان حوزه فرهنگ برای توسعه و ترویج کتابخوانی در استان استفاده کنید.

 دکتر نوری با توجه به استفاده از ظرفیت های موجود در استان جهت پیگیری نیم درصد درآمد حاصل از شهرداری ها عنوان داشت : استفاده از ابزارهای قانونی برای دریافت حق قانونی کتابخانه ها( نیم درصد درآمد حاصل از شهرداری­ها)در کنار حمایت قاطع نمایندگان در کنار دستگاه های نظارتی مثل دیوان محاسبات استان می تواند در این امر تسریع بیشتری پیدا کند که این آمادگی را اعلام می کنیم.

 

 نایب رئیس مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان با برشمردن مناسبت های ملی و مذهبی در این ایام مبارک گفت: استفاده از ظرفیت مناسبت­های عظیمی چون دفاع مقدس؛ بازگشایی مدارس و شروع مراسم های عزاداری های سالار و سرور شهیدان که مردم در مساجد با عشق و علاقه بصورت خودجوش اقدام می کنند نهایت استفاده را برده و برای تعلیم حوزه کتاب و ترویج آن  در این ایام برنامه ریزی شود.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: