کد خبر: 30705
تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 مهر 1396 - 14:15

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

نشست اختصاصی شعرا در خوزستان

منبع : لیزنا
نشست اختصاصی شعرا با معرفی چهار کتاب در محل کتابخانه مشارکتی علوم ایران برگزار شد
نشست اختصاصی شعرا در خوزستان

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ نشست اختصاصی شعرا با با معرفی چهار کتاب در محل کتابخانه مشارکتی علوم ایران با حضور اعضاء کتابخانه های عمومی ، کتابداران و شعرا برگزار شد.

 در این نشست چهار کتاب در حوزه ادبیات پایداری و مقاومت مردم ایران در هشت سال دفاع مقدس معرفی شد که مختصرا بخشی از این معرفی ها به شرح زیر می باشد.

-کتاب سربخش/اثر محمد بقالان/ ناشر: صریر/ معرفی شده توسط کریم خسروی راد : ژرف اندیشی درباره اثر ادبی ممکن است خاستگاه حرکت یا جنبشی باشد که در سرنوشت افراد دیگر تأثیر بگذارد. اما جنگ واژه شومی است که استکبار جهانی، جهت ابقای خود بر دیگران تحمیل می کند تا به غارت اموال آنها بپردازد اما دفاع، به ره آورد مقدسی مبدل می شود که جوانان را با تکیه بر مفاهیم و مبانی دینی مبتنی بر تعقل و تعبد توحیدی به جبهه ها می کشاند تا با خون خود، جان تازه ای را بر قلب خلیده تاریخ بدمند. شعر دفاع مقدس اندکی پس از جنگ تحمیلی شروع شد. مقطعی که تمام جریان هایی که غیر از جریان غالب در انقلاب سهیم بودند را به توحید رساند و شعر از این امر مستثنی نبود.

اگر شهدا با خونشان می جنگیدند، شعرا با تعهدات و ایده هایی با حدیث نفس، با شاکله ی قلم هایشان به مبارزه می پرداختند و با واژه هایی که به صورت گلوله ابداع می کردند را به سینه ی دشمن شلیک می کردند.

کتاب سربخش نمونه ی خوبی است از شعرهایی که در آن شاعر کوشیده تا قلم خویش را به خدمت دفاع بکشاند:

در سنگر شعر چون تفنگ است قلم                           چون لحظه نگار عهد جنگ است قلم

پر کن تو خشاب دفتر از واژه ی رزم                          کز زاغه ی نظم پر فشنگ است قلم

- کتاب عاشقانه های جنوبی/ اثر حبیب اله بهرامی/ ناشر: نیلوفران/ معرفی شده توسط محمد جانبازان: شاعر فراتر از آن که به روایت های شاعرانه خود از فرهنگ دفاع، میل به شهادت طلبی و اشتیاق پیوستن به آوردگاه نبرد پناه آورده باشد، از حصار حدیث نفس رها شده و به ثبت رخدادهای قدسی از وطن برآمده و همچون نهادی فرهنگی سعی در ثبت ارزش های حماسی دفاع دارد و هر کجا فرصت می یابد از این جنس برخورد امتناع نکرده و برای آیندگان می سراید؛ راز بودن افق هایی این چنینی قدسی و تمنای شاعر بر ذکر مدام و میل مستمر به شهادت خواهی آن هم در میان لحظه های سرخ تقدیر، تنها نشانه و شانه پرواز شاعر به افلاک و از نفس به آرمان خواهی اوست.

-کتاب مشعل های مه گرفته/ اثر بهزاد شیخی/ نشر: زلال کوثر قم/ معرفی شده توسط عباس امام:

از لحاظ سبک این کتاب ساختاری واق گرایانه دارد. بدون دغدغه های فرمالیستی. متنی روان و به دور از توصیفات سورئالیستی. زبانی ملموس و ساده. نویسنده خواسته تجارب خود در جنگ را به نوعی بازآفرینی کند. نثرمحاوره ای و شکسته نویسی ایشان عمدتاً بسیار طبیعی است.

- کتاب مرز ما عشق است/ اثر محمد مهدی شفیعی/ناشر: شهرستان ادب/ معرفی شده توسط قاسم آهنین جان:روحانیون معمولاً در تلاشند تا خود را با وابستگی به علوم دینی معرفی کنند و بسیار بوده که علمای بزرگ اهل شعر، که هیچ گاه در زمان حیات شعرشان را هویدا نکردند یا اگر شعری به گونه ای منتشر شده اما خود را شاعر نخوانده اند اما نویسنده این اثر، در عین جوانی دارای اشعار بسیار پخته ای است که البته در همه آنها نشانی از عقاید و باورهای او دیده می شود بالاخص تعلق به اسلام و انقلاب و شهدا.

 

در پایان این نشست ضمن  شعر خوانی عباس رضایی و مرتضی آل کثیر با محوریت دفاع مقدس از ارائه دهندگان تقدیر شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: